Wanneer is het veilig genoeg om te zeggen dat je zwanger bent?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Niekske78, 24 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Een risico is er altijd natuurlijk. Hier wisten de ouders het direct al, met 5 weken. Broers en zussen na de eerste echo met 8,5 week. Anderen pas na de termijnecho, die had ik met 10 weken.

2. pleegje

pleegje Lid

24 sep 2013
    71
    0
    6
    NULL
    NULL
    wij wilden eigenlijk ook wachten tot ongeveer 9 weken... (ook ivm 2 eerdere mk's)
    maar aangezien ik al vanaf de 6e week flink misselijk was hebben wet het de ouders en broers/zussen verteld na de eerste echo (met 7 weken) en afgelopen weekend een aantal andere familieleden en de vrienden (nu dus bijna 9 weken zwanger)
    Het was namelijk wat lastig om vol te houden dat ik al 2,5 week de griep had...;)

3. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Vanwege het mmm traject wisten ouders en briers het dezelfde dag als de positieve test. Ook een paar goede vriendinnen wisten het vrij snel. Met 8,5 week echo bij gyn die aangaf dat een krachtig hartje en goed op groeischema meer dan 90% kans gaf op een gezonde zwangerschap. 'Vroeger' was de norm 12 weken omdat de techniek van echos nog zo was dat je pas bij 12 weken een echo kreeg en het kindje goed genoeg te zien was, nu is de techniek veel beter.
    Met 9 weken oo het werk verteld en na de intake echo bij de vk met 10,5 wist iedereen het wel zo n beetje. Op facebook gezet met 16 weken.

4. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb mijn eerste echo met 8 weken, en aan de ene kant wil ik het daarna meteen vertellen, maar aan de andere kant lees ik ook wel dat pas na 13 weken de kans op een mk zo gedaald is, dat dat als 'veilige' grens wordt aangehouden. Ik wacht sowieso de echo af, en daarna kijken we wel...

5. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Mijn schoonzus vertelde het bij 5 wkn, maar bij haar eerste echo (8 wkn) zagen ze geen hartje kloppen, 3 weken later bleek het vruchtje niet gegroeid, en dus ook geen kloppend hartje.
    Ik had dus zelf zoiets: ik ga het vertellen als ik het hartje heb zien kloppen.
    Maar ML denkt er anders over. Hij wil graag heel te familie bij elkaar hebben en het op een unieke manier kenbaar maken. Dat is dus met Sinterklaas (nu nog 1,5 week wachten), dan ben ik bijna 12 weken zwanger.
    We hebben voor onze ouders, broer en zussen kaartjes laten drukken en die geven we dan. We zijn erg benieuwd naar de reacties.
    Het lastige van zo lang wachten is dat ik mijn mond moet houden... en dat vind ik heel erg lastig! Gelukkig is dit forum er, en een paar goede vriendinnen van mij weten het wel al. Dan kan ik er gelukkig over praten.

6. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Wij hebben het onze ouders na de eerste echo verteld met 6 weken. De rest na 13 weken.

7. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Ik heb het vriendinnen en familie al heel snel verteld. Op facebook gezet rond de 9 weken, omdat ik toen al 2 goede echo's had gehad.
    Nu er bij de combinatietest een hartafwijking is gezien en het nu allemaal heel onzeker is, zou ik eerder afwachten tot na een goede combinatietest/echo..

8. WLE

WLE Niet meer actief

Wij hebben het met 8 weken aan iedereen verteld.
    Onze ouders en beste vrienden wisten het al eerder ivm ivf traject!

9. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Er wordt gezegd dat de kans op een miskraam na 4 weken 20% is en na 8 weken nog maar 2% Dit is na 10 weken nog maar 0.6% en met 12 weken vast nog een beetje minder.
    Hangt natuurlijk ook nog een beetje af van je leeftijd en gezondheid..
    Maar het lijkt me dat in elk geval tien weken een redelijk veilige grens is:)
    Zelf heb ik het met vijf weken op mijn werk verteld omdat ik zo ziek was.. Mn ouders na zes weken, vrienden na acht weken en alle rest rond de dertien weken na de eerste echo ofzo.
    Maar ten eerste voelde het meteen goed bij mij, dus had ik (misschien volkomen onterecht natuurlijk) alle vertrouwen dat het goed zou gaan, en ten tweede vonden wij het ook fijn om steun te krijgen wanneer het wel fout zou gaan. Dus zodoende hebben we het best vroeg verteld.
    En natuurlijk omdat we heel verrast en super blij waren ;)!!

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tis nooit veilig genoeg, ik ken verhalen dat er met 35 weken nog wat mis ging.
    Je moet het doen wanneer het goed voelt. Familie en goede vrienden wisten het direct na de positieve test. Facebook wist het met 10 weken (na de eerste echo :))

11. shanav

shanav Nieuw lid

23 nov 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik ben nu 5 weken en ik zal wachten tot het te zeggen als ik 12 weken ben, want mijn ouders zouden super blij zijn en stel dat het niet goed loopt zouden ze even hard afzien, maar ik heb het wel al verteld aan vriendinnen, je hebt er altijd steun van. Maar het is ieder zijn keus als je het al wilt vertellen dan doe je dat :)
    nog veel geluk ermee en geniet er nog van :)

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb meteen dezelfde dag verteld aan directe familie en de volgende dag op het werk. Aan mijn manager en 2 collega's.

Op het werk wisten enkele collega's en mijn manager dat we een IUI traject in zouden gaan. Dit ivm ziekenhuisbezoekjes onder werktijden. En omdat het heel betrokken en lieve mensen zijn.

Toen ik vorig jaar een vroege miskraam had was ik ook heel blij dat ze al wisten dat ik zwanger was. Want ik kreeg tijdens het werk bloedverlies. En als ze dan weten hoe de vlag erbij hangt, dan is het makkelijker om zo de deur uit te rennen om tot je vakantie alleen nog maar een paar uurtjes overdracht te komen doen.

Heb toen ook veel steun gehad aan die collega's. Voor de rest van de wereld was ik 'gewoon' een paar dagen ziek.

En bij deze zwangerschap heb ik dezelfde mensen weer ingelicht. En na 7 weken, nadat de gyn middels echo had geconstateerd dat het eengoede zwangerschap was en ik naar de vk mocht, meer mensen (vrienden, overige collega's) verteld.

De hele rest van de wereld heb ik pas met 12 weken verteld. Maar toen was het eigenlijk al heel erg zichtbaar. Dus de reacties op de gezichten waren vaak 'aha ik dacht al...'. (gelukkig niet hardop uitgesproken :p)

13. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Bij mijn vorige zwangerschap wilden we het pas zeggen na de 1e echo, helaas werd dat gelijk slecht nieuws. Nu weer zwanger en mijn schoonouders weten het al. Mijn ouders gaan we het ook binnenkort vertellen. Zoals hierboven al staat, mocht het mis gaan dan komen ze het ook te weten en heb je er veel steun aan. En anders kunnen ze lekker lang genieten van het nieuws! ;)

14. MamaLinnie

MamaLinnie Bekend lid

19 dec 2009
    885
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het aan mijn ouders en beste vriendinnen meteen verteld. Als er iets mis zou gaan dan zouden zij het ook weten. De rest heb ik het rond de 12 weken verteld. Ik ben zwanger van een tweeling en dat kan je minder goed verborgen houden hihi.

Deel Deze Pagina