Kopen lijkt vaak misschien goedkoper, maar als je de afgelopen 8 jaar een huis hebt gekocht en je zou deze nu verkopen, dan houd je hier wel een schuld aan over. Zoals al gezegd, er zijn over het land zulke verschillen in prijs en in inkomen, dat vergelijken niet echt te doen is. Onze huurwoning, waar we 5 jaar geleden uit zijn gegaan, betaalden we zo'n 260,- huur. Benedenwoning, tuin, 3 slaapkamers, geen CV en slecht geïsoleerd. Onze netto maandlasten voor onze (koop) tussenwoning woonoppervlak circa 90m2, 3 slaapkamers en ruime tuin is zo'n 500,-.
In de studentensteden betaal je bij Direct Wonen voor een tweekamerappartement (lees: woonkamer plus slaapkamer) duizend euro. Plus 1000 euro borg en 1000 euro bemiddelingskosten. Ik zocht toen een fatsoenlijke kamer en hoopte een tweepersoonsappartement te vinden en de kosten te kunnen delen. Maar onder de 1000 euro was er gewoon niks. Een enkele studentenkamer kostte me ooit 400 euro voor 12 m². En sociale huurwoning kwam ik niet voor in aanmerrking omdat ik nog maar vier jaar op de wachtlijst stond. Uiteindelijk met een vriendin in een grote flat gaan wonen voor 800 euro per maand, met woonkamer, twee slaapkamers en een mini slaapkamertje. Maar dat stond wel in een 'Vogelaarwijk'. Ik vond dit alles ook echt wel te duur, maar de sociale huurwoningen waren wel beter te betalen. Dus als je er daarvan een kunt krijgen... Poeh, ik ben blij dat we nu een huis kunnen kopen
De salarissen in de randstad liggen idd zo'n 10 a 15% hoger dan de rest van het land. Maar dat heb je dan ook echt wel nodig, aangezien kosten hier ook een stuk hoger zijn dan in andere regio's.
650,- voor een appartement vind ik niet veel. Maar dat hangt met zoveel dingen samen, staat van het appartement, plaats, particulier of woningbouw. 650,-/700,- zou ik zeker betalen voor een mooi app. Hier in de buurt ga je het ook niet goedkoper vinden. Wij betalen 830,- excl voor een tussenwoning met een oppervlakte van 140m, 2 badkamers, 3 slaapkamers, grote zolder en tuin. Particulier. Vrienden in een andere woonplaats betalen voor iets soortgelijks maar dan via de woningbouw rond de 550,-. Heb ook gehuurd in Deventer, slechte wijk, veel achterstallig onderhoud, en daar betaalde ik 580,- excl, particuliere huur. Voor het app en de wijk vond ik dat veelste veel. Maar net wat je zelf wilt, wij gaan nu kopen.
Wij betaalden voor een particuliere woning 1050 euro inclusief voor een 3 kamer woning in Den Haag. Goedkoper kon je bijna niet vinden. Nu via de woningbouw minder dan de helft voor een 3 kamer woning.
Nou soms schrik ik me rot van de prijzen die hier voorbij komen. Wij wonen in een klein rustig stadje in Zeeland en we huren voor 445 euro per maand (excl.), daarvoor hebben we een rijtjeshuis met 3 slaapkamers, een grote zolder en voor- & achtertuin. Kopen wilden wij niet want als er iemand 2 linkerhanden heeft is het mijn man wel en dan is het best duur om alles te laten maken.
Maar ga niet huren in Frankrijk ... hier 49M2 voor 970 euro ... in een klein dorpje ... en nee het kan echt niet goedkoper
klopt Mijn man werkt nu voor een bedrijf in de randstad. Hier verdient hij veel meer dan hij in Friesland zou verdienen We hebben het geluk dat we wel gewoon in Friesland kunnen blijven wonen. Wij betalen voor een eensgezinswoning met 5/6 slaapkamers een hypotheek van 608 euro per maand. In een goede wijk. Huren ligt hier voor een woning met 4 slaapkamers rond de 500 euro geloof ik.
Wij huren een voormalig seniorenwoning. Officieel 2 slaapkamers 1 boven en 1 beneden, maar beneden gebruiken we niet als slaapkamer. Boven hebben we de ruime overloop verbouwd tot babykamer dus nu boven 2 slaapkamers. Ruime achtertuin (80 m2) en een voortuin ( 65 m2) Het is een rijtjeshuis, maar dan op de hoek dus aan 1 kant vrijstaand. En we betalen 370 aan huur exclusief. Geen huurtoeslag want daarvoor is ons inkomen te hoog Misschien wel handig er bij te vermelden dat dit in een dorp is in Friesland
Maar dat varieert ook enorm. Ook de huurprijzen liggen hier een stuk lager (zojuist even op Fnaim gechecked). Maar ik geef toe dat ik in een relatief goedkope regio woon.
Mijn moeder betaald op de grens van zuid en midden 850,0 inclusief voor een bovenwoning met een dakterras van 50 m2 De woning heeft een oppervlakte van 100m2 2 super grote slaapkamers waar er makkelijk meer van te maken zijn, een mega grote badkamer, een hele grote woonkamer en keuken. Echt een leuke woning
Volgens mij geldt voor elk land dat prijzen sterk verschillen per regio. In NL woonden we in het oosten. Daar huurden we een ruime rijtjeswoning met flinke tuin, 3 slaapkamers en ruime badkamer voor net iets meer dan 600 euro. Was voor lokale begrippen duur maar we woonden er prima. Nu in FR wonen we in een kwalitatief slecht huis wat kleiner is voor meer dan het dubbele van dat bedrag. Tsja.... Tis hier ook niet goedkoop. Ga je zo'n 60km verderop kijken zijn de prijzen weer vergelijkbaar met wat we in NL betaalden. Kopen hetzelfde. Wij hebben net een huis gekocht. Staat het huis 100km verder van hier dan betaal je er nog niet eens de helft voor Da's dan de pech van het wonen in een dure regio. Maar als je dan financieel niet zo ruim zit kan ik het me voorstellen dat dat errug lastig kan zijn....
wij hebben een klein 3 kamerappartement en betalen rond de 600,- kale huur maar goed wel 15 min van amsterdam af, naast een park,uitkijk op het water, electrische deuren, lift terwijl het maar 3 hoog is, en 5 man bewonerscommissie die de boel reilt en zeilt Best duur, maar we hadden ook niet veel keus, ik was zwanger en daardoor mijn antikraak woning uitgezet ik zeg maar zo: beter te duur dan niet te huur en het is voor ons een must om in de buurt van amsterdam te blijven ivm de baan van mijn man
Ja wat is duur? Dat verschilt echt. We hebben nu een appartement, twee (grote) slaapkamers en betalen aan de kale huur 1200 euro per maand. Is wel een heel mooi appartement, dure buurt blijkbaar.
Wij betaalden toen we nog in Oudenbosch (tussen Roosendaal en Breda) woonden zo'n Eur. 500,- excl. voor een hoekrijtjeshuis met 3 slaapkamers + zolder en voor en achtertuin. Heb in Breda via Stadhuisbreda (bemiddelingsbureau) een 2- kamerappartement gehad voor Eur. 500,- incl.
Wij hebben een tussen woning. Onze huur is 510 dacht ik zo. 3 Slaapkamers en een grote zolder. Leuk tuintje.
zit op 3hoog zonder lift in een 3kamer woning ( open keuken en badkamer via slaapkamer ook nog) en betaal 562 pmnd... velen hebben voor deze prijs een 1gezinswoning met min 3 slaapkamers en een tuin of zolder... maarja ik woon in t gooi dus das al duur, mediastad.
Ja ik vind het ook achterlijk duur, wij betalen 670 netto voor onze 5 kamer hoekhuis (grote huiskamer met tuindeuren, aparte keuken, extra bijkeuken, 4 ruime slaapkamers + flinke zolder en nog een grote voor-achter en zijtuin met blokhut) verhuurders maken flink misbruik van de huurprijzen. Ik zou een honderd of 5/6 normaal vinden voor een huurwoning en dan heb ik het niet eens over een appartement maar gewoon een (rijtjes)huis.
Het is zeker per regio zelfs per stad verschillend. Ik heb in Haarlem gewoond, 3 hoog achter, in een in 3-en gedeeld woonhuis. Het opp wat ik huurde was 1 verdieping met gezamelijke opgang voor 850,-. incl. Ik kon mijn kont er niet keren! Daarna verhuisd naar een 1 gezinswoning in Haarlem, in een buurt die erg berucht was en niet veel mensen willen wonen. 850,- excl. Nu woon ik in een DORP in noord Noord Holland in een 1 gezinshoekwoning met garage voor 750,- excl. In vergelijking met waar ik vandaan kom mbt huurprijzen is dit dan weer relatief goedkoop. Ik zeg: afhankelijk van de regio, stad, dorp waar je woont en wat je gewent bent te betalen. Als je van 500 komt en je gaat naar 750 of iets dergelijks kan ik mij voorstellen dat je het duur vind. Voor mij is dat dan weer goedkoop.