Ik voel me zelf heel rijk als ik in de supermarkt niet hoef op te letten wat ik koop, maar alleen bedenk wat ik wil eten. Uit eten is ook een optie. Dat als ik een leuk uitje wil doen dat gewoon kan en dat ik ook voor een vriendin kan betalen als die krap zit. Ik voel me ook ook heel rijk dat ik meerdere keren op vakantie kan in het jaar en ook ver weg als ik wil. Er zijn andere dingen waar ik weinig om geef zoals een auto, dus daar heb ik een kleintje en hoef ik ook geen nieuwe. Ik hoef ook niet veel en dure kleding of meubels. Waarschijnlijk wordt het wat meer passen en meten als we kinderen krijgen, maar dat gaat ook lukken. Dus ik denk dat je rijk bent als je bij de dingen die je wilt doen, niet heel hard hoeft na te denken.
Ik denk vooral dat je rijk bent als je tevreden bent met wat je hebt in plaats van alleen maar meer willen hebben en of je dan 1000 of 1000000 op de bank hebt staan doet daar niet zoveel toe.
Jawel. Als jij een schuld hebt aan iemand, dan heeft die ander een vordering op jouw. Die vordering op jouw is dan zijn bezit. Wie is in dat geval dan de vermogende?
Voor mij geldt, als je niet meer na hoeft te denken welke uitgave wel of niet te doen en dat rekeningen niet blijven liggen.
In mijn ogen ben je rijk als je grote bedragen kan uitgeven zonder er bij na te denken. Groot huis, 2 dure auto's voor de deur en een dikke spaarrekening.
Rijk is voor mij, al je dromen kunnen kopen/organiseren zonder erbij hoeven na te denken of het financieel past. Enkel de vraag is: als je over niks meer kan dromen, heeft je leven eigenlijk nog zin? Ik voel me eigenlijk ook rijk... hebben een vrijstaand huis, gaan met de caravan meermaals per jaar op reis, hebben (voor ons) 2 leuke auto´s voor de deur en als we iets willen, dan sparen we ervoor naar onze mogelijkheden. Ik let op bij inkopen doen zowel kleren als eten, maar eigenlijk is het niet zo nodig. Ik haal er gewoon voldoening uit, om bewust met geld om te gaan. Tuurlijk is een ferrari leuk, maar vind ik niet belangrijk... Net zoals ik vele dromen heb waarvan ik weet dat ze nooit te voltooien zijn. Maar alles wat we echt wouden bereiken, hebben we bereikt... en dat is MIJN rijkdom!
Wij hebben echt geen vermogen op de spaarrekening, een ruim huis maar geen villa, twee auto's maar 'gewone peugeots' maar ik vind ons wel 'rijk'. Ik hoef namelijk niet na te denken als ik boodschappen doe of kleding koop (mijn vriend is wat zuiniger aangelegd die doet wel perse boodschappen bij een goedkopere winkel haha). En we hebben de luxe dat we gewoon een lijstje hebben van grotere dingen die we willen aanschaffen of veranderen in/om het huis waarbij we alleen nog een volgorde moeten bepalen omdat we niet alles in 1x kunnen betalen, maar waarschijnlijk wel de komende jaren gewoon 1 voor 1. En we zijn gezond en hebben twee gezonde kinderen...…..
Rijk zijn of zwemmen in het geld zijn wel twee verschillende dingen in mijn ogen. Als je een beetje je best doet kan je echt wel miljonair worden in Nederland. Dat betekend niet dat je nooit meer hoeft te werken. Ik vind mensen financieel rijk die ruimschoots met hun geld kunnen doen wat ze willen. Die op zn minst 6x modaal per jaar binnen halen en daarbij een afbetaald huis zouden kunnen hebben. Zonder blikken of blozen elke 2 of 3 jaar een nieuwe auto kunnen kopen. Elke dag uit eten enz... Zwemmen in het geld is. Ik heb meer dan een paar miljoen op de bank en hoef nooit meer te werken. En mijn kinderen kunnen ook hun leven lang rentenieren. Geloof alleen niet dat dit direct gelukkig maakt.
Ik heb een slechte gezondheid en niets te klagen financieel maar geloof me ook dan had je je slechte gezondheid niet prima gevonden. Ik had alles weg gegeven (financieel en materieel) als ik daar mijn goede gezondheid voor had terug gekregen. Echt alles zonder ook maar een seconde na te hoeven denken.
Vind je dit niet heel naïef? Je hebt geen bal aan geld als je niet gezond bent. Je hebt geen bal aan geld als je ongelukkig bent. Geld maakt niet gelukkig. Het gebrek aan geld kan wel ongelukkig maken wanneer je financieel in de problemen zit.