Onze zoon van 3wk is erg onrustig, hard rondmaaiende armen. CB adviseerde hem in te bakeren, wat we nu sinds vrijdag doen. Ze waarschuwden wel dat hij de eerste dagen zou moeten wennen en wat geprikkeld zou zijn. Nu is het zo dat hij heel weinig slaapt. Alleen bij ons op de arm slaapt hij soms wel een uur. Na de (fles)voeding en half uurtje knuffelen doe ik hem in de doek en leg hem in de reiswieg naast me. Hij kijkt dan een paar minuten rond en begint daarna vaak te huilen en te wroeten. Als ik hem eruit pak dan is het meteen goed en is hij rustig. Als ik bij hem ga zitten en aai, speentje geef dan lukt het meestal ook wel om het huilen te laten stoppen. Maar zodra ik hem weer neerleg of opsta dan huilt hij weer. Net zolang tot ik terugkom. 's Nachts gaat het redelijk, iedere 3u een fles en dan slaapt hij na een half uur weer in, om 2u later wakker te worden voor de vlg voeding. Het inbakeren lijkt niet te werken. Hoe lang duurt die wenperiode? Morgen belt het CB me hoe het gaat en of het helpt, nou...nee, eigenlijk niet. Zojuist even gewandeld, toen was hij stil en de laatste 10min sliep hij. Thuisgekomen weer in de doek gedaan, in de reiswieg gelegd en sindsdien krijsen, nu 20min. Ik ga hem er zo maar weer uithalen, dit werkt zo toch niet??? Mag ik nu al concluderen dat het inbakeren mislukt is, of moet ik nog langer afwachten tot het gaat werken?
Ik heb het zelf eerst echt een week geprobeerd; maar ik merkte na 3 dagen echt al een zichtbaar verschil. Maar wel de eerste dagen dat ik hem er gewoon niet uit heb gehaald en routine er in heb proberen te brengen (luier, pyjama, flesje, in doek, liedje+knuffel -> slapen). En verder heb ik hem niet meer uit bed gehaald, wel elke keer over zijn bolletje geaaid. Ik zou hem het liefst nog willen gebruiken, zo goed als dat hij toen uiteindelijk sliep. Ik mis dat. *snif*
Men zegt dat inbakeren alleen niet werkt. Het is een hulpmiddel, geen oplossing. Je kunt inbakeren het beste combineren met een zekere vorm van rust en regelmaat. Dus een bepaalde volgorde van handelingen, die voorspelbaar zijn voor je kindje. Je kunt heel veel info en antwoorden op vragen vinden op inbakeren.nl - Alles over inbakeren, rust, regelmaat, onrustige baby, slapen en huilen. Ik heb er zelf veel aan gehad. Het gaat om het leren herkennen van signalen zoals moeheid en honger. Verder is drie weken wel nog heel klein, dus hij zal je missen denk ik. Lastiger vind ik nu zelf het afbouwen van het inbakeren, maar dat is weer een ander verhaal.
hier was de oplossing om hem op zn eigen kamertje in zn eigen bedje te leggen. mijn zoon kon gewoon niet slapen in de woonkamer waar hij iedereen zag en alles hoorde. misschien het proberen waard? hij lag trouwens ook vanaf 3 weken in de puck a baby
bij mijn oudste heeft inbakeren nooit gewerkt, hij was een heel wakkere baby die weinig slaap overdag nodig had. Hij ging zich proberen los te wurmen en huilen totdat hij helemaal over zn toeren was. Het is niet voor alle kindjes de oplossing. En als rust en regelmaat niet jouw ding is kun je ook een draagdoek proberen, dan beperk je ook z'n maaiende armpjes, maar heb je je kindje wel lekker dicht bij je.
Ik heb het boek van Stefanie lampe babys in een droomritme en dit heeft mij enorm geholpen. Babys gedijen het liefst op een vast ritme. Wakker, schone luier, voeding (even wakker/spelen) in de inbakerdoek en dan wakker in bedje leggen. Als je ze slapend in hun wiegje of wagen legt en als ze dan wakker worden missen ze hun vertrouwde omgeving waarin ze in slaap zijn gevallen. Snacht kun je evt voeden met de inbakerdoek nog om zodat je niet teveel handelingen hoeft te verrichten en ze in een " slaapstand" blijven. Zou hij misschien pijn kunnen hebben als hij ligt? Onze dochter had te korte nek spieren(lag als een banaan en overstrekken) en dmv een chiropractor ging ze uiteindelijk wel snachts slapen Sterkte!
Ik kan je het boek van Stefanie Lampe ook echt aanraden! Hier heeft de bibliotheek het. Als ik je verhaal zo lees, klinkt het als 'mamahonger'. Hij is nog zo klein en kan nog zo behoefte hebben aan het voelen van mama (of papa). Ik zou er lekker aan toegeven. Veel bij je houden, veel knuffelen. Misschien een draagdoek?
Ik heb het inbakerboek inderdaad. Probleem daarbij is dat er staat, wat meerdere boeken/sites ook zeggen, dat je na het wakker worden begint met verschonen, flesje, knuffelen. En onze Fender wordt al veel eerder wakker. Een uur na zijn vorige fles al. En het boek zegt mooi niet wat je dan dient te doen...als ik dan het verschoon-fles-knuffelritueel zou gaan doen dan is meneertje over een maand tonnetjerond van al die voedingen. Nu neem ik hem bij me op de bank als hij wakker wordt en houd ik hem bij me tot het voedingstijd is, dwz min. 3u na de vorige fles, en daarna probeer ik hem opnieuw te laten slapen. Meer flesjes mag hij niet van het cons.bureau, hij zit al op 840ml per etmaal. Pijn bij liggen is het denk ik niet, in de nacht slaapt hij soms (nu nog wel) 3-4u door. Het is ook echt bij mama/papa willen zijn denk ik, en ik vind het ook heel fijn om met hem op de bank te hangen, maar soms moet ik ook even iets eten of huishouden doen. Ben bang dat het met draagdoek een patroon wordt waar we niet meer uitkomen, dat hij pertinent niet meer in de reiswieg of bed wil.
Klopt, dat staat inderdaad niet in de boeken en daar kan ik je ook niet bij helpen. Dochterlief deed wel precies hetzelfde, maar kreeg bv. Dus na het wakker worden, legde ik haar aan, soms wilde ze drinken, soms niet. Misschien zijn hier mama's die fv geven, die hier wel iets over kunnen zeggen. Maar ik denk eigenlijk dat j 't wel goed aanpakt. Dochterlief was altijd een wakker kindje, slapen was nooit haar hobby (nu nog niet ). Als ik iets wilde doen, kon ik dat beter doen als ze wakker was, dan kon ze naar me kijken en vermaakte ze zich. Alleen dan denk ik (maar wat vergeet je dat snel), dat ze iets ouder was. We hebben een wipstoeltje gekocht toen ze 8 weken was. Zo kon ze me altijd in de gaten houden Draagdoek heb ik niet gehad en dat heb ik wel jammer gevonden. Ik heb een vriendin die wel voor beide kindjes een draagdoek had en haar heb ik er nooit over gehoord, dat haar meiden door de doek niet meer in bed wilden. Maar dat is het enige wat ik er over zeggen kan. Wel is het natuurlijk zo dat je de mamahonger stilt en tegelijkertijd zelf iets kunt doen.
Inbakeren moet je ook echt even volhouden hoor! Afgelopen vrijdag gestart, het is nu dinsdag ochtend! Dwz 3 volle dagen?! Geef het nog een weem. Mijn dochter huilde ook de eerste 4 dagen, ik vond het ook echt zielig. Maar ze wende er wel aan! Bij eerder wakker legde ik ze nog ff in de box of ging ze op schoot. Overigens speelde ook verborgen reflux mee.
Hier precies hetzelfde met het inbakeren, mijns inziens is ze er nooit helemaal aan gewend geraakt. Ik bleef in dit rondje: naar bed, doek om. Dan speentje tot ze rustig werd qua bewegen en sabbelen op speen. Speen eruit, dan begon het huilen weer. Ik moest het speentje 1-2 x terug in de mond doen voor ze echt rustig werd. Ik kon er zo bijna een uur mee bezig zijn. Maar langzaam ging het steeds beter en met 3 maanden kwam er een omslagpunt. Toen ging ze goed slapen en heb ik de inbakerdoek snel afgebouwd. Doe er wel rust en regelmaat bij. Steeds na max een uur naar bed. Steeds hetzelfde riedeltje voor het slapen gaan.
Ik denk ook dat je het inbakeren meer tijd moet geven. Over het algemeen staat hier 2 weken voor, voordat een kindje hier echt aan gewend is. De eerste dagen zijn het moeilijkst, want dan protesteren ze het meest. Heb je ook een inbakerset van het CB te leen? Bij ons zat er ook een boekje van Ria Blom bij. Ik heb daar veel nuttige tips uit gehaald. Rust en regelmaat is inderdaad heel erg belangrijk. Laat hem in z'n eigen bedje slapen, op z'n kamer waar het donker en rustig is. En zoals al is gezegd, houd een vast ritme aan, zodat je kindje weet waar hij aan toe is. Wij zijn zelf ook met 3 weken begonnen met inbakeren. De eerste dagen protesteerde ons zoontje ook erg. Maar na een week zagen we gelukkig toch al veel verschil. Voorheen sliep hij ook in de woonkamer in de box. Maar door alle geluiden en prikkels, kon hij hierin ook niet goed slapen. Wij hebben ook echt baat gehad, om hem alleen in z'n eigen kamertje te laten slapen. Voorheen wiegde we hem altijd in slaap, en legde hem dan weg. Met het gevolg dat hij vaak direct wakker werd, wanneer we hem in bed legde. Dit is eigenlijk ook niet goed. Het is veel beter om ze moe, maar wakker in bed te leggen. Op die manier voelen ze zich fijner, wanneer ze weer in dezelfde omgeving wakker worden. Inbakeren kost tijd en energie. Maar ik denk dat je dit echt nog 2 weken moet volhouden, wil je resultaat zien. Probeer ook de eerste tijd veel prikkels te vermijden, zoals uitstapjes en bezoek. En zorg dat je je kindje goed en stevig inbakert.
Ik vind inbakeren, als dat met huilen gepaard moet gaan, tegen mijn natuur (en die van de baby) ingaan. Mijn dochter was ook een bewegelijk meisje en sliep ook weinig overdag, maar hier stopte ik haar lekker in de draagdoek. Ze sliep sowieso die eerste zes weken op mij en ze heeft naderhand nooit enig probleem gehad met alleen in slaap leren vallen en in haar bed of reiswieg slapen. Dat heeft niets te maken met of je er die eerste periode aan toegeeft. Ik zou dus wat toegeven aan zijn mamahonger, hem lekker bij je houden want hier groeit hij ook van. Zo leert hij vertrouwen op jou, hij is nog maar net op deze wereld, en dan moet hij al leren alleen ingebakerd in een bedje te liggen? Je ziet vanzelf of inbakeren baat heeft, bij sommige kinderen werkt het echt, maar als dat met laten huilen gepaard moet gaan... nee bedankt.
Eens met nescio. Lekker bij je houden en daar laten slapen. Wil je je handen vrij, zou ik een draagdoek aanraden. Laten huilen en "vastbinden" met een inbakerdoek, vind ik persoonlijk echt de minst vriendelijke manier. Je baby heeft 9 maanden bij je mogen zijn, in slaap gewiegd worden en nu moet je kleine ineens in een eigen bedje slapen? Zou ik ook niet fijn vinden hoor. Dat alleen slapen komt vanzelf wel een keer. Geniet lekker van dat kleine lijfje tegen je aan. Komt vanzelf dat ze daar geen behoefte meer aan hebben. En inbakeren nadat hij net in de kinderwagen heeft geslapen heeft natuurlijk helemaal geen zin lijkt mij. Ik kan ook niet slapen nadat ik net wakker ben, ook al was het maar 10 minuten.
En eerlijk, je laat een baby van 3 weken toch geen 20 minuten krijzen, wat voor onzin het cb ook uitkraamt. Je hebt toch zelf ook nog een mening?
Laten we maar niet beginnen over die baby-onvriendelijkheid van sommige CB's... echt wat een mutsen werken daar.
Uhm...ik zie het advies om 20 min te laten huilen nergens terug. Je kunt best veel hebben aan een boekje zoals dat van Ria Blom, een aantal adviezen is echt wel oké, zoals meer rust en regelmaat, dat is voor geen enkele baby verkeerd.
Ze geeft zelf aan dat ze haar baby 20 min laat huilen. Hier gaf het cb mij ooit het advies om de kookwekker op 45 min. te zetten, daarna zou hij wel slapen. En ik ben van mening dat dichtbij een moeder zijn veel belangrijker is dan rust en regelmaat voor een baby. Beiden zou helemaal leuk zijn, maar dichtbij moeder komt eerst.
Eens met suus. Zo'n kleintje moet vooral veel en vaak bij mama zijn. Dat is geen aangeleerd gedrag dat 'afgeleerd' moet worden en betekent ook niet dat ze met 6 maanden nog aan je hangen. Je hebt naar mijn mening veel meer aan gewoon naar je kind kijken, hem echt goed observeren, en zien waar hij rustig van wordt, dan al die voorgekauwde adviezen of boekjes van Ria Blom. Laten huilen is zo jong zelfs bewezen schadelijk en ik zie er ook echt het nut niet van in. En nee, dat betekent niet dat huilen zelf schadelijk is, want je kan natuurlijk niet voorkomen dat een baby huilt, maar zo'n kleintje in een bed alleen laten liggen omdat hij zich maar in slaap moet huilen, is voor mij echt een no go. Rust en regelmaat bieden is heel goed, maar waarom kan dat niet lekker in de buurt van papa en mama? Gewoon het lichaamscontact bieden waar die kleintjes zoveel behoefte aan hebben, en een vast patroon aanhouden wb voeding, verschonen, spelen, slapen?
Ik heb hem nu overdag op de arm. Betekent wel dat ik erg beperkt ben, maar ja, dat is dan maar een tijdje zo. Hij is in ieder geval wel ontspannen dan. CB zei vanochtend weer dat ik het niet goed doe, dat ik hem gewoon moet laten huilen en niet voortdurend op mijn arm laten slapen, dat ik op deze manier over 3mnd nog steeds de hele dag op de bank zit met hem. Maar dat zie ik dan wel. Ik laat hem niet urenlang keihard huilen. Wordt hij niet beter van en ik ook niet. Hij huilt dan toch niet voor niets? Ik vind het gewoon moeilijk om te weten wat goed is. Voel me erg onzeker, zeker als ik van CB enz hoor dat ik het allemaal niet goed doe. Ik probeer mijn weg te vinden. Maar het gaat me niet zo makkelijk af als veel anderen merk ik wel. Terwijl we een fantastische zoon hebben. Draagzak gaan we ook kopen. Ik hoop dat hij dat prettig vindt.