Ik heb een peuter die 3 dagen in de week naar mijn moeder toe gaat. Als de financien het toe laten, laat ik 1 dag in de week een gastouder aan huis komen. Ik werk 32 uur en mijn man 40 uur. Aan huishouden kom ik weinig toe omdat mijn dagindeling bestaat uit dochter en werken. Ik werk vanuit huis, dus ik hou vaak geen 9-17u mentaliteit aan. Ik heb gewoon elke week een lijst die ik moet afhandelen. Maar ik roep nu de laatste tijd vaker dan normaal dat ik het allemaal niet trek. Als klap op de vuurpijl staat de hele maand februari ook nog eens in het teken van een verhuizing. Ben zo toe aan rust en regelmaat. En een hobby. Zal wel zo zijn vanaf maart, hoop ik, maar toe die tijd gaat het allemaal maar net. Hoe hebben jullie rust en regelmaat voor jezelf? Ik heb wel besloten een uurtje eerder wakker te worden en overweeg weer een huidshoudster te nemen... Maar slaap heb ik hard nodig (geef 's nachts nog borstvoeding). En huishouding uitbesteden kost ook geld en voorheen kreeg ik nooit echt waar voor dat geld.
Meid.. ik snap precies wat je bedoelt. Voor de kerst was ik helemaal op. Ik werk ook vier dagen en daarbij een man die bijna de hele week van huis is ivm lange dagen (we zien elkaar 2 uur per dag). Mijn tips die ik je kan geven: laat het huishouden af en toe voor wat het is. Huishoudelijke hulp is geweldig, als het je idd kan veroorloven. Vroeger naar bed en 's ochtends de tijd nemen. Je dag gehaast beginnen zorgt al voor stress. En probeer qua werk misschien wat meer routine voor jezelf te krijgen.. Bij mij is mn werk mijn rustpunt.
Ja lastig. Ik heb een burn out gehad en daardoor wel meer geleerd dat ik tijd voor mezelf moet nemen. Misschien kun je wat minder gaan werken? Of ander werk zoeken? Of toch wat meer tussen 8:00 en 18:00 werken? De huishoudster is een goed idee, maar doorslapen zonder nachtvoeding zal ook wonderen doen. Ik wil me nergens mee bemoeien, maar als ik het goed zie ik je dochter al 2 geweest. Is de nachtvoeding of borstvoeding echt nog nodig? Zou je dat kunnen afbouwen? Slaap is in deze erg belangrijk. Sterkte...!
Ik denk dat meerdere factoren een rol spelen. Ten eerste de nachtrust. Het verbaasd mij echt heel erg dat je snachts nog borstvoeding geeft. Het is gewoonte geworden bij je dochter, maar dit heeft zij echt niet meer nodig op die leeftijd. Ik zou daar dus zo snel mogelijk mee stoppen. Daarnaast zou ik kijken hoe je mogelijk je werktijden zo kunt aanpassen dat er toch wat meer regelmaat komt en tijd voor jezelf.
Herkenbaar, ik werk 36 uur en mijn man 35 uur. Druk dus, zeker met twee kleintjes en 1 onderweg. Vorig jaar werkte mijn man nog fulltime, we hebben toen samen besloten dat hij ouderschapsverlof op zou nemen, waardoor hij de vrijdagen thuis zou zijn. Dat hielp al veel. En toch.. Het blijft heel druk en dat blijft ook nog wel een tijdje zo. Wat mijn man en ik hebben afgesproken is elkaar zoveel mogelijk te ondersteunen en elkaar me time te gunnen (even lekker in bad, sporten oid) Dat helpt, en alleen al het idee dat het kan geeft rust in m'n hoofd. Eerlijk gezegd denk ik niet dat stoppen met BV helpt, ik heb mijn jongste ook lang nog 's nachts gevoed, sommige kindjes hebben dat gewoon nodig (BV is niet alleen eten ) Toen ik stopte met de nachtvoeding is ze nog zeker een half jaar 's nachts wakker geweest en moesten we haar nog troosten. Dan is voeden minder belastend, je maakt dan tenminste hormonen aan die ervoor zorgen dat je weer snel inslaapt. Ik heb ook een hulp in de huishouding genomen, dat helpt ook idd, en ik heb een hulp die haar geld dubbel en dwars waard is. Dus als je je dat kunt veroorloven is dat fijn.
Hier ook wel wat drukker programma, man werkt fulltime en ik 32u. Huishoudster komt 1x per 2 weken voor de grote dingen. Verder bijhouden en opruimen als je klaar bent met wat je gebruikt! De was en het strijken doe ik vaak op zaterdag en zondag ochtend. De avonden zijn vol met kids ophalen bij kdv, eten koken, kindjes in bad boekjes lezen flesje geven en naar bed, mijn man gaat 1 avondje in de week sporten en ik ook, dus druk! De baby van 4 maandjes heeft vaak nog 2 nachtvoedingen, gaaap, tropen jaren noemen ze het niet voor niets! We leven weer in de chronisch slaap tekort modus. Oja vaak gaan we op zondag avond heerlijk al om 21.30u naar bed.
Ik denk dat je structuur mist. Werken tussen het zorgen voor je dochter door, zorgt voor het gevoel dat je nog zoveel moet doen. En als je thuis aan het werk bent dan lonkt het huishouden de hele tijd. Zouden duidelijk blokken in je dag helpen? Bijvoorbeeld werken van 9 tot 11, dan een uurtje in huis aan de slag, lunchen, werken van 13 tot 15, break van een half uurtje, werken tot 17 uur. En wat hierboven al werd aangegeven; de bv is op die leeftijd alleen gewoonte en geen voeding. Zou ik 's nachts zeker mee gaan stoppen. Je kan haar voor het slapengaan nog geven en dan duidelijk vertellen dat de nacht begint en dat de nacht bedoeld is om te slapen. Als ze wakker wordt even troosten en weer vertellen dat het nacht is, Ik gok dat ze na een paar nachten al doorslaapt. Succes!
Ik zou goed overwegen wat het je allemaal waard is en wat je het belangrijkste vindt. En inderdaad kijken of je iets kan structureren. Persoonlijk houd ik erg van 'afgebakende dingen'. Thuiswerken vind ik prettig omdat het reistijd scheelt, maar ik word er ook onrustig van, omdat de grenzen veel minder duidelijk zijn en dingen in elkaar over gaan lopen, zeker als er een kind thuis is. Misschien helpt het om bij het werken juist wél die 9-5 mentaliteit aan te houden en daardoor dingen af te bakenen. Die tijd is om te werken, de tijd er voor en erna voor andere dingen. Als je dochter bij je moeder is, kun je er na misschien eerst nog wel een half uurtje iets in huis doen als je dat belangrijk vindt? Of anders als je dochter in bed ligt. Of inderdaad een huishoudster te nemen, al is het maar eens in de twee weken een paar uurtjes voor de grote klussen. En misschien met je man afspraken maken. Als jij vier dagen werkt en hij vijf, dan mag hij ook best wat in het huishouden doen, is mijn idee. En dat je bv. één avond voor jezelf hebt, waarin je die hobby kan beoefenen.
ik denk dat je juist met een 9-17 mentaliteit verder komt. je werk is nu nooit af voor je gevoel en dat is een kind en huishouden ook niet. je zou eens een week kunnen bijhouden hoe je dagen eruit zien. welke tijden werk je.. welke tijden doe je andere dingen en wat dan? dan kan je zien of je wel echt efficient te werk gaat. evt je dagen indelen in blokken waarin je werkt en blokken waarin je met je kind speelt of het huishouden doet. hier 24 om 40 uur.. ik heb een schoonmaakster en laat mn boodschappen bezorgen en soms is het gewoon wat minder schoon maar zijn we heerlijk naar het bos geweest iets met prioriteiten.. en iets met tropenjaren
Door prioriteiten te stellen. Wat is belangrijk voor je? Tijd ben je zelf en het is aan jou om het in te vullen. Dus ga na: Wat kost jouw energie en levert energie op? En maak dan een keuze. Op deze manier doorgaan is geen optie als je bericht lees. Rust en regelmaat krijg ik door grenzen te stellen in mijn werk. Nee zeggen, mag. Ik werk s'avonds bij uitzondering. Ik word er vreselijk onrustig van als ik altijd bereikbaar moet zijn. (4 dagen vanuit huis werken zou ik dus niet kunnen. Dan loopt werk en thuis, alsin een plek voor ontspanning, door elkaar.) Twee keer per week hardlopen, werkt heerlijk ontspannend. Op tijd naar bed, rond 22.00u. En ook op tijd er weer uit, zodat ik in de ochtend rustig kan opstarten. Een keer in de twee weken komt er een schoonmaakster voor de badkamer en de bovenverdieping.
Ik werk ook veel thuis, (en veel over...) en ik merk dat het juist bijdraagt aan de stress. Ik blijf zo lang hangen in mijn 'werkmodus', dat ik niet kan ontspannen. Continue check ik weer mijn telefoon, stuur ik weer even een mailtje. Soms moet ik echt tegen mezelf zeggen dat ik in de avond niet ga werken, dan pas heb ik rust. Bewust de laptop dicht en telefoon weg, dat helpt veel. Zou dat ook mogelijk zijn voor jou?
Hier ook druk druk Wij werken beide 36 uur (4 dagen) en volgen allebei een post-doc (4-6 uur studietijd per week). Wij hebben doordeweeks een heel strak schema, das wel druk maar niet stressvol als je er eenmaal aan gewend bent. Verder hebben wij een poets, zaalig!! Doordeweeks wat kleine klussen, zij doet de rest. Hieronder hoe wij het doen, mogelijk kun je er iets uithalen. 3 dagen per week is dit het schema, de andere dagen is een van de twee thuis en hebben we relaxte start. 5.50 opstaan-douchen-aankleden-ontbijten 6.15 dreumes opstaan en ontbijten 6.30 in auto naar oma/opa voor opvang. 6.45 (samen) naar werk (werken in 2d zelfde stad dus carpoolen dan) 07.30-17.00 werken 17.45 dreumes ophalen 18.00 1 persoon kookt, andere dekt tafel en entertaint hongerig kind 18.15 eten 18.45-19.45 spelen met dreumes 19.45-20.00 samen dreumes naar bed brengen, 20.00-20.15 1 persoon ruimt keuken op, 1 persoon woonkamer/speelgoed 20.15-21.15: studietijd 21.15 kleine huishoudelijke taak (was vouwen, stofzuigen, doekje over tafels) en daarna even tv kijken/internetten 22.00 naar bed In het weekend doen we niets aan de studie tenzij er deadlines zijn en zijn we helemaal vrij voor onze zoon en elkaar. Huis wordt op vrijdagmiddag schoon gemaakt dus alles is klaar! Ik vind het pittig op sommige momenten maar liever doordeweeks heel druk dan het weekend veel moeten doen. Ik zou toch wat meer structuur in je leven proberen aan te brengen qua prive en werktijd. Anders loop je vast en daar heeft niemand iets aan