Hoi allemaal, Ik ben inmiddels 1 jaar en 3 maanden met de pil gestopt en nog steeds niet zwanger. Mijn man heeft 2x een testje laten doen en er is gebleken dat zijn zwemmertjes niet zo vlug zijn. Bij mij is vooralsnog alleen gecontroleerd op chlamydia, dat heb ik dus niet en ook niet gehad. Nou gaan ze bij mij verder kijken, morgen moet ik bloed laten prikken op diverse hormonen en over 8 dagen een inwendige echo laten maken. Wie van jullie heeft er ervaring met wat er nu gaat gebeuren, ik zal heel eerlijk zeggen dat ik een beetje bang ben en het op een niet-leuke manier spannend vind Op een gegeven moment zal ik me erbij neer moeten gaan leggen dat het allemaal niet vanzelf gaat, maar zelfs tot vandaag (ben vandaag dus ongesteld geworden) had ik nog steeds de hoop dat het toch wel vanzelf zou lukken. Moet ik die hoop nu opgeven, nu we in de molen van gynaecologie terecht gekomen zijn? Liefs C.
Hoop opgeven moet je nooit doen in ieder geval.. Zolang je man niet 0.0 zwemmertjes heeft is er altijd een kleine kans.. Maar je moet even de onderzoeken afwachten , dan heb je iets meer overzicht van wat je kansen zijn en wat de behandelmogelijkheden zijn.. Is er bij jou ook iets aan de hand of is het alleen je man, en hoe slecht is het sperma (dat onderzoeken ze meestal meerdere keren).. Is moeilijk afwachten, maar dan weet je wel een beetje hoe het ervoor staat.. Wij hadden eigenlijk alleen nog maar kans via ICSI.. Gelijk de laatste mogelijkheid zeg maar, maar hier was het wel de 1e poging gelijk raak, een half jaar nadat we voor het eerst bij de huisarts zaten vanwege de kinderwens.. Dus het kan soms ook snel gaan met een positieve uitkomst Probeer in ieder geval positief te blijven, dat scheelt al een hoop, en nuchter er tegenaan te kijken. En hou voor ogen dat er een hoop behandelmogelijkheden zijn nog hoor.. In ieder geval veel succes de komende tijd!
het is ook zeker spannend! 1,5 jaar geleden had je waarschijnlijk nooit bedacht dat je aan dit traject zou moeten beginnen. Maar nooit de hoop opgeven! Je leest hier toch regelmatig op het forum dat vrouwen die bezig zijn met IUI/IVF/ICSI ineens spontaan zwanger zijn. Ik denk dat de stappen die je nu krijgt, best kunnen verschillen per ziekenhuis, bij ons ziekenhuis is de eerste stap inderdaad ook een uitgangsecho icm bloedonderzoek. Bij mij was het dat ik die maand nog twee echo's kreeg om te kijken of inderdaad de eicel groeit en daarna om te kijken of het ook echt gesprongen is. Toen ze zagen dat hij gesprongen was, moet ik weer bloed laten prikken, ze meten dan het progesterongehalte, die bewijst dat hij echt gesprongen is of niet. De maand erna kreeg ik nog een HCG onderzoek, daarbij plaatsen ze een dopje op je baarmoedermond en spuiten een jodiumoplossing naar binnen, om te kijken of de wegen naar de eierstokken goed doorgangelijk zijn. Bij mijn man was het sperma ook niet goed, hij kreeg toen nog een aantal onderzoeken om te kijken of ze de oorzaak daarvan konden achterhalen: echo om te kijken of er iets te zien als spataders of iets anders wat de doorgang belemmerd. Maar ook een prostaatonderzoek en een plasonderzoek (plassen in een molentje). Op basis van deze onderzoeken, was bij ons de kans met IUI te klein, dus zijn direct met ICSI gestart. Sterkte!
Hallo de zwemmers van mijn man zijn ook niet zo vlug, maar dat wil niet altijd wat zeggen. Het heeft namelijk te maken het met het totaalplaatje van het sperma: beweeglijkheid, volume en concentratie. Ook al is de beweeglijkheid niet zo goed, niet voldoende, dan nog kan de uitslag voldoende zijn als het aantal miljoenen zaadcellen (het volume) hoog is. Dan compenseert het zich als het ware.. Dit noemen ze VCM-score. na de eerste testuitslag van mijn man hadden ze het ook over IUI.. ik had me er al op ingesteld. Maar bij de tweede testuitslag bleek het zaad verbeterd te zijn; meer beweeglijkheid én volume was hoger (zo'n 60 miljoen meer) waardoor het nu "normale uitslag" is geworden .. Of dit toeval is geweest of het echt verbeterd is? ik weet het niet.. maar wat zeker de moeite waard is om te proberen zijn de volgende dingen: stoppen (of sterk verminderen) met alcohol drinken, wijdere boxers, vitaminepillen. Hoe "erg "was de beweeglijkheid en het totaalplaatje van jouw man? Groeten