Mijn kleine mannetje is vanaf dat hij 6 maanden oud is 8 kg. Het is verder een actief en vrolijk mannetje. Vandaar dat ik me in het begin weinig zorgen maakte. Nu duurt het me te lang en zijn de zorgen er steeds meer, zeker omdat ook zijn lengtegroei en hoofdomtrek groei beginnen af te buigen van de groeilijn. Loop nu bij de kinderarts. Daar is bloed urine en ontlasting onderzoek geweest maar niets uitgekomen. Mijn kleine man eet niet heel veel maar de diëtiste geeft aan dat hij voldoende binnen krijgt om te moeten kunnen groeien. Met hulp van diëtiste krijgt mijn mannetje de komende tijd 200 calorieën per dag meer. Ik hoop dat hij daarvan gaat groeien anders gaat de kinderarts medisch verder zoeken. Iemand ervaring met stilstaan van de groei? Wil zo graag weten wat dit kan zijn.
Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar ik heb wel een vriendin wierns zoontje zn groei ook stagneerde, maar wel pas toen hij al iets ouder was (vanaf een jaar ofzo). Zijn groei was voor die periode juist vrij groot geweest en daarna is hij ruim twee lijnen gezakt in de curves, zowel in gewicht als lengte. Ze is toen ook doorverwezen, maar er is niets concreets geconcludeerd. Hij mocht wel iets meer eten (was geen grote eter), maar eigenlijk dacht de arts dat het gewoon een iets extremere versie van een normale fluctuatie in groeisnelheid was. Zn ouders zijn beiden relatief klein van stuk en voor zn groeistilstand was hij iets bovengemiddels. Nu is hij ruimschoots onder gemiddeld, maar eigenlijk past dat meer bij hoe zn ouders eruit zien. Misschien zat het bij hem wel gewoon in de genen zeg maar? Hij is nu bijna 2 en groeit wel, maar niet zo snel. Hij is wel gewoon goed gezond en ontwikkelt zich prima! Hoe was de groei van jouw zoontje voor die 6 maanden en zijn jullie zelf relatief klein gebouwd?
Mijn zoontje groeide de eerste 9 maanden heel sterk. Z'n groeilijn ging vaak steil omhoog en zat op +2,5. Hij is nu 15 maanden en is meer gaan bewegen. Tijgeren, kruipen en sinds kort ook lopen. In dat half jaar is hij van +2,5 naar +1 gegaan en z'n groeilijn buigt nu zelfs af naar beneden. Amper qua gewicht aangekomen laatste half jaar. Maar het cb en ik vonden het wel logisch omdat hij veel beweegt (eet ook veel).
Hier groeit mijn zoontje ook niet meer snel, Met bijna 13 maanden 7,5 kilo, ze gaan hem nu testen op gluten, de arts denkt dat dat het probleem is! Zijn lijn blijft afbuigen, dus hoop dat er snel duidelijk heid is! Ik zou het even overleggen met de arts is jou geval
Interessant, ik volg. Hier een stagnatie van de groei sinds 8 maanden. Hij is nu 19 maanden oud en in de afgelopen 8 maanden maar 300 gram gegroeid. Qua centimeters wel 6 cm in de lengte. Het is hier een aandachtspuntje bij het CB, we gaan nu iets eerder weer wegen en meten.
Hoi! Mijn zoon had dit ook hoor. Hij kwam wel wat aan maar heel weinig. Hij bleef ook maanden op ongeveer hetzelfde gewicht (ook ongeveer 8 kilo) en heeft een half jaar in maat 68 gezeten. Hij at niet heel veel maar wel genoeg en was heel vrolijk en beweeglijk. Maak je niet teveel zorgen. Als hij actief is en goed poept en plast is er meestal niks aan de hand.
D. is tussen haar eerste en tweede verjaardag en tussen haar tweede en derde verjaardag amper een kilo per jaar aangekomen. Na haar derde verjaardag is ze glutenvrij gaan eten en tussen haar derde en vierde verjaardag is ze 2,5 kilo aangekomen. Misschien toeval, maar toch fijn.
Ik heb wat ervaring met mn oudste van nu 3. Rond 9m stagneerde de groei zowel lengte en gewicht. Ruim 6-9maanden geduurd. Moest eerste 3m elke maand komen wegen bij t cb. Na 6m geen groei en naar kinderarts. Hoofdje was trouwens wel gwn goed maar lengte en gewicht niet. Uit onderzoeken niets uitgekomen en uiteindelijk begon ze weer te groeien en ineens een flinke spurt. In korte tijd een kg erbij wat voor haar dus veel was en ineens 5cm. Uiteindelijke conclusie nu (ze is nog steeds fijntjes) dat haar geboortegewicht relatief hoog was (3300gr met 37wkn) voor de bouw die ze uiteindelijk lijkt te hebben... en nu met dr zusje van 15m zie ik precies hetzelfde gebeuren. Volgens mijn weegschaal is ze zelfs afgevallen tov weegresultaat in januari bij t cb. En broertje is weer veel te zwaar. Elk kind volgt zijn eigen lijntje. Ik vind t goed dat ze t in de gaten houden hoor maar zou proberen niet al te veel zorgen te maken. Ik deed dat wel toen helaas en was echt geen leuke periode...
Bedankt voor alle reacties. Er is al via bloed getest op glutenallergie. Dat was het eerste waar de arts aan dacht maar dat is het volgens het bloedonderzoek niet. Eiwitten heb ik ook aan gedacht vooral omdat hij in het begin op koemelk reageerde met darmkrampen en eczeem. Maar kan de groei daar van stagneren? De 200 calorieën extra krijgt hij nu sinds ruim een week binnen. Dus ik hoop dat we snel verschil gaan zien!!! Fijn om te horen dat er veel kindjes later gewoon weer gingen groeien. Hoop daar ook nog steeds op! Zo'n horizontale groeilijn van nu al 7 maanden is niet fijn!!!
Hier is de jongste ook flink gezakt op de lijn, naar +1 bij de geboorte naar onder de -2 nu (gewicht in verhouding met lengte, lengte is wel onder gemiddeld). Maar ze is erg actief, eet/drinkt/poept/plast/slaapt goed dus ik maak er niet zo heel druk om. T zit in de familie zullen we maar zeggen