Ik zit te denken om een cursus of iets te gaan doen maar weet niet goed wat ik moet kiezen. Bij ons in de buurt zijn er de cursussen 'Bewust bevallen', Zw yoga en 'Samen bevallen'. Wordt met de term zwangerschapsterm dan de yoga bedoeld? Ik vind t ook best duur allemaal, alles wat ik tot nu toe gezien heb is tussen de 140 en 180 euro! Je krijgt dan wel wat vergoedt van de zorgverzekering maar toch... Hebben jullie een van deze cursussen gedaan of nog iets anders wat aan te raden is? Dan kan ik misschien googlen of dat ook ergens hier in de buurt is Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Helaas geen tips, maar ik spiek wel even mee. Loop namelijk ook een beetje "stuurloos" rond, op dit gebied Trouwens, misschien een tip:bij ons draagt de gemeente een deel bij, en als je lid bent van de thuiszorg (of hoe dat ook heet) krijg je ook vaak korting.
Ik heb zwangerschapsgym gevolgd. Was geloof ik 60 euro. Heb er eigenlijk weinig aan gehad, alleen leuke contacten aan overgehouden. Daarvoor zou ik het dus wel doen, maar een eenmalige info avond over de bevalling (die we ook van de vk-praktijk hebben gehad), was voor mij echt voldoende geweest. Voor de beweging zou ik dan gewoon lekker een keer in de week gaan zwemmen ofzo.
Haptotherapie heeft mij erg goed geholpen! Anders zou ik hypnobirthing aanraden. Er loopt momenteel een promotieonderzoek naar zwangerschapshapto, dan wordt het buiten je zorgverzekering verder gratis afgehandeld.
Hier zowel zwanger-fit als zwanger-actief (een mengeling van zwangerschapsgym en -begeleiding) gedaan. Toch spijt als haren op mijn hoofd dat ik de zwanger-fit heb gedaan. Het was alleen maar een beetje bewegen op fitnessapparaten en verder niet veel echte info. En totaal ongeschikt als je BI en Ischias hebt omdat je de helft van de apparaten helemaal niet mag gebruiken dan. Zwanger-actief ben ik wel heel blij mee (ook in de vorige zwangerschap gedaan). Lekker gymen en de spieren versterken die je echt nodig hebt, goede begeleiding m.b.t. bevallingsademhalingen en -houdingen, goede instructies voor een snel herstel in je kraamtijd en een kleine gezellige groep meiden. Het ligt er enorm aan wat je verwacht van een gym o.d.... zo vinden sommige vrouwen de yoga weer niks, terwijl anderen niet anders zouden willen. En zelf bewegen door te zwemmen vindt de ene vrouw fijner dan de andere vrouw. Zwemmen met BI is trouwens sowieso een afrader (wordt door mijn fysio tenminste sterk afgeraden en het doet ook echt pijn gewoon)
Wij hebben de cursus Samen Bevallen gedaan, en ik vond het erg leuk, gezellig en informatief. Het ligt er denk ik wel aan of je een leuke cursusleidster hebt en een gezellige groep, wat bij ons wel het geval was. De lessen waren meestal als volgt opgebouwd: rondje ervaringen uitwisselen, daarna theorie gedeelte (met veel verhalen en anekdotes wat het erg leuk en luchtig hield) en een stukje praktijk (ademhalingsoefeningen etc) wat aansloot bij de theorie. Afgelopen woensdag was de laatste les en ik vind het jammer dat het alweer afgelopen is. Maar ik heb nu wel een idee wat me te wachten kan staan bij de bevalling. Wij vonden het ook erg fijn dat het een cursus is waar de man ook bij betrokken word. Voor hen is het natuurlijk ook niet niks en zo leert hij hoe hij bij kan staan tijdens de bevalling (wat wel en vooral niet te doen )
Ook hier 'Samen Bevallen' gedaan, en exact dezelfde ervaring als Laura hierboven. KatMan laat het wel uit zijn hoofd om om een paracetamolletje te vragen omdat hij een 'beetje hoofdpijn' heeft als ik lig te persen, haha! Vooral dat alle bijeenkomsten voor beide partners waren, vond ik heel veel toegevoegde waarde hebben. Het is voor de man toch al niet makkelijk om er bij betrokken te raken, zeker als iedereen altijd maar aan de vrouw vraagt hoe het gaat. En ik hoefde niet bij thuiskomst hem alsnog te vertellen wat ik allemaal gehoord/geleerd had. Bijkomend leuk effect: op verjaardagen kan KatMan alvast vol overtuiging meepraten over het zwanger zijn, want hij heeft er - voor een man - nu ook echt verstand van.
Ik ga in december starten met zwangerschapsgym. Dit is een cursus van 8 lessen, 6 voor en 2 na de bevalling. Eén keer mag mijn man mee, meer hoefde van hem ook niet. Hij ziet dat gepuf enz. niet zitten, maar hij wil wel heel graag weten hoe hij mij kan ondersteunen en eventueel de pijn kan verlichten door massages ofzo. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, hoor er veel wisselende verhalen over. Zelf kijk ik er wel naar uit, ik hoop op veel informatie en gezelligheid.
Ik merk dat veel mensen - en bijna alle mannen - erg huiverig staan tegenover 'gepuf'. Dat vond ik dus het voordeel van 'samen bevallen': daarvan was maar een fractie van de tijd het oefenen van ademhalingstechnieken - waarvan puffen er slechts ééntje is. Maar omdat je al wekenlang met dezelfde stellen bent, is het 'schaapachtig rondkijken en niet durven meedoen'-effect totaal afwezig als het dan wel even tot de puftechniek komt.
Ik heb een zwangerschapscursus gedaan die deels bestond uit bewegen: Aerobics en BBB oefeningen met halters en dinabands op muziek, pilates, bekkenbodemoefeningen en ontspanningsoefeningen. Het andere deel bestond uit theorie waarbij lichaamskennis aan bod kwam (veranderingen in anatomie, fysiologie en functie), ademhaling en ontspanning tijdens de bevalling, de bekkenbodem, persen/pershoudingen/perstechnieken, opvangen van de weeen, de bevalling. Er was ook een partnerles waarbij er doorgesproken werd wat er in het lichaam gebeurt tijdens alle fasen van de bevalling. Manieren om tot steun te zijn bij het opvangen van de weeen, tijdens de ontsluitingsfase en tijdens het persen. Massagetechnieken. Het was een hele nuchtere cursus met heel veel praktische informatie en oefeningen die erg nuttig zijn voor het versterken van de spieren die je bij de bevalling en de periode daarna nodig hebt. Ook de aandacht voor de bekkenbodem vond ik erg prettig omdat daar geregeld klachten ontstaan (na de bevalling maar ook pas in de overgang). Het wordt gegeven door (bekken)fysiotherapeuten. Het is in de omgeving R'dam. Ik mijn woonplaats vond ik het aanbod niet zo groot en sprak mij ook niet aan. Ik ben erg blij dat ik dit had gevonden.
Ik heb helemaal geen cursus gedaan, heb het ook totaal niet gemist. Al scheelt het misschien wel dat ik body balance doe ( oa yoga oefeningen incl ademhalings oefeningen) Ik kan me wel voorstellen dat het heel gezellig is als je een vast clubje hebt op zo'n cursus. Maar verder vind ik het vooral een erg duur geintje. Maar dat is mijn mening
Hmm wat een verschillende cursussen/trainingen allemaal zeg. Ik ga morgens eens even het eea googlen De cursussen die ik tot nu toe gevonden heb vind ik idd ook erg duur (begint bij 140 euro) Maar is de ouderwetse zw gym nu yoga geworden? Of is dat toch wat anders? Als ik google op zwangerschapsgym kom ik nl bij de yoga uit...
Verschilt trouwens ook enorm waar je woont hoeveel het kost. Zwanger-fit (9 lessen + 1 reünie) kostte hier 120 euro Zwanger-actief (10 lessen + 1 reünie) kostte hier 100 euro
Heb me ervoor ingeschreven Katalaya. Werd alleen een beetje kriegel van die gezapige foto's op die site haha. Zo knus met zn allen in een woonkamer.Kreeg meteen Amerikaanse tantra-gezellig-gezamelijk-tot-een-hoogtepunt-komen-associaties erbij hahaha..
Ja, die tantra-hoogtepunten zijn echt het hoogtepunt, haha! Ach, het stukje ademhalingstechnieken en puffen hoort er ook bij. Ik zag dat ook echt helemaaaaaal niet zitten vanwege het geitenwollensokkenimago. Maar gelukkig wordt dat stukje bij beetje opgebouwd, zodat je eigenlijk niet door hebt dat je aan het oefenen bent. Zelfs de mannen hadden amper door dat ze heus aan het mee-oefenen waren. En ik moet zowaar zeggen dat ik een paar van die ademhalingstechnieken al in de praktijk gebracht heb. (Moelijke stoelgang, haha!) En zowaar: het werkte echt! En KatMan moest laatst een verschrikkelijke tandartsbehandeling ondergaan. Hij kwam trots thuis vertellen dat hij de theorie over 'omgaan met pijn' toegepast had, haha! Wat mij van die cursus het meeste is bijgebleven is ook echt de lol die we hebben gehad. En de enorme stapel met gevulde koeken, waar we allemaal op aanvielen, elke avond weer!
@MayD. Wat duur joh, die zwanger en fit. Bij ons kost die 35 euro (de rest wordt door de lieve gemeente betaald)
Ik heb me inmiddels opgegeven voor de cursus 'Bewust bevallen' a 140 euro voor 9x geloof ik. Maar mn zorgverzekering vergoedt 75 ofzo dus dat is wel relax. Veel meer was er hier niet in de buurt, ja yoga maar daar heb ik niet zoveel mee en was 180 euro en Samen bevallen, maar mn vriend zie ik niet elke x mee gaan haha. Bij dat bewust bevallen hoeft ie maar 2x mee