ik heb op de websites van de scholen in het dorp gekeken. Op de 1 moet je inschrijven voor ze 3 jaar zijn Op de andere kan je altijd inschrijven.
Hier een jaar van te voren gedaan. Dat is hier prima. Tenzij je een bijzondere, uitzonderlijke schoolkeuze wilt maken. Verschilt dus per gemeente en school denk ik. Misschien eens wat scholen bellen in de buurt?
Hier maakt het niet uit, maar het wordt wel op prijs gesteld als je je kind dat voor 1 oktober 2017 4 wordt, dit jaar voor 1 april of zo inschrijft. Dan kunnen ze er in de planning alvast rekening mee houden. Onze jongste wordt in januari volgend jaar 4, ik heb toevallig net zijn inschrijfformulier uitgeprint. De oudste hebben we met 3,5 jaar ingeschreven en de middelste ook zoiets.
Hier aangemeld toen ze 12 maanden waren en toen waren er nog 2 plekjes op de lijst over. Onze school is erg gewild. Zit nu voor de komende 3 jaar al vol. De laatste tijd vind er veel verjonging plaats in de wijk (eerste bewoners van de wijk verkopen huis) maar alle gezinnen die er nu komen wonen moeten een andere school zoeken. Klassen zitten al op maximaal (sommige hebben 34 kinderen in de klas).
Denk er wel aan dat als een school nu geen wachtlijst heeft dat dat volgend jaar ineens heel anders kan zijn. Oudste hebben wij vlak voor vierde verjaardag op school ingeschreven. De school was toen minder in trek, maar is dat nu ineens wel. Baby hebben we dus vlak na de geboorte al ingeschreven op school.
Hier vlak voor haar derde verjaardag ingeschreven, in juli werd ze 4 en in augustus begon ze. Haar 2e en 3e school was een kwestie van een gesprek en toen was ze welkom de week er na bij wijze van spreken (resp groep 2 en groep 4). De jongste gaan we inschrijven als hij net 2 is, broertjes en zusjes hebben voorrang, en zijn zus gaat van school als hij net 2 is Een jaar later zou ook nog wel kunnen, maar dan kunnen we op het formulier tenminste simpel invullen dat hij op dat moment een zus in groep 8 heeft...
Ik heb onze dochter ingeschreven toen ze 6 mnd was. Zusje en broertje later omdat zij voorrang kregen. De school is gewild en er zijn te weinig (wel 5 scholen) in onze wijk. We wonen in een kinderrijke buurt. Wachtlijst is 3 jaar.
De school waar de oudste is gestart kon net voor ze startten nog wel, een nogal specifieke (christelijke) school in een klein dorp, dat zit niet zo snel vol. De school waar de oudste 2 nu op zitten groeit zo enorm snel, het wordt steeds meer een regioschool, waardoor we onze jongste al snel na zijn geboorte op moesten geven. Zo kon de school inventariseren hoeveel broertjes en zusjes er in de toekomst zullen komen, en wanneer ze dus echt een wachtlijst moeten gaan maken, omdat de school uit zijn voegen gaat barsten.
Met 10 maanden hebben wij de oudste ingeschreven en hij was de laatste. Degene na hem kwamen op de wachtlijst. Ligt echt aan de school, wijk en woonplaats.
Hier geen wachtlijsten bij de scholen die wij hebben bezocht. Uiteindelijk in november ingeschreven en nu is ze net vier, dus ongeveer 3 maanden voor ze 4 werd.
In mijn buurt zijn de wachtlijsten enorm. Twee scholen hebben zo'n wachtlijst dat je nu alleen kinderen geboren in 2016 kunt inschrijven, de rest is vol. Hier beide kinderen ingeschreven toen ze 1 jaar waren. Nu zou dat dus al te laat zijn
Hier gelukkig geen wachtlijst. Maar weigeren doen ze hier sowieso niet geloof ik. Is ook nooit nodig geweest. Hier kan je in september je kind nog aanmelden voor januari. En in januari voor na de zomervakantie. Zijn inschrijfgelden voor. De oudste hebben we met 2,5 ingeschreven geloof ik. Vanwege complicaties in de zwangerschap onze middelste pas in november. Geen probleem, zo geregeld. Het verschilt echt per school en per woonplaats.
De oudste ingeschreven toen ze ruim 3,5 was...geen punt. De jongste is nu 3 en schrijf ik in net voor het einde van dit schooljaar. Wil nl even kijken met welke juffen/meesters de kleuters volgend schoolhaar ingedeeld worden, dan kan ik op mijn inschrijfformulier de voorkeur zetten
Wij kregen een inschrijfformulier toegestuurd net voor z'n 3e verjaardag. Toch handig als er maar 1 (heel kleine) school is in het dorp...
Wij krijgen ook geen brief hoor van de gemeente. In de regio waar ik werk wel. Maar waar ik woon dus niet. Vind ook niet dat het hoeft, want je bent er als ouder toch zelf bij? Wij hebben dit gedaan toen ze 3 was omdat ik hier weet dat er geen wachtlijsten zijn en tijdens mijn zwangerschap kon ik niet uit bed komen. Anders had het eerder geweest. Dochter van net 2 staat al ingeschreven. Kleine moeite, handig voor de school.
Vreselijk afhankelijk van waar je woont, is mijn ervaring. Puur vraag en aanbod. Ik woon in een krimp regio, waar ieder jaar minder kinderen wonen en scholen 1 voor 1 dicht moeten of moeten fuseren vanwege te weinig leerlingen. Heb het dus volledig voor het uitkiezen . Maar ja. We hadden er dus 1 gekozen voor onze middelste (ingeschreven ergens na haar 3e verjaardag), zeer tevreden mee, maar dit is dus ook 1 van de scholen die moet fuseren. Ze doet nu nog groep 3 in op haar 'oude' school, daarna gaat ze met de helft van haar klas over naar een andere school. Spannend weer... Jongste zal dan automatisch ook daar heen gaan. Zal haar na 3e verjaardag inschrijven, denk ik.
Hier hebben we 5 scholen, 1 school Is heel erg geliefd en hebben maar 160 leerlingen een kleine vertrouwde school. De andere scholen hebben meerdere verdiepingen en hebben zon 300 leerlingen aan boord al dan niet veel meer. De kleine school wil ook klein blijven. Dit houd in dat je met 1 jaar je kind al ingeschreven moet hebben op deze school. Wij hebben dus ingeschreven met 1 jaar.
Wij hebben hier verschillende scholen in de buurt. En de school van onze voorkeur is het dichtst bij ons huis. Mn dochter is ingeschreven toen ze 3 was, toen zijn we hier komen wonen. Toevallig heb ik van de week nagevraagd wanneer mn zoontje ingeschreven moest worden (ivm onzekerheid over zijn ontwikkeling ). Maar met 3 jaar is vroeg zat hier.