Hoe heb jij je 'geplande' keizersnee ervaren?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dora, 10 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen?

mijn eerste was een spoed-keizersnee waardoor ik niet veel meer heb meegekregen van de OK en de hele keizersnee

en ik ben nu erg benieuwd hoe het is om het met je volle verstand te ervaren...

x

2. gerianne

gerianne Niet meer actief

Ik vond het heerlijk
    je wiat precies wat er ongeveer ging gebeuren van de vorige keer maar het gaat niet zo langs je heen
    herstel gaat ook veel sneller
    had na de 1e ks nog weinig gevoelrond om mijn lidteken en waar je geen genoel heb kun je ook geen pijn hebben vond ik het grootste verschil

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb alleen een geplande ks gehad en vond het vreselijk. maar bij mij zat dan ook alles tegen, dat maar tegen kon zitten. mijn kamergenootje had een spoed ks en herstelde veel sneller dan ik. ik ben maanden uit roulatie geweest. ben nu erg benieuwd naar een natuurlijke bevalling!

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    Ben van mijn dochter bevallen met een ongeplande keizersnee en ben de eerste dagen erna erg beroerd geweest. Had al een dag weeen en een paar weeenstormen maar die deden onvoldoende.
    Alles bij elkaar behoorlijk traumatisch en achteraf had ik het toch nog niet zo goed verwerkt want nu ik weer zwanger ben kan ik echt wakker liggen over het feit dat ik toch echt een keer moet bevallen.
    Door extra complicaties met mijn gezondheid loop ik nu bij de gynacoloog en die wil zeker meegaan met mijn voorstel van een geplande keizersnee.
    Het idee dat ik veel meer weet wat me staat te wachten en dat ik het meer in de hand heb stelt me gerust.
    Ik hoop dat deze bevalling alles bij elkaar er eentje wordt waarbij ik zonder al te veel angst en verdriet op terug kan kijken

5. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ik heb een geplandde keizersnee gehad en vond het een aparte ervaring. Alles is heel goed verlopen en kan er met een goed gevoel op terugkijken :)

Ik was vantevoren wel heel erg zenuwachtig, maar dat was vooral omdat ik bang was voor de ruggeprik. Uiteindelijk vond ik het vervelendste toen ze mijn dochtertje eruit aan het halen waren omdat ze dan nogal aan je aan t trekken zijn en dat voelde heel vervelend. Het hechten heb ik niet meer gevoeld omdat ik te druk was met mijn dochtertje te bewonderen. Op de recoverykamer wel even beroerd geweest van de morfine en heb daarom ook direct aangegeven dat ik dat spul niet meer wou hebben.

het herstel is supergoed verlopen en de dag erna kon ik al zelf uit bed (uiteraard wel met moeite en pijn) en na 2 dagen kon ik zelf weer douchen.

6. Cor81

Cor81 Lid

13 jan 2009
    51
    0
    0
    Hoi, ik heb twee jaar geleden een spoedkeizersnede gehad en dat is eigenlijk goed bevallen. Wel pijn na de operatie natuurlijk, vooral van mijn darmen (ik hield windjes in omdat ik met meerdere personen op een kamer lag en kreeg daardoor enorme krampen).
    Jammer vond ik dat ik mijn kindje niet zelf kon oppakken als hij huilde maar goed dat is even niet anders.

Nu krijg ik over 4 weken een geplande KS en daar kijk ik echt naar uit. Heb er helemaal zin in! De ingreep zelf vond ik bij de eerste geen probleem, ruggenprik, catheter, geen last van gehad.

Nu wil ik wel vragen om een spiegel boven de operatietafel zodat ik kan meekijken. Verder wil ik ook graag weer snel dat mijn kindje bloot op mij kan liggen en dat hij aan de borst mag proberen te drinken.

Heeft iemand anders nog tips? Ennuh...hebben jullie de geplande datum aan de omgeving verteld? Ik wil het graag geheim houden, maar iedereen doet alsof ze gewoon recht hebben om dat te weten. Maar dan is de spanning er toch helemaal af? Hoe zien jullie dat?

Groetjes!

7. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Ik heb bij de eerste een geplande KS gehad en dat is allemaal heel goed verlopen. Wat ik fijn vond is dat ik van tevoren wist wat er ging gebeuren. Bij de 2e ben ik op de natuurlijke manier bevallen en alles overkomt je en je hebt er geen grip op. Het herstel na een natuurlijke bevalling is wel sneller.
    Na de KS kreeg ik morfine en de 2e spuit heb ik geweigerd, ik ging er zo raar van doen! Ik kwam helemaal niet meer uit m'n woorden!
    Het enige wat ik echt jammer vind is dat je man en jekindje weg moeten terwijl je gehecht wordt, daarna moest ik naar de uitslaapkamer en ik vroeg me echt af wat ik daar deed... Ik wilde naar m'n man en kindje!

8. Meagan

Meagan Bekend lid

10 jan 2009
    729
    0
    0
    Alkmaar
    Mijn eerste was spoed aangezien ik er bijna niet meer was en die heb ik dus niet echt meegemaakt dat was rot. 34 uur weeën gehad en geen naweeën, dat was wel lekker. De 3e dag ging ik naar huis.

Tweede ging stuntelig was dus gepland, chagrijnige arts, kindje 3 x navelstreng om zijn nekje. Veel naweeën, veel pijn. Omdat mijn kindje een lage bloedsuiker had konden we pas de 4e dag naar huis.

Derde was een feest in de ok, wel veel naweeën maar de morfine deed het goed ;) Volgende dag wilde ik naar huis maar mocht niet, ochtend later ben ik toch gegaan.

Voor allemaal geldt dat ik totaal niets gevoeld heb van de ruggenprik, wel wat getrek aan je buik tijdens de operatie zelf maar dat vond ik niet erg en dat mijn darmen direct op dag twee weer goed werkte en ik super snel herstelde. Geen last van gehad verder, alleen die rot nietjes, die ging ik er op een gegeven moment zelf maar uithalen omdat de huisarts geen tijd had.

ik zie ook niet tegen een vierde ks op.

9. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    hihi dat had ik ook ja, en maar proberen geen windjes te laten terwijl ik zo ontzettend aan t borrelen was en enorme buikpijn er van had :)

Pf ja de eerste nacht heb ik me daar heel erg pijn mee gedaan, ze was aan t huilen, dus ik heb met veel pijn en moeite het bakje waar ze in lag naar me toe getrokken en haar eruit getild waardoor ik mijn buikspieren dus aanspande en ik het idee had dat mijn hele wond openscheurde AUW! dat deed pijn! maar was wel blij dat het me gelukt was mijn meisje te pakken hihi

10. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    De geplande vond ik in sommige opzichten vervelender dan de spoedks die ik gehad heb. Maar wel mede omdat we ook veel pech hadden qua planning die dag. Moest om 7:30 nuchter verschijnen, maar mijn dochter zag pas uren later, om 17:04 uur het levenslicht! Al die tijd lag ik werkelijk op apegapen met een veel te lage suikerspiegel te wachten tot we eindelijk naar de OK mochten. En dat duurt dan heeeeeeel lang. Maar met een beetje mazzel duurt dat wachten natuurlijk niet zo lang.
    Wat ik vond tegenvallen ten opzichte van de spoedks was dat ik nu de tijd had om me van te voren zorgen te maken. Bij de spoedks wist ik inderdaad werkelijk niet wat me overkwam en ging alles langs me heen (ook omdat ik toen pas 34 weken zwanger was en dus nog lang niet de bevalling had verwacht, laat staan een ks).
    Het herstel vond ik ook niet makkelijker of sneller ofzo. Maar dat kwam natuurlijk ook omdat je bij je tweede sowieso minder tijd hebt om te rusten.

11. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Mag je een 4e keizersnee?
    en heb je bij een geplande keizersnee naweeen?

:rolleyes: :confused: :(:

12. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Twee jaar geleden is mijn zoon met een geplande keizersnede geboren i.v.m. stuitligging. Ik ging er heerlijk uitgerust naartoe, want tot de geplande datum bleef het rustig in mijn buik. En zowel de keizersnede als de periode daarna zijn heel prettig verlopen. Wij hadden geluk dat het niet druk was op de ok's, dus we waren om 09.30 uur in het ziekenhuis en konden om 11.00 uur al de ok in. Kan me voorstellen dat je, als je lang moet wachten, een stevige suikerdip krijgt omdat je niets mag eten en drinken van tevoren. En dat je je naarmate de uren verstrijken meer zorgen gaat maken. Naweeën kun je inderdaad hebben, maar dat kan ook na een normale bevalling.

Ik vond het ook vreselijk dat ik mijn kindje niet zelf kon pakken, maar de verpleging maakte me telkens duidelijk dat ik dan gewoon op de knop moest drukken en dat zij dan zo snel mogelijk zouden komen om me het kindje aan te reiken. Qua verzorging heeft het ons echt aan niets ontbroken. Geen moeite was teveel. Ik kreeg zelfs een verjaardagsmenu op mijn verjaardag, al voelde ik me niet echt feestelijk één dag na mijn keizersnede.

Hier kun je mijn verhaal lezen: http://www.zwangerschapspagina.nl/about38140.html

Het ziet ernaar uit dat het nu weer een geplande keizersnede gaat worden, omdat ook deze uk weer in stuit ligt. Nu denk ik echter dat ik er minder uitgerust naartoe kan, omdat onze zoon van inmiddels bijna twee jaar een hoop energie vraagt. En de periode na de keizersnede zal iets lastiger zijn, omdat je niet meer mag tillen dan het gewicht van je pasgeborene en 6 weken niet mag autorijden.

Maar in principe zijn de ervaringen van vorige keer alleen maar positief, en zie ik tegen nog een keizersnede niet echt op.

Groetjes, Wendy

13. Koetje

Koetje Fanatiek lid

22 jul 2008
    1.237
    0
    36
    Ik ben precies een week geleden bevallen d.m.v. een geplande keizersnede i.v.m. een stuitligging en ik vond het heel prettig. Maar ook onrealistisch, ze plukken zo je kindje uit je buik.
    Wij wisten al 2,5 week dat onze kleine die datum geboren zou worden, dat is ook heel gek. Maar wel fijn want ik hou van duidelijkheid.
    De ruggeprik viel me tegen, bij de zesde keer en een dikkere naald lukte het pas. Maar als dat in een keer goed gaat, steld het niet zoveel voor.
    Het mooiste moment vond ik toen mijn man met ons dochtertje aan kwam lopen, heel emotioneel. En we waren na ongeveer een uur weer herenigd!
    Het herstel gaat heel goed, heb eigenlijk nergens last van. Ik moest alleen wel langer in het ziekenhuis blijven omdat ik een te hoge bloeddruk had.
    Maar al met al vond ik mijn bevalling een supermooie ervaring!
    En nu is het genieten geblazen.

14. Meagan

Meagan Bekend lid

10 jan 2009
    729
    0
    0
    Alkmaar
    Duh.. natuurlijk heb je naweeën en niet zo'n klein beetje ook. Hoe sneller een bevalling verloopt hoe meer naweeën, dus helemaal geen wee.. kan je je misschien iets bij indenken.

je mag mijn medische dossier wel zien hoor :D Hemel zeg, je doet net of ik hier iets loop te verzinnen, als het niet zo bedoeld was.. het komt wel zo over.

15. Cor81

Cor81 Lid

13 jan 2009
    51
    0
    0
    Hoi,
    wat een reacties zeg.
    Maar hebben jullie de datum van de geplande KS aan iedereen verteld? Wij willen het graag voor onszelf houden, maar vooral mijn moeder doet alsof ze het recht heeft om te weten wat de datum is...hoe ga ik daarmee om?

Ik heb trouwens geen nawee gehad en hoop dat dat nu ook weer zo is...

En ik heb op een ander forum iemand gelezen die 9 (!) keizersnedes had gehad. Ongelofelijk toch? Mijn gyn zei ook dat er in principe geen maximum aan zit. Wel kun je op een bepaald moment verklevingen krijgen van het litteken en kan het worden afgeraden om nog een KS te doen.
    En mijn gyn vertelde me dat ik minimaal 12 maanden moet wachten met weer zwanger worden.

16. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij hebben de datum niet aan iedereen verteld, alleen onze ouders. Gewoon omdat ze dan rekening konden houden met hun planning omdat we het wel zo leuk vonden als we ons meisje zo snel mogenlijk aan hun konden laten zien :)

Ik heb volgens mij ook geen echte naweeen gehad, beetje menstruatie achtige krampen de eerste dag, maar niks noemenswaardigs.

17. Witte

Witte Lid

11 mrt 2008
    97
    0
    0
    Ik heb ook geen naweeen gehad. Zal toch bij iedereen verschillen denk ik.

18. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hoi, ik krijg begin feb. een geplande KS. De datum hebben we verteld aan beide ouders en die houden hem ook geheim. Als ik daar maar even aan zou twijfelen zou ik het ook niet hebben verteld, maar ik vind het wel prettig dat ze die dag weten wat er gaat gebeuren, het is toch een operatie en ze krijgen allemaal hun eerste kleinkind, ik vind het ook voor hun heel belangrijk. Verder weet ik van mijn gyn dat 3x een KS niet echt een probleem is, maar meerdere soms wel ivm littekenvorming en scheuren van je baarmoeder naarmate de zwangerschap vordert. Maar daar denk ik nog helemaaaaaal niet aan, eerst maar eens ons eerste beebje krijgen!

19. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    De reactie van Meagan is volgens mij niet vervelend bedoeld hoor!
    Ik denk dat ze verbaasd is over het feit dat ze je buik 4X openmaken. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet wist dat je 4x een KS mag krijgen. :oops:

20. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Hoi,

Ik had geschreven met die vraag over de naweeen...ik heb er namelijk in mijn belevenis (al was ik wat van de kaart denk ik achteraf) nooit iets van gemerkt bij mijn eerste keizersnee...vandaar dat ik opeens dacht van goh..naweeen, daar had ik nooit rekening mee gehouden dat ik die nu wel zou kunnen krijgen. Ik dacht omdat het kind geboren wordt zonder een signaal van het kind (dat normaliter de weeen in gang zet) het dus ook niet van toepassing is.

Nou ik ben wel erg benieuwd of ik ze ga krijgen!
    x

Deel Deze Pagina