Wanneer jonge moeder?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Letizia, 16 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Letizia

    Letizia Lid

    22 okt 2013
    98
    0
    0
    Balie medewerkster bij tandheelkundige kliniek
    Rotterdam
    Wanneer ben je eigenlijk een jonge mama?
    Is dat tot 20? Tot 25?
    Hoe denken jullie hierover!
    Zelf was ik 26 toen ik beviel van mijn eerste (2-ling). Beschouw mezelf als een jonge moeder, maar krijg toch regelmatig te horen dat dat niet meer jong is. Ben dus even nieuwsgierig naar hoe jullie hierover denken.
     
  2. Rowz

    Rowz Actief lid

    14 dec 2013
    122
    0
    0
    Ik ben 22 en beval in augustus van ons eerste kindje, regelmatig krijg ik te horen dat ik jong moeder wordt. Maargoed als je er klaar voor bent waarom niet?
     
  3. Blemma

    Blemma Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Je bent zo jong als je je voelt.

    Maar volgens mij wordt er officieel gesproken van jonge moeder als je 22 jaar of jonger bent.
     
  4. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Tot een jaar of 23.

    Grappig dat jij jezelf als jonge moeder beschouwt met je 26 jaar en vaak te horen krijgt dat dat niet zo is.
    Ik was ook 26 toen mijn kind geboren werd en kreeg juist vaak te horen dat ze me zo'n jonge moeder vinden terwijl ik dat helemaal niet vind!
     
  5. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik was met 25 jaar de oudste op zwangerschapsgym, terwijl ik het idee had dat ik jong moeder zou worden :D
    Verschilt misschien ook per regio...
     
  6. steenbokje

    steenbokje Fanatiek lid

    24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Ik was 23 toen ik zwanger was en beviel, en kreeg vaak te horen dat ik een jonge moeder was. Ben nu 24 trouwens. Ik denk ook tot de 25. Als je 25 al bent denk ik niet dat ze echt zien als een "jonge" jonge moeder zeg maar. Weet niet hoe ik het goed met verwoorden haha. Persoonlijk van ik van 19 tot 23 wel jong. Maar daar zit ik ook tussen haha. Ben op mn 22e gestopt met de pil.
     
  7. Mienemuisje

    Mienemuisje Fanatiek lid

    17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Ik was 23 toen ik mijn dochter kreeg. Ben nu pas 24 geworden.
    Vind dat niet echt jong, eerder normaal. Bijna elke vrouw in mijn familie was 23 jaar toen ze een kind kregen.
     
  8. indy22

    indy22 Fanatiek lid

    20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Ik weet toevallig dat binnen de hulpverlening gesproken wordt van jonge moeders als je een kindje hebt en 23 jaar of jonger bent.. Maargoed het is relatief natuurlijk.. als in nederland de gemiddelde leeftijd bij de bevalling van je eerste kindje boven de dertig ligt ben je met 25 of 26 ook best een jonge moeder. Maar in sommige wijken en regio's ben je met twintig al bijna bejaard haha:p

    Ik was zelf 22 en vond dat best jong. (zeker niet té jong overigens..) Maar dat had er ook mee te maken dat op de uni niemand überhaupt over kinderen nadacht! Dus van mn vrienden ben ik absoluut t jongst moeder. De rest moet er de komende 8 a 10 jaar echt nog niet aan denken..
     
  9. Manyi

    Manyi Bekend lid

    3 feb 2013
    528
    0
    16
    -
    Omgeving Nijmegen
    Zelf ben ik 22 en nu zwanger en 23 als ik beval.
    Ik vind deze leeftijd opzich nog wel jong, vooral als ik naga wat mijn oude klasgenoten doen, feesten, zuipen, studeren e.d.
    Maar het verschilt gewoon per persoon en omstandigheden wanneer je er klaar voor bent.
    En zodra je beseft wat je verantwoordelijkheden zijn en alles wat er bij komt kijken en je dat realistisch in kan zien vind ik iemand niet te jong.
    De een is op zijn 25ste volwassener dan een 30 jarig persoon.
    :)
     
  10. wenrichtwan

    wenrichtwan Bekend lid

    5 feb 2011
    775
    1
    18
    Vrouw
    Activiteiten begeleidster
    Stadskanaal, Provincie Groningen
    Volgens mij ben je een jonge moeder tot je 24ste heb ik gehoord.
    Was 21 toen ik beviel van mijn eerste!
     
  11. Dreamer

    Dreamer VIP lid

    17 mrt 2011
    6.148
    33
    48
    Denk idd tot een jaar of 22/23..
    Ik ben nu 24 en ben 25 als ik beval van mijn tweede kindje.. Bij mijn eerste was ik 22 :)
     
  12. Ramona1982

    Ramona1982 Bekend lid

    26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    leeftijd is maar een cijfertje, je bent zo oud of jong als dat je jezelf voelt
     
  13. AnneThamar

    AnneThamar Niet meer actief

    Zelf was ik 25 toen ik beviel van onze dochter. Vond mezelf nou niet echt jong. Maar dat komt ook omdat ik al lang samen was met mijn man ed. Waren 24 toen we trouwden, dat vonden veel mensen wel jong. Omgeving hier vonden ze me jong, gemiddelde leeftijd hier is boven de 30. Maar in het dorp van mijn s ouders was ik al oud, al de klasgenoten van mijn man hadden toen al 2 of meer kinderen
     
  14. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik was een jonge moeder, nu niet meer :D

    Was 22 toen ik mijn oudste kreeg.
     
  15. Steeciaantos

    Steeciaantos Fanatiek lid

    28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Ik wordt 24 maart 25 en ik vind het niet te jong en ook niet oud gewoon een normale leeftijd. :)
    Mijn vriend is dan wel 2 jaar jonger dan ik en wordt dit jaar 23. Maar gedraagt zich een stuk volwassener dan andere mannen op zijn leeftijd. Wij trouwen dit jaar ook. :)

    Ik denk dat die mening per persoon gewoon heel erg verschilt wat jong is en wat niet
     
  16. Maranne

    Maranne Actief lid

    23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Mijn moeder was 18 bij de eerste, dat vind ik jong. Ik heb altijd gevonden dat als je 22 was, dat je dan op een mooie leeftijd zit voor kinderen. Nu ben ik zelf 22, en vind ik mezelf nog erg jong :) Maar ook ik vind mezelf niet TE jong!
     
  17. wonderbaby1

    wonderbaby1 VIP lid

    9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    ik was 20 toen ik beviel van mijn eerste en 22 van de tweede.
    ik vind mezelf jong maar niet te jong. ik heb alle energie en tijd en aandacht voor onze kindjes en ik voed ze op zoals ik denk dat het hoort. dus van alle dingen die 'moet' pik ik mijn manier op en zie wat het beste is voor hen.

    als je dit voor ogen hebt vind ik dat je een goede ouder bent hoe jong of oud je ook bent.

    vriendinnen van mij hadden op die leeftijd echt geen kind moeten krijgen of zelfs nu nog niet. hebben geen besef van geld of wat een kind nodig heeft. gelukkig beseffen ze dàt wel zelf ;)
     
  18. Mnon

    Mnon Niet meer actief

    Ik was 21 toen ik beviel! Voelde me best piepjong. Was een bewuste keuze, maar voelde me soms wel veroordeeld door anderen, al heb ik nooit opmerkingen gekregen! Volgens mij is 30 gemiddeld hier, maar ik zie 25+ niet meer als jonge moeder. Ik vind dat het dan al echt tijd is!
    (Als je nagaat je komt tussen je 40e en je 60e in de overgang, 10jaar voor dat moment ben je geloof ik je vruchtbaarheid kwijt, dat kan dus al met 30jaar zijn! Een verstandige meid ..... Krijgt haar kinderen op tijd!)
    En ik vind het een heel leuk idee dat als ik 40 ben dat mijn dochter dan 19 is!
     
  19. JMay

    JMay VIP lid

    22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik was 20 ! Ook bewust en vind het heerlijk.
    Soms keken mensen wel eens scheef naar me alsof ik me leven vergooid had.
    nou, mijn level is alleen maar rijker en mooier geworden.

    heerlijk idee dat mijn dochter straks 20 is als ik 40 ben ..hoop dat we heel.close worden samen.
     
  20. Donkies

    Donkies Lid

    18 jan 2011
    80
    0
    0
    Ik was 19 toen ik ongepland zwanger raakte van mijn dochter en 20 toen ik beviel. Vond mezelf veeeeel te jong maar ik deed het hartstikke goed. :D

    Mijn middelste kwam toen ik 25 was en mijn jongste toen ik 27 was, en eigenlijk had ik bij de jongste pas het idee dat ik oud genoeg was. Maar dat kan ook de ervaring van het moeder-zijn zijn geweest. ;)

    Mijn dochter is blij dat ik nu 30 ben want dan kan ze, als ze vragen hoe oud haar moeder is, tenminste zeggen dat ik dertig ben en niet meer "iets in de twintig wat veel te jong klinkt". ;)

    Ik ben best blij dat ik mijn kids jong heb gekregen, zo kan ik hopelijk heel veel van hun leven meemaken en straks ook eventuele kleinkids bewust meemaken :D
     

Deel Deze Pagina