Hier is het inderdaad een cultuurdingetje. In Spanje worden de gaatjes meteen na de geboorte in het zh geprikt. Hier doen ze dat niet, dus heb ik gewacht tot het wel kon.
Dit vraag ik me ook af... Eerste zin niet de2de, want dl krijgt liever een hielprik dan een schone luier, hihi! En hoe zit het met de oorbel zelf? Doet het niet pijn aan de achterkant? ( dat uitstekende dingetje?) Moge het duidelijk zij dat dl hier geen oorbellen heeft, nog nooit aan gedacht eigenlijk...
We hebben een aantal reacties uit dit topic verwijderd. Reageer ontopic, respectvol en zonder te oordelen over de ander. Met vriendelijke groet, Beheer Zwangerschapspagina.nl
Ik heb het altijd verschrikkelijk gevonden dat ik er jaren en jaren om heb gevraagd en 'gezeurd' voor het mocht. Ik vind het bij baby's echt niks. Maar als ze zelf aan geeft dat ze het mooi vind en wil mag het van mij. Zelf heb ik 3 gaatjes in elk oor, tweede heb ik op mijn 16e zonder toestemming laten doen, derde was ik 22. Op mijn 18e direct een navelpiercing laten zetten (nog steeds geen spijt van), later zo'n ringetje bovenin mijn oor maar die heb ik niet meer, 2 microdermal piercings en 2 tattoo's. Piercings (dus anders als oorlel gaatjes) en tattoo's is vanaf 18 en eerder niet. Dan kunnen ze zelf kiezen en beslissen. Oorbellen als ze wil. Laat ze zowieso niet schieten, maar 'doordrukken', zo zijn mijn derde gaatjes ook gezet en dat is beter vind ik. Overigens laat ik liever mijn lijf vol tatoeëren dan een piercing laten zetten of een gaatje laten schieten, dat vind ik echt heel pijnlijk! En dat zal ik haar uitleggen ook Als ze dan nog wil, primaaa!
Idd zoals er ergens al staat is het in de Spaanse cultuur normaal dat het in het ZH gedaan word. Net als in sommige landen de baby's geschoren worden. Andere krijgen na zoveel dagen pas een naam is het normaal dat onze baby's oorbellen krijgen. Niks meer en niks minder
Doordrukken? Hoe werkt dat dan, en wat is het verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat gaatjes schieten tegen mijn verwachtingen in, helemaal niks voorstelt. Dochter was ruim 5,5jaar en heeft vrijwel niks gevoeld.
Mijn man is Braziliaans en daar ge je idd ook met de oorbelletjes naar het ziekenhuis en als de baby geboren is worden de gaatjes gelijk geprikt. Ik heb ervoor gekozen om ze zo vroeg mogelijk oorbelletjes te laten prikken omdat ik dit mooi vind, maar ook omdat het in de cultuur van papa hoort. Zielig vind ik het niet, tijdens het prikje moesten beide dames even snikken en met een knuffel was dat gelijk verholpen. Ik persoonlijk vind het er heel Lief uitzien en het past echt bij ze, al moet ik wel zeggen ik heb wel gekozen voor de allerkleinste goude knopjes die er te vinden ware.
Dit dus en ook gekozen voor het allerkleinste knopje, een pareltje. Stond echt heel subtiel en nu nog heeft ze kleintjes in. (Roze vlindertjes) Zou niet zo snel bij die kleintjes voor oorringen gaan, maar dat is weer een kwestie van wat je zelf mooi vindt. Het staat echt ontzettend schattig en ze heeft er nog geen seconde last van gehad. Denk dat dat het voordeel is als het op jonge leeftijd gebeurd: Ze hebben er geen besef van en zitten er ook niet aan, plus dat het heel snel geneest. Heb niet eens sterilon hoeven te gebruiken. ( wordt ook afgeraden)
En daarom zou jij als ouder voor je eigen geluk kiezen en het maar gewoon doen? Ik zal zeker niet door zeuren over de consequenties maar het zal mij er wel van weer houden om bij baby's/jonge kinderen oorbellen te laten zetten 😉 het is hun lichaam.. Niet die van jezelf dus daar heb jij als ouders (vind ik) over dit soort pret piercings niks over te zeggen.
De vraag is wanneer je oorbellen zou laten schieten en niet waarom wel of niet. Het topic is net opgeschoont, laten we het schoon houden.
Van mijn moeder mocht ik ze destijds pas toen ik 12 werd, omdat mijn zus ze ook pas op die leeftijd kreeg. Ik vond dit altijd zo oneerlijk, haha! Mijn dochtertje krijgt de wanneer ze er om vraagt, ik denk niet dat je spijt kunt krijgen van gaatjes in je oren. Vroeg of laat wil ze ze toch wel, bovendien als die dingen eenmaal zitten groeien ze ook (bijna) niet meer dicht.
Nou inderdaad! Jeetje.. hadden sommige t hier toch goed voorspeld. Ik ben gewoon benieuw hoe oud je dochter was en niet waarom wel of waarom niet. Laat dat ieder voor zich weten aub. Stel kibbelende dames zitten er hier tussen haha. Leuk om al die verschillende leeftijden te zien! Van binnen 24 uur tot liever nooit
Als ze het zelf wil, mag ze van ons oorbellen. Ik was zelf volgens mij een jaar of 7 dat ik ze kreeg.
Misschien als ze op de middelbare school zit. Bij kleine kindjes en helemaal bij baby's vind ik het eerlijk gezegd geen gezicht, zo'n kleintje heeft er toch helemaal niets aan? Ik vind oorbellen eigenlijk in dezelfde categorie vallen als make-up en hoge hakken, erg leuk hoor, maar zeer zeker niet voor kleine kinderen. Zelf heb ik ook pas vanaf mijn zeventiende gaatjes in mijn oren, en ik draag af en toe oorbellen maar meestal niet. Bij mij is het trouwens ook gaan ontsteken en ik bleek allergisch te zijn voor veel oorbellen, dat ga ik mijn babydochter echt niet aandoen.
Mijn dochter vraagt er al een paar maanden naar. Ze plakt zelfs stickers op haar oren. Kijk mam, ik heb oorbellen! Waarschijnlijk krijgt ze ze van mijn ouders voor haar 4e verjaardag, met onze toestemming.
Mijn dochter is bijna 3 maar ik vind haar nog te jong. Als ze er zelf om gaat vragen en minimaal 4 jaar is, dan mag het van mij. Geen idee trouwens hoe mijn man hierover denkt haha!
Huh? Hoe gaat dat dan? Met je pasgeboren kind onder de arm naar de juwelier? Hier jongens, dus het is helemaal geen issue, haha. Een meisje zou het van mij mogen als ze 18 is. Zelf heb ik ze ook niet, ik vind het ook echt niet mooi. Als het de bedoeling was dat we oorbellen droegen, werden we wel geboren met gaatjes in onze oorlellen, zei mijn moeder altijd. En eigenlijk.... vind ik nu dat ze gelijk heeft (vroeger natuurlijk niet, haha).