Hoeveel leeftijd ertussen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door JongetjeM, 5 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hallo dames,

mijn man ik hebben een zoontje van 9 maanden. Mijn man wil al graag voor een 2e gaan, ik twijfel ;). Hoeveel leeftijd zit er bij jullie tussen en hoe ervaren jullie dat?

Lieve groetjes!

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Tussen de eerste 2 20 maanden en nu gaat dat prima, maar het begin vond ik echt pittig. Ik vond het makkelijker worden toen mijn oudste een beetje beter begon te praten. Ik denk dat het ook veel aan de kinderen zelf ligt, maar oudste was een hele drukke dreumes, mijn tweede was veel rustiger, waarschijnlijk was het andersom al een stuk makkelijker geweest. Hoe dan ook, we hebben tussen de volgende expres wat meer tijd gelaten, daar zit straks bijna 3 jaar tussen. Het lijkt me fijner, maar we gaan het nog beleven.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

3 jaar en 4 maanden. In onze omgeving veel gezinnen waar kinderen minder dan twee jaar schelen. Dat zou niks voor mij zijn. Onze oudste was al redelijk zelfstandig toen de jongste geboren werd. Ze kon al met dingen helpen of even alleen iets doen. Echte tropenjaren hebben wij niet gekend.
    Overigens zijn ze vanaf het begin gek op elkaar en spelen ze heel veel samen. Daarin maakt het leeftijdsverschil niks uit.

En ik vind het heerlijk dat ik de jongste nu al een tijdje alleen heb als de oudste naar school is..

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier 2 jaar, persoonlijk zou ik er niet minder tijd tussen willen. Ik vond het zo pittig genoeg.

5. Tessy1985

Tessy1985 Actief lid

6 apr 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Hier 19 maanden, en het is pittig hoor. Ik zou mensen aanraden om wat langer te wachten.
    Ik kijk gewoon uit naar dat ik weer kan gaan werken dat ik even echt tijd voor mezelf heb, haha!
    Misschien als de jongste doorslaapt dat het allemaal wat rustiger wordt.

6. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Hier zit 23 maanden tussen onze kindjes en er zitten pittige momenten tussen. Mijn oudste kan gelukkig wel heel goed praten, dat scheelt wel. Mocht er ooit een 3e komen dan gaan we pas weer proberen als de jongste minimaal 3 jaar oud is.

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Tussen eerste en tweede 2,5 jaar, en dat vond ik achteraf gezien best wel snel, dus dit keer tussen twee en drie ruim 3,5 jaar. Maar ook dat heeft nadelen, we zijn zo gewend aan de zelfstandigheid van de kinderen, moeten straks echt weer 'terug' naar zorgen voor. Maar dat is ook wel onwijs lekker nu tijdens de zwangerschap, ik kan mooi even blijven liggen terwijl ze samen al hun ontbijt klaarmaken en opeten, in het weekend :D

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik vind 2 jaar een mooi leeftijdsverschil. Mijn zusje en ik schelen 4 jaar en ik heb dat altijd veel gevonden. We hebben vroeger ook nooit samen gespeeld ofzo. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan ons liggen en niet het leeftijdsverschil.

9. tuc

tuc Niet meer actief

4 jaar en 3 maanden em dat vind ik perfect! Dochter was goed gewend op school toen haar broertje kwam en ik had gelijk veel tijd voor de baby. Ik ben er nog altijd blij mee..als ik hoor hoe pittig sommigen het vinden met dreumes en baby of peuter en baby....nee dit was echt perfect.

Ook zo leuk dat grote zus helemaal snapte wat het inhoudt als je zwanger bent en echt uitkeek naar de komst van de baby...ook bij de controles van de vk enz.

10. pipa1982

pipa1982 Actief lid

20 okt 2014
    183
    0
    0
    Hier een vrij groot leeftijdsverschil 4 jaar tussen de eerste twee en de baby zal straks bijna 5 jaar verschil hebben met zijn jongste broertje.

En ondanks het verschil spelen ze gewoon samen hier daar is nog nooit geen probleem mee geweest.

Persoonlijk vind ik het heerlijk de een naar school en de baby nog thuis, zo heb ik overdag alle tijd voor de baby en smiddags ook voor de andere.
    Als ik wel eens kijk bij andere stellen die er twee in de luiers hebben en nog half aan de fles of borst... pfff... mij niet gezien ik zou dat niet kunnen managen denk ik.

Petje af voor die mensen.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Tussen de oudste en middelste 3,5 jaar en tussen de middelste en jongste 22 maanden. Vond dat eerste verschil veel lekkerder achteraf haha. Maakte de zwangerschap bewust mee, was vrij zelfstandig, begreep het als mama even geen tijd had om echt iets te ondernemen in verband met voeden, sliep 's nachts al tijden heerlijk door etc. Toen met drie kinderen was de middelste nog geen 2: had het besef nog lang niet wat een baby'tje inhield, zat midden in de 'nee-fase', ging na een halfjaar over naar een peuterbed en toen konden we en 's nachts er nog weleens uit voor de jongste en voor een 2,5-jarige die bedacht uit bed te kunnen nu, zindelijkheid en de zorg voor een baby vond ik ook wel heftig (had ik een baby aan de borst en moest ik ondertussen de middelste helpen met naar het potje gaan etc: gelukkig was ze echt heel snel zindelijk, maar was echt even flink behelpen).

12. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Tussen 1 & 2 zit 16 maanden.
    Tuurlijk is het druk en zwaar op zijn tijd, maar het is ook erg leuk!
    Er is al een tijdje veel interactie tussen ze en je zit nog lekker in het ritme van slaapjes, luiers etc.

Ik vind dit verschil heel fijn, zou het ook absoluut niet anders gewild hebben achteraf! Maar dat blijkt ook wel dat we ook al snel voor nummer 3 zijn gegaan. Daar zal zo'n 18 maanden tussen zitten ;)

13. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Dat hangt grotendeels van jezelf af.
    Hoe sta jezelf in het leven. Ben je relaxed...maakt een wasje extra je niet uit, kun je tegen drukte...etc.
    Hier vier kids met telkens minder dan twee jaar er tussen. Ik vind het helemaal prima zo!

14. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Hier 3 kindjes binnen 4 jaar. Ik had het achteraf niet anders gedaan. Vind het leuk, vrij dicht op elkaar. Nu was mijn oudste vrij makkelijk en mijn middelste telt voor 2 :) Ik vond het de eerste maanden wel lastig om de oudste en middelste in het gareel te houden toen mijn jongste hele dagen aan de borst hing. Maar ook daar zijn we doorheen gekomen. Hij drinkt nu een stuk minder frequent.

Verder denk ik dat er voor elk leeftijdschil wel voor en tegens te bedenken zijn. En het is echt een persoonlijke keuze. Voor iedereen anders. Bij mij begon het altijd weer te kriebelen als de rust een beetje was teruggekeerd in huis. Maar mochten we nog voor een vierde gaan, wil ik dit keer iets langer wachten. Eens kijken hoe dát is :D

15. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    nog even een kleine toevoeging: Ik vond van 1 naar 2 kindjes trouwens peanuts vergeleken bij van 2 naar 3. Dus dat speelt ook mee als je kijkt naar dicht op elkaar of niet:)

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik had er graag een jaar of 3 tussen gewild, maar het leven liep een beetje anders :) Mijn dochter is nu 7 en ik ben zwanger van de 2. Er zit dus straks ruim 7.5 jaar tussen.

17. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Dank jullie voor jullie reacties. Ik ben zelf wel heel relax, het komt zoals het komt, en beetje meer rommel e.d. maakt me niet uit. Maar het idee dat ik straks erg lastig de deur uit kan met 2 kinderen dat lijkt mee stuk minder, natuurlijk 2 blijft 2 dus het word altijd lastiger als 1 maar toch.. De meeste vriendinnen zijn nu ook pas zwanger van de eerst dus ook niet echt in mijn omgeving ervaring met kinderen welke kort op elkaar zijn gekomen. Maar over het algemeen lees ik hier toch wel dat er wat langer tussen toch wel fijner is.
    Hmm... ik twijfel nog steeds haha! Maar super bedankt voor de reacties!

18. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Hier zit er net geen 13 maanden tussen. Was niet gepland maar ben er heel blij mee. Ja, voor zover ik het nu ervaren heb, het is soms zwaar en ik vind het (nog) lastig om alles gedaan te krijgen. Wel heb ik nu sneller een fijn ritme gekregen doordat onze oudste al een heel eigen ritme heeft.

Er zullen zeker nog pittige momenten komen, dat besef ik me wel. Ik krijg weinig slaap maar dat was met 1 ook. Achteraf gezien had ik er liever een paar maanden meer tussen gehad, maar dat is lichamelijk gezien. Soms voel ik heel goed dat het toch wat snel gegaan is allemaal. Maar als ik dan onze 2 dochters zie voel ik me intens gelukkig. Ik zou ze voor geen goud willen missen!

Ik ben wel relaxter nu als bij de eerste. toen raakte ik snel gestrest. Nu kan ik veel dingen makkelijker laten gaan, het gaat zoals het gaat. Dat komt allemaal vanzelf wel goed. Soms ben ik door de vermoeidheid een beetje prikkelbaar maar ik ben ook pas net bevallen dus het is weer even wennen.

19. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Bij ons zat er ook 13 maanden tussen en ik vond het juist ideaal! De oudste hoefde er nog niet vaak op uit, zoals ik met een peuter wel zou willen, dus was er genoeg rust en regelmaat voor de jongste. Al snel sliepen ze om de beurt (jongste twee slaapjes en oudste één) dus ik had voor allebei als ze wakker waren genoeg aandacht. En vanaf dat de jongste ook één slaapje deed werden ze een soort tweeling; ze zijn nu 7 en 8 en doen nog steeds alles samen. Heerlijk!
    Het enige nadeel: je bent zo snel uit de baby'tjes... Ik heb nu 3 maanden terug nog een 'toetje' gekregen om toch nog eens van zo'n kleintje te genieten.

20. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Hier 6jaar verschil en ik vind het heerlijk!

Deel Deze Pagina