Ontwikkeling van het onderlichaam...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by jantina, Oct 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Ik heb een vraag over iets waar ik me best zorgen over maak.

Mijn dochtertje is nu 2.5 en kan dus niet (echt) rennen.. ze loopt iets harder dat wel maar rennen ho maar.
    Ze kan niet springen met 2 voeten van de grond...
    ze springt niet van een bank, alleen als ik haar met 2 handen beet
    hou. zo is er hier in het park een stenen trap met hele brede treden.. naar beneden kan ze... omhoog doet ze door haar handen
    op de volgende tree te zetten.
    Als ik zie hoe sommige kindjes zich al bewegen op een springkussen... dan denk ik jeee dat kan mijn meisje niet..mijn meis huppelt alleen maar..
    Ik heb haar nu voor een stukje ontwikkeling in haar mororiek
    op peutergym gedaan.. het baat me zorgen..
    of maak ik me veel te druk en komt het allemaal nog.
    zijn er meer ouders die dit herkennen?
    Voor de rest doet ze het hartstike goed... spraak, taal grove motoriek enz..
    Ik heb het idee dat ze achter blijft...op dit gebied.

Of ben ik nu echt de over bezorgde moeder..:(

2. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    denk dat het wel meevalt hoor de ene is sneller dan de andere
    youame is nu 3 kan ook nog niet met 2 voeten omhoog springen
    en de trap op houd ze zich vast aan de leuning en zet ze 1 voor 1 de voeten op de trede zodat ze bij elke tree met 2 voeten erop staat
    en rennen doet ze ook nog niet echt ja als ze rent valt ze gelijk met de snuffert op de grond terwijl ze nog niet echt hard rent

3. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    die van mij doet momenteel niks anders dan springen en klimmen.. geloof me dat is ook niet even fijn haha

nee maar ik begrijp je ongerustheid wel maar ik denk dat toch elk kindje zijn eigen tempo heeft.. mischien is jou kind wel verder met andere dingen... als je het niet vertrouwd dan gewoon even je cb bellen

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Elk kind zijn eigen ontwikkeling. En zeker op deze leeftijd zit er soms best wel veel verschil tussen. En halen ze dingen soms opeens in. De leercurve van een kind is ook niet recht, maar ontzettend op (snel ontwikkeling) en neer (langzame periode).

Mijn jochie van net 2 kan die dingen wel (soms met hulp). Terwijl hij heel laat (18 maand) was met lopen. Dat heeft hij dus ook gewoon ingehaald.
    En mijn zoontje loopt weer ontzettend achter met zijn spraak. Zeker een paar maanden. Hij haalt maar net de onderlijntjes van het CB.

Misschien kun je, als je echt twijfelt, even langs je CB gaan. Daar zijn mensen die iets afweten en even meekijken hoe ze beweegt. En wat de standaard en minimum ontwikkeling is.

5. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    mijn zoontje van 2 en half springt ook nog niet met 2 voeten en rennen doet ie ook niet echt. Het is een soort van huppelen ;)
    En een trap zonder leuning en brede treden? Daarbij gebruikt ie ook zijn handen als ik er niet naast loop.

Om andere redenen ben ik met hem bij de kinderfysio geweest ( hypermobiel ) en die zei dat het normaal was zo in zijn ontwikkeling.

Ben trouwens maar blij dat ze niet van een bank afspringt! Zo'n kleintje kan toch behoorlijk lelijk terecht komen!
    ( ikzelf durf zelfs niet van een bank te springen...:) )

6. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Als je je zorgen maakt, maak je toch een afspraak op het bureau?

7. miranda84

miranda84 Bekend lid

Apr 13, 2007
    781
    0
    0
    nou,ik denk dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken,mijn dochtertje is ook 3 en behoorlijk stijfjes hihi,die rent ook bijna niet en springen kan ze al wel een beetje maar dan wel heel voorzichtig.
    Ik denk dat het allemaal wel komt,en aan de ene kant ben ik wel een beetje blij want zo'n wilde bras vindt ik ook maar niks waar je soms je hart bij vast moet houden ;).Als jij je er wel teveel zorgen om maakt , dan zou ik eens lans de huisarts gaan die kan je verwijzen naar een therapeut om het eens te onderzoeken.

succes

groetjes miranda

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Zelf heb ik altijd begrepen dat jongens anders ontwikkelen dan meisjes.
    Meisjes zijn taalkundig vaak wat verder, jongens motorisch.
    Mijn zoontje springt, klimt en klautert maar praat daarentegen veel minder dan de meisjes die ik van zijn leeftijd ken.
    Hij kan heel goed duidelijk maken wat hij wil hoor, en gebruikt ook echt wel woordjes maar die meiden die zijn gewoon verder.

Nog geen zorgen om maken zou ik zeggen. Peutergym is natuurlijk altijd leuk voor ze, om het aan te bieden dan. Hoe ze het echt vinden moet je maar afwachten natuurlijk ;)

Komt vast goed met mevrouwtje!

Elmo

Share This Page