Baby 7,5m: eet moeizaam groente

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juneau, 10 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Mijn dochtertje van 7,5 maanden is eigenlijk altijd een grote en goede eter geweest (ze is ook aan de flinke kant). Met 4 maanden begonnen met bijvoeding en ging eigenlijk meteen goed. Nou is ze nu toch wel ongeveer een maandje aan het klieren als ze haar groentehapje krijgt. Of ze neemt een paar happen of ze eet tot de helft en hoeft dan niet meer. Af en toe eet ze alles op (200gr), maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Dit is momenteel haar voedingsschema:

0800: fles 180+6
    1000: fruithap (200 gr)
    1200: 1 boterham + beleg + water
    1400: fles 180+6
    1600: tussendoortje (koekje oid)
    1800: groentehap + yoghurt
    2000: fles 180+6

Ik dacht eerst dat ze wellicht niet zo'n trek had, maar de Griekse yoghurt (waar ze dol op is) gaat er daarna met smaak in. Ik heb van alles geprobeerd: andere smaken (dacht eerst dat ze wellicht bepaalde groenten gewoon niet lekker vond, maar ze doet het werkelijk bij alles), potje ipv vers (geen verschil), ik heb geprobeerd om haar ipv in de kinderstoel gewoon bij mij op schoot te voeren maar dat had geen effect, ik heb de fles van 1600 verschoven naar 1400 in de hoop dat ze meer trek zou hebben in groente maar dat mag niet baten, ik heb ook gedacht dat ze wellicht te moe was (ze slaapt overdag niet veel, terwijl ze soms wel moe is) maar ook toen ik haar uiteindelijk wel meer aan het slapen kreeg overdag en ze alert leek tijdens het eten merkte ik geen verschil.. Soms leken deze veranderingen wel te helpen, maar na 2 dagen was het weer raak, dus denk dat dat puur toeval was.

En nu zijn mijn ideeen op. Ik dacht eersr dat het een fase/sprong was, maar duren die zo lang (we zijn een maand verder)? Ze heeft het ook echt alleen met het avondeten.. alle overige maaltijden eet ze met smaak op. Wie herkent dit? En wat zou ik het beste kunnen doen? Zou ik misschien minder flesvoeding moeten geven?

2. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Krijgt ze kleine stukjes of is het helemaal glad? M is dan wel iets jonger, maar als het helemaal glad is eet ze geen groenten. Wanneer ik het prak met bijvoorbeeld aardappel er doorheen eet ze het goed.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Je zou de fles van 14 uur meteen na de boterhan kunnen doen en dan de helft ofzo, kijken of dat scheelt.

Maar eet ze het zelf of voeren jullie haar. Op deze leeftijd hebben kindjes graag zelf de regie. Is ook een goed stuk ontwikkeling, ze leren zelf doseren zo.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Deze fase duurt bij sommige kinderen wel 12 jaar, geloof ik :D
    Maar het eerste jaar is melk nog het belangrijkste, dus ik zou er geen haast mee maken en het vooral leuk houden, het eten. Daar leg je een betere basis mee dan hapjes opdringen.

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Mijn zoon af ook niet veel van zijn groente. Totdat Cb kwam dat hij wel veel melk (= vulling) kreeg. En ja, ik weet het, het is het Cb. Wij geven zoon 460cc melk exclusief toetje.

Hier nu schema
    07:00 halve boterham en fles 120+4 (135cc)
    09:15 fruit en water of thee
    12:30 1 boterham en fles 120+4 (135cc)
    15:30 tussendoortje en water (soms mini beetje diksap)
    17:30 groente en toetje
    18:45 fles 180+6 (200cc)

Sinds ik dit schema doe, eet mijn zoon goed (150-200 gram). Volgens Cb mag hij terug naar 400cc opvolgmelk (500cc inclusief toetje).

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Heb je al stukjes geprobeerd? Onze dochter vond al die prut helemaal niks, die wou graag stukjes eten.

7. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier toen de fles van 15.00 laten vallen en haar bij het eten in de middag een beetje gegeven. Dan om 15.00 tussendoortjes en toen kwam het goede eten weer terug . Waarschijnlijk had ze nog geen honger na zo'n fles.

8. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik lees even mee onze jongste, van bijna 8 maanden, weigert sinds 2 weken ook haar groente.

9. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hier was de uitkomst: raplay

Ik leg nu ellke avond stukken groente/aardappel/pasta op haar blad en ze gaat dan lekker haar gang .. ik bepaal wat ze op haar blad krijgt en dochter bepaald hoeveel ze er van eet. .
    S. Eet ontzettend goed sinds we dit doen.
    En ja het is na de maaltijd wel even opruimen maar dat heb ik er wel voor over.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Kan ook tandjes zijn en dan is het warme eten misschien niet zo prettig. Dan kan je het eten iets minder warm aanbieden.
    Mijn zoontje vind het ook fijn om zelf een lepeltje vast te mogen houden.
    En anders kan je inderdaad ook in stukken aanbieden ipv prakkie.

11. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Geef je uit een potje of vers?
    Hier vond ze uit een potje echt niet lekker, vers at ze prima en inderdaad stukjes zodat ze het zelf kan doen, zelf pakken, denk aan bv worteltjes ofzo. Niet die gladde prut en al helemaal niet uit een potje, was hier echt een no-go;)

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Leuk is dat he👍

13. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Ik geef vers. Die "gladde prut" is het bezwaar niet, aangezien ik vrijwel alles aanbied in die vorm en daar lijkt ze geen moeite mee te hebben. En bovendien heb ik niks met de rapley methode, ik vind prakken fijner.

14. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    De reden dat ik de fles om 14u gaf was omdat ze 'm een paar keer na de boterham had geweigerd en 'm dus pas 2 uur later wilde hebben. Dus ik was in de veronderstelling dat ze nog te vol zit van de boterham. Maar ik heb het de afgelopen dagen dus toch geprobeerd en nu drinkt ze haar fles wel rond 12u na de boterham en ze eet haar groente goed! Ze heeft de afgelopen dagen (bijna) alle 200gr aan groente opgegeten. Dus hopelijk was dat het probleem en blijft zich dit zo voortzetten. Bedankt voor de tip!

15. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens! :)

Deel Deze Pagina