Wanneer kan de baby in een fietszitje?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door zogelukkig, 14 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Fietsen is toch echt wel een stuk belastender dan lopen... Ik snap niet dat jullie dat niet begrijpen. Niet iedere hobbel is te vermijden.

En wat betreft het vallen: besef je wel wat voor een klap zo'n kleintje moet verduren in zo'n draagzak, of je jezelf nou goed kan opvangen of niet. Een kindje van 7 maanden kan zulke klappen al veel beter hebben.

2. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Persoonlijk zou ik liever willen dat mijn kindje een gebroken arm heeft door een val met de fiets dan dat ik hem plet met m'n buikdrager op de fiets.

Het is er gewoon niet voor bedoelt en het is gevaarlijk.

Je zet je kind toch ook niet in de wandelwagenbak los op de achterbank van de auto ?

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Fietsen met een kindje voorop in een zitje wordt aangeraden vanaf 10-11 maanden. Het gaat er niet om of een kindje zelfstandig en stevig kan zitten, maar om de stevigheid van de rug en de nek. Als je eerder gaat fietsen, kan vooral het nekje de hobbels in de weg niet opvangen met als gevolg dat het nekje kan breken. Dat risico zou ik nooit nemen! Dan nog maar even wat langer wachten, hoor! ;)

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    tsjah..en dan zijn we weer terug op de persoonlijke meningen...als je niet anders kan....dan moet je wel...

Een bakfiets is een mooie uitkomst maar ook een dure...

En een stoeltje kan gewoon niet als je kindje kleiner is als 9/10 maanden idd omdat dan je kindje nog niet kan zitten (niet alleen of stevig genoeg). Wat blijft er dan over als je verder weg moet dan 30 minuten lopen...(dat deed ik ook naar het Consultatiebureau) maar als ik naar de Huisarts moest dan is dat bijna 1,5 uur lopen ofzo...het is al 40 minuten fietsen...wat zou jij dan doen in zo een geval?

Ik heb geen rijbewijs en mijn man kan niet altijd vrij nemen overal voor....ook heb ik geen familie die altijd maar overal kan bijspringen om me ergens heen te brengen...dat kan eens per week maar niet iedere week....

Dan blijft er gewoon weinig anders over...ik geef jullie gelijk het is niet ideaal...het kan gevaarlijk zijn...maar wat anders?.........

Groetjes,
    Miranda

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Jimmy, ben jij ooit zelf gevallen op een fiets? Fiets jij zo hard dat als je plots moet remmen je over je stuur heen schiet?
    Ik namelijk nooit, ik vraag me af wat jouw fietsgedrag inhoudt en wat voor fiets je hebt dan?
    Ja, dat een kind eentueel wat meer opvangt met het nekje kan ik inkomen, maar als ik moet remmen met een normale snelheid knal ik echt niet tegen mijn stuur hoor! (wellicht zit jouw stuur te dicht op je zadel?)
    Wat jouw mening is is inmiddels wel duidelijk, maar spookverhalen hier zetten vind ik een beetje overdreven.
    Het zou eventueel in rare omstandigheden kunnen gebeuren, net zoals het kan gebeuren dat je voorzitje losschiet of je je kindje achter vergeetvast te zetten, of dat je maxi cosi toch niet zo goed bevestigd is aan je baby mee, of dat je fietskar aan 1 kant een lekke band krijgt en dan ding in een bocht omkukelt, of je kindere buiten jouw zicht om de boel openritsen, net zo goed kan het gebeuren dat als je net als de mevrouw op het kassa filmpje als onervarene 5 kleine rondjes achter elkaar maakt je kan omkukelen met je bakfiets.
    Zo kan ik nog wel even doorgaan over auto's, brommers....

Wat heeft een kinderwagenbak los op de achterbank hiermee te maken?
    Dat is 1. niet vergelijkbaar (ja met je kind los achterop zetten is het vergelijkbaar) 2. strafbaar (en buikdrager gebruiken dus niet).

Ik ben ervan overtuigd (100%) met al mijn ervaring als moeder zijn inmiddels dat als je verantwoordelijk fietst (wat je sowieso moet doen met een kind op de fiets, op welke manier dan ook) dat een buikdrager een prima alternatief is.

Spookverhalen bereik je bij mij weinig mee, mijn verhaal over de buurvrouw en haar voorzitje weerhoudt anderen er ook niet van om een te gebruiken. Dat er wel mensen zijn aangereden op het kruispunt dat ik elke ochtend moet oversteken naar school weerhoudt mij en alle andere mensen die er langs gaan er ook niet van om gewoon naar je werk te gaan. Je wordt alerter.
    Over alles is wel minstens 1 verhaal te vertellen, dan kan je beter binnen blijven, tenzij je ooit een verhaal hebt gelezen over een ingestort dak ;)

Een vader hier in de buurt ie ik regelmatig met 2 los! achterop en de kleinste (schat zo'n anderhalf) los op zijn knie, DAT is pas onverantwoord.

Ik ben eens benieuwd naar de cijfers over het aantal breuken/kneuzingen/verwondingen etc. tussen alle vormen van vervoer op de fiets.
    Als daar een buikdrager extreem tussen uit springt heb je me overtuigd.

Heel verhaal geworden inmiddels :)
    Ik laat het hier nu ook bij, dat jij en ik het nooit eens zullen zijn ergens over, is inmiddels allang duidelijk.

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Ik ken ook genoeg mensen die met draagdoek fietsen (ik heb een draagdoek ipv zak ivm betere heupstand).... trouwens met een fietskar(dus achter je fiets) hebben mijn ouders ook een keer een ongeluk mee gehad, één keer schoot er een wiel af, en de andere keer brak de veiligheidspin waardoor hij los schoot... een ongeluk zit altijd in een klein hoekje...

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Oh echt :eek: dat was altijd mijn grootste angst toen ik een fietskar had omdat je het pas laat ziet, brrr
    Nu zie ik alles mooi voor me, als er iets losgaat ofzo dan zie ik dat direct.

8. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Ik heb zelf wel eens plotseling moeten remmen met een fiets en dan knal je tegen het stuur.
    Als je remt met een normale snelheid dan zal je idd niet tegen het stuur knallen, maar ik had het over plotseling remmen.

Ik weet niet dat we het ooit ergens eens over zullen worden, toevallig zijn we het hier niet over eens, maar dat kan met iets anders wel anders zijn.

9. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik kan me niet voorstellen dat iemand serieus denkt dat het verantwoord is om met je baby te fietsen in een draagzak. Tuurlijk doe je je best om zo veilig mogelijk te fietsen maar dan nog. Ik krijg hier echt een naar gevoel bij.

En als je niet anders kan...ik zou toch liever anderhalf uur lopen dan 40 minuten op de fiets met mijn dochter.

Iedereen moet het lekker zelf weten maar als enge verhalen geen reden zijn om het niet te doen dan zijn al deze succesverhalen dat ook niet!

10. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    Ik heb ook geen rijbewijs en mijn man kan ook niet altijd vrij nemen, maar ik ga liever 1,5 uur lopen dan 40 min op de fiets met een draagzak oid. En er bestaat ook nog zoiets als de bus! Er stop vast op loop asfand wel een bus in de buurt en vast ook wel op loopafstandvan waar je wezen moet!

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Je kunt wel met een draagzak in de bus/tram..... ;)

Ik heb een collega gehad die ook eens met een draagdoek ging fietsen. De gevolgen wil je denk ik liever niet weten. Kindje is nu net 2 geworden, maar had die leeftijd dus bijna niet gehaald.

12. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    die heeft het meteen goed afgeleerd... :pale:

13. 078mama

078mama Niet meer actief

Het zal je gebeuren! Alleen omdat je niet wilde lopen ofzo...

14. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    dat vergeef je jezelf toch nooit :confused:

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

zou iemand hier antwoord op kunnen geven?

16. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    Ik zou het niet doen.

17. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen. Volgens mij was zoiets ook bij het beste idee van nederland en zeiden ze toen ook dat het onverantwoord was. Daarom wonnen ze ook niet

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is hetzelfde verhaal: de belasting op het nekje/ruggetje van je kleintje is nog steeds te groot ivm de leeftijd van je kleintje.

Grappig trouwens dat mijn verhaal over de hobbels wordt genegeerd. Mensen kijken alleen maar naar de dingen die hun eigen verhaal bevestigen en zeker niet naar de argumenten die hun verhaal ontkrachten. Fietsen met een draagzak/doek is gewoon NIET verstandig.

Ik baal ook van de onhandigheid hoor hoe je je kleintje vervoert. Gelukkig heb ik een rijbewijs dus wij brengen hem met de auto naar het KDV (irritant). En de rest doe ik altijd lopend, nooit op de fiets.

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Helaas woon ik niet in een grote stad waar de bussen zomaar overal stoppen...anders woon ik geen 40 min van mijn HA af.... De eerste bus die hier stopt ligt op 20 min lopen van ons huis en stopt eens per uur.... Maar het is idd een optie.....Als je een beetje had gelezen dan had je ook kunnen weten dat het geld me niet voor het oprapen ligt...en ik dus geen inkomen heb...wat resulteerd dat ik geen buskaart kan kopen...(nee ook niet die 8 euro die het kost...daar koop ik liever groenten en andere benodigdheden voor)

Maar idd zoals al door iedereen bevestigd...dit is een nooit eindigende discussie...ik ga wel op de fiets met de draagzak en anderen niet. Horror verhalen houden mij niet tegen, net zomin idd verhalen van instortende balkonnen en dat soort dingen mij niet tegen houden om gewoon lekker op het balkon te gaan zitten....

Ik zal nu maar niet meer reageren want blijkbaar zijn de meningen van anderen zo sterk over het niet gebruiken van een draagzak op de fiets dat daar niet over te praten is.

Het heeft voor mij vele voordelen opgeleverd, en is bij situaties dat het bijna ondoenlijk was om te lopen een uitkomst gebleken.

Iedereen respect voor zijn of haar mening, en succes met het wel of niet gebruiken van een draagzak op de fiets!

Groetjes,
    Miranda

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Sorry hoor, maar dat is toch geen vergelijking? Het gaat niet om incidentele verhalen, het gaat om dat het over het algemeen gewoon niet goed is aangezien een baby van die leeftijd nog niet goed genoeg ontwikkeld is. Dan kun je beter een maxicosi achterop je fiets zetten. Daar liggen ze in dus dan worden de klappen beter opgevangen.

Deel Deze Pagina