Hoi allemaal, Mijn dochter is 4 maanden, en ben van de week begonnen met groentehapjes geven. Ze vind het heerlijk, en zoals bij mijn zoon wil ik het ook gewoon vers klaarmaken. Nu heb ik net worteltjes staan stomen, heb het gepureerd, heb 2 lege potjes olvarit afgewassen en uitgekookt en de wortelpuree in de potjes gedaan. Vervolgens deksel er goed en stevig opdraaien en weer in kokend water gezet. Als je ze dan laat afkoelen trekken de potjes vacuüm en is het dus goed gesloten. Maar hoelang zou zoiets nou houdbaar zijn? De potjes heb ik nu overigens in de vriezer gezet, dus sowieso is het dan wel langer houdbaar, maar als ik de potjes nou gewoon in de koelkast zou zetten? Iemand enig idee?
Misschien denk ik heel simpel hoor, maar ik vind dat proces behoorlijk ingewikkeld wat jij beschrijft. Is het niet 100% makkelijker om gewoon een wortel in een pannetje water op het vuur te zetten en 10min later te pureren? En dan ben je meteen klaar en is de maaltijd ook echt vers. (broccoli, bloemkool enz duurt nog veel korter)
als je het invriest hoef je het echt niet in gesteriliseerde potjes te doen hoor. ik heb gewoon kleine bakjes van de xenos gekocht en het werkt perfect!
Als ik hier (een restje) in de vriezer deed ook gewoon in kleine plastic bakjes! of de volgende dag. Idd ingewikkeld die potjes.. En vers is net zo handig tenzij je bijv chinees oid eet dan kun je iets uit de vriezer pakken bijv.
Dat 'ingewikkelde' gedoe met die potjes doe ik nu ook.... maar dan voor m'n eigengemaakte perenjam Wist niet dat je olvarit potjes ook kon hergebruiken. Komt me goed uit, want ik heb er nog enkele (vol, maar m'n kinderen eten het allang niet meer). Dan gooi ik ze leeg en gebruik de potjes voor jam. Hoe lang ze zo houdbaar blijven, geen idee. Aangezien het weer vacuum is, in een gesteriliseerd potje, zou ik denken behoorlijk lang. M'n jam (die ik niet in de koelkast zet) ga ik wel een aantal weken of zelfs maanden bewaren. Maar ja, een kindje van 4 maanden is nog wel heel teer, daar neem je geen risico's mee. Ik zou denk ik een week of 2 aanhouden, maar ben het eens met de anderen hier dat het eigenlijk overbodig is om het zo te doen. Gewoon in een bakje, invriezen, volgende keer ontdooien. Je kunt het misschien wel maanden bewaren, maar over een paar maanden wil je kind misschien helemaal geen gepureerde wortel meer!
Ja lastig... Het is inderdaad veel werk voor een groente hapje, maar als je het vergelijkt met het proces van wecken, dan kan je voedsel heeeeeel lang (jaren!) goed houden. Wel word er bij wecken altijd een suiker/zout/zuur gebruikt ter conservering en bij jam natuurlijk ook. Dus weet ik niet hoe het zit met pure groenten, en inderdaad, een kindje van 4 maanden of een volwassene, dan zou ik zelf wat voorzichtiger zijn en 2 a 3 dagen in de koelkast aanhouden of invriezen.