Hoi meiden, ik vraag me af of er hier toevallig ook iemand is met zwangerschapssuiker en die ook nog is insuline moet gaan spuiten. Ben net door de diabetesverpleegkundige gebelt en moet morgen langskomen voor de uitleg enz... maar vindt het toch allemaal nogal eng.
Hoi Maaike, ik heb dit ook gehad met mijn zwangerschap vorig jaar. Moest in het begin 4x p/dag spuiten, overdag snel-werkende insuline als ik ging eten, en 's avonds als ik ging slapen langzaam werkende. Uiteindelijk mocht ik die van de avond laten vallen, omdat m'n waardes 's ochtends geen verschil lieten zien of ik nou wel of niet spoot. Wil je zowieso heel veel sterkte wensen, ik weet helaas wat het is!
Hoi Maaike, Bij mij zijn ze voor 2 weken terug bij toeval er achter gekomen. Ik moet nu 4 x per dag spuiten. In het begin is het idd eng maar ben er ondertussen al wel wat meer aan gewend. Maar vindt het nog steeds niet prettig om te doen. Wens je heel veel sterkte toe.
Hoi, ik moet ook insuline spuiten..ik spuit ongeveer 4 a 5 keer op een dag heb 2 soorten insulines een kortwerkende en langwerkende.. het spuiten zelf is echt heel makkelijk dat naaldje is zo dun dat je er helemaal niets van voelt.. suc6!
ik heb het niet maar wil je/jullie wel even sterkte wensen weet wel wat gewoon suikerziekte is (aantal fam.leden die het hebben onder andere mijn bijde ouders) zorg als je weg gaat dat je altijd iets van snoep of iets bij je hebt waar suiker in zit voor een eveuteele hypo of iets dergelijks. sterkte en hopelijk is het naar de zwangerschap over.
Vandaag naar de diabetesverleegkundige geweest, en in overleg met haar en de internist is er besloten 3x per dag 2 eenheden snelwerkende insuline te gaan spuiten, en 7x per dag de bloedsuiker spiegel te spuiten! Spuit in mijn buik,en het doet inderdaad geen pijn!
Hoi hoi, Fijn dat je maar 3 x hoeft te spuiten. Kom jij net zo als ik ook onder controle van een internist en gynecoloog te staan???
Hoi Wendy, Ik stond zowiezo al onder controle bij de gyneacoloog, heb bij de vorige bevalling 11maanden geleden een spoed.ks gehad wegens uitgezakte navelstreng. En omdat ik heel snel opnieuw zwanger ben geworden sta ik dus terrug bij de gynea. En ook bij de internist was ik al bekend, ivm veel te lage ijzer waardes in mijn bloed En nu is er een team gevormd tussen de gynea,internist,dieetist,en diabetesverpleegkundige. Maar ik prik zelf 7x per dag mijn glucose waarde, en 3x per dag dan insuline (sinds vandaag de insuline) en heb daarover eigenlijk alleen contact met de diabetesverpleegkundige en zei regelt dat intern met de rest van de artsen in een wekenlijks overleg. En vanaf nu moet ik dan ook elke week op controle bij de gynea, maar de zw.suiker is ook pas vrij laat bij toeval ontdekt.
Hoi Maaike, Dat was schrikken. Dan is het wel fijn dat je nu zo goed in de gaten gehouden wordt. Dan is het nu wel een spannende tijd of alles goed gaat. Ik loop nu idd. ook bij alle 4, maar met de diabetesverpleegkundige heb ik vooral telefonisch contact om mijn dagcurves door te geven. Voor mij is dit nu de eerste zwangerschap Heb gisteren nog een echo gehad of de organen van de baby wel goed zijn. En dat is gelukkig zo. Ik hoef pas over 2 weken weer naar de gynea. Zal wel net zoals bij de verloskundige 1x in de 3 weken zijn.
Bij mij is vandaag ook zwangerschapsdiabetes vastgesteld, joepie!!! Ik ga onder controle bij de gyneacoloog, en wordt eerst op een dieet gezet. Ik wordt vanmiddag of morgenochtend gebeld. Er is nog niet gesproken over insuline spuiten, iemand nog meer ervaring hiermee??? Ben best bezorgd nu eigenlijk.
Hoi Siren, Bij mij was het toen ik in het ziekenhuis kwam al veel te hoog. Waardoor ik gelijk al moest gaan spuiten. Ik weet niet hoe hoog het bij jou is?? Maar misschien kun jij het met een dieet af en hoef je daar door niet te spuiten. Maar je zult nu wel dagelijks in je vinger moeten prikken om te zien hoe hoog je waardes zijn. Wens je heel veel sterkte en hoop dat het voor je mee valt.
Hoi Wendy, Het was nuchter 5,8 en 2uur later na het suikerdrankje 9,5. Het is nog niet zo hoog dat ik gelijk moet gaan spuiten. 12juli mag ik naar het ziekenhuis voor een echo en daarna krijg ik voedingsadvies, later mag ik een x een dagcurve laten maken, 4x per dag prikken voor suiker. Heb er al zin in... pfffff
Hoi Siren, Toen ik bij mij verloskundige liet prikken zat ik op 13.4 en de volgende dag in het ziekenhuis bij de diabetesverpleegkundige zat ik op 15.4. En in overleg met de internist moest ik gelijk gaan spuiten. En het vermoeden is dat ik het al had voor de zwangerschap. Dat je nog niet gelijk een dagcurve hoeft bij te houden. Want dat wouden ze bij mij eerst wel doen, alleen vondt de internist dat ik gelijk moest spuiten. Ik heb ook een echo gehad om te kijken of het niet te hard groeit. Ik zorg dat als ik in mijn vinger moet prikken dat ik mezelf een beetje afleid. Maar kan me voorstellen dat je er tegen op zie want het is geen pretje. Gelukkig is het maar even dat je dat voelt.
@Wendy jij hebt inderdaad wel hele hoge waarde! mijn hoogste zit rond de 10 en nu met de insuline die al iets verhoogd is 2-3-2 zit ik smiddags na de 3 toch gemiddeld nog op 7,5 na het middag eten..... De rest van de dag zijn ze allemaal lager, het is puur na een brood maaltijd...en dan eet ik al niet veel Nog even volhouden, ben dat vingerprikken 7x per dag wel beu aan het raken, vindt de insuline prikken minder erg heb een mooi reserve laagje op mn buik
@Maaike dat was toen ik nog niet spoot. Nu al iedere keer de insuline opgehoogd. Van de week de internist ook nog, dus spuit nu 30-28-22-12. Nu blijft het wel mooi laag, alleen heb ik 's middags dat ik een hypo heb. Maar komt ook zo misschien omdat ik niet sport en ook niet veel andere beweging heb, behalve in huis bezig te zijn. Moeten ze nog steeds je waarde weten voor het eten. Ik hoef sinds vorige week 's middags en 's avonds voor het eten niet meer te prikken in mijn vinger. Insuline spuiten vind ik nu ook minder erg. Gaan ze jou nu eerder inleiden of dat niet??? Bij mij waarschijnlijk wel.
Lijkt nu net of ik een hypo krijg van het niet sporten, maar bedoelde eigenlijk dat mijn suikers te hoog zijn door het niet sporten.
vanaf vandaag weer meer insuline gaan spuiten en moet 7x blijven prikken, net weer overleg gehad met de diabetesverpleegkundige! En moet maandag weer even bellen of langslopen(moet dan toch op controle bij de gynea) Ze gaan binnekort kijken of ze kunnen inleiden, heb een jaar geleden een spoedKS gehad, dus echt happig op inleiden zijn ze nu niet
De insuline zal ook wel tot het einde van de zwangerschap gespoten moeten worden. Balen dat je nog zo vaak in je vinger moet prikken. Ik ga ze straks even bellen. En moet ik er volgende week donderdag bij diabetesverpleegkundige langs. Zou wel fijn zijn als dat nog kan, maar ik kan me voorstellen dat ze daar niet happig op zijn.
@Wendy, wat wijzer geworden na het bellen ? Tja ik zou blij zijn als de inleiding door zou gaan... Begin het langzaam toch wel beu te worden.... al dat geprik, en een veel te laag HB, en een kindje wat nog niet zelf loopt(wordt volgende week 1jaar) en een peuter die aan het peuterpuberen is.... En dan de slapenloze nachten van de voorweeen elke keer.... Zit al te denken om aan de gynea aankomende maandag te vragen of hij niet is wil kijken voor de zekerheid
succes dames! Ik had ook de schrik na de suikertest (hij was 8,2) Ik moest op dieet (waar ik me eerlijk gezegd totaal niet aan gehouden heb) en twee weken later nogmaals een suikertest. Deze keer was hij 4,6 Natuurlijk goed in de gaten houden wel, maar denk dus dat die eerste keer een momentopname was. Ik prik ook regelmatig op het werk en dan waren de waardes ook altijd goed, niet hoger dan 5,3 Maar veel sterkte met het spuiten en de hele mallemolen. Is niet leuk!