Wanneer kennen ze de kleuren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pientje1, 9 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste kende veel kleuren al voor zijn derde. Zo goed zelfs dat hij de juf op de psz ging verbeteren ;).
    De tweede kent ook al aardig wat kleuren, maar nog geen licht en donker tinten. Moet wel zeggen dat de alles-is-blauw-fase nog maar net voorbij is. Hij wordt met een kleine vier maanden vier.
    De jongste, 2,5 begint nu met het benoemen van kleuren. Eigenlijk geen idee hoeveel ze kent.

2. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Een maand of 3 nu dat hij bijna alle kleuren wel weet te benoemen. We dachten eerst ook dat hij de kleuren niet kon zien. Hij kon al best lang de kleuren opnoemen maar had het bijna niet goed al we de kleur van iets wilde weten. Alleen groen en blauw had hij eerder al goed. En ineens een maand of 3 geleden kon hij ze wel juist benoemen.

3. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier ook een een snelle. Met anderhalf begon ze al met kleuren benoemen en met 2 wist ze ook echt de basiskleuren al redelijk te onderscheiden. Ze haalde paars en blauw vaak door elkaar. Nu met 2,5 komen er steeds meer kleuren bij.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Hmm, mijn oudste benoemde de meeste kleuren ergens tussen de 18 en 20 maanden, maar dat is dus blijkbaar vrij vroeg. Dan ben ik met terugwerkende kracht nog even ontzettend trots op hem :D

5. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Mijn dochter kent nog bijna geen kleuren.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Blauw en rood kan hij heel goed uit elkaar houden. Al vanaf 8/9 maanden! Totaal niet aangeleerd maar hij had echt een obsessie voor blauw. Nam altijd het blauwe puzzeltje, blauwe blokje, blauwe bal, blauwe speen,... iets later kwam er rood bij. Was het in het linkerhandje blauw, rechterhandje rood. Altijd! De fysiotherapeute had dat nog nooit gezien dat zo een jonkie al zo een extreme voorkeur heeft voor bepaalde kleuren.

Nu zijn het nog steeds zijn favo kleuren maar speelt nu wel ook met andere kleuren. Hij heeft nu nieuwe autootjes gekregen en daarvan neemt hij altijd de witte en de paarse

Blauw en rood kan hij aanwijzen. Eergisteren wees hij ook groen aan toen ik het vroeg maar kan ook toeval zijn. Op het nijntjebord kan hij geel aanwijzen maar als ik vraag waar de gele auto is doet hij zijn handjes in de lucht om te zeggen 'weet ik niet'

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze zoon was snel, die kon rond zijn tweede al bijna alle kleuren. Mn dochter was juist heel langzaam, begon me al zorgen te maken, maar vanaf 3 ging het snel en nu kent ze ze praktisch allemaal wel, ook met licht/donker, en de secundaire kleuren.

8. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Hier een late. Mijn oudste is nu 4 en gooit ze regelmatig nog door elkaar heen. Geen idee of dat met haar autisme te maken heeft. Mijn zusje noemde alles tot haar 6e bruin. Zo erg is mijn dochter niet, maar het is wel opvallend :)

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Grappig, blauw was hier ook de eerste kleur die ze kon herkennen en benoemen. Zou daar een reden voor zijn?

Ze is nu bijna 2,5, en kent de belangrijkste kleuren wel. Alleen blijft ze rood en groen door elkaar halen. Weet iemand of dat logisch is bij een kind, of toch een aanwijzing van een vorm van kleurenblindheid?

10. Catootje86

Catootje86 Actief lid

19 nov 2012
    220
    0
    0
    NULL
    Oss
    Hier is ook alles blauw! En als ik zeg dat het niet blauw is zegt hij: oké jeel? (Geel). Leuk geprobeerd ;)

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Grappig ja, de meeste mensen vinden blauw de mooiste kleur (waarschijnlijk evolutionair bepaald, blauwe lucht, water etcetera. Allemaal positieve dingen).

Zelfs onze hond is dol op blauw (honden zien blauw heel erg goed, in tegenstelling tot andere kleuren).

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Blauw en rood zijn de kleuren die kindeten eerst herkennen heeft niets te maken met voorkeur;)

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier gaat het specifiek om blauw, kindje zei geen rood toch?

DL noemt juist als eerste die dingen die leuk/lekker zijn. Vond ik gevoelsmatig wel logisch?

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hier vrij vlot, weet t niet meer precies maar voor haar 2e kende ze alles inclusief beige, licht en donker.

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Ben leerkracht van de jongste kleuters. Als de kleuters binnenkomen wordt verwacht dat ze bij 4 jaar en 3 maanden deze kleuren kennen:
    rood, blauw en daarna geel en groen. De getalsymbolen 1-5 moeten ze dan ook kennen. Ook: vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek. Overigens heeft het kennen en kunnen van deze dingen niet altijd met IQ te maken maar vooral met interesse en of het thuis aangeboden wordt. Daarnaast is van jongetjes ongeveer 10% geheel of gedeeltelijk kleurenblind. Dyslectische kinderen hebben vaak moeite met kleuren en getalsymbolen omdat ze niet goed kunnen automatiseren.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat fijn, een expert! Nou DL heeft nog even :)

17. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ja dat is snel! :D

18. 2jees

2jees Niet meer actief

Onze oudste kende met 2 jaar alle kleuren wel.

De jongste is nu 2 jaar en weet ook blauw ;) Ze kan wel de goede 2 bij elkaar zoeken zeg maar, soms is roze ook echt roze maar andere keer noemt ze roze weer rood ;) Nog niet echt dus.

19. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Donker en licht weet ze ook. Ach ja, het is maar net waar interesse ligt. Kleine meid is erg geïnteresseerd in kleuren, cijfers en letters. Herkent ook de cijfers tot en met 12. Kan het deuntje opdreunen tot 20 maar echt tellen gaat sowieso tot 12 goed, daarna raakt ze vaak in de war met 13 en 16 en maakt ze er een potje van. Het alfabet kan ze opdreunen sinds een paar maanden en ze herkent de letters D (van haar eigen naam), o van oma, p van papa en m van mama. Daarentegen heeft ze totaal geen interesse in bijvoorbeeld zindelijk worden en motorisch is ze ook geen voorloper. Ze kan bijv. Ook nog niet d'r eigen sokken aantrekken ofzo. Andere kinderen zijn daar weer veel sneller mee!

20. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Leuk om te weten!

Deel Deze Pagina