feestham kookhulp nodig

Discussie in 'De lounge' gestart door Majel24, 24 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Bij de slager heb ik een beenham gekocht.
    Nu kom ik thuis en is het een ham met vet en vel er nog aan.
    Manlief zag het al helemaal zitten maar ik weet toch niet zo goed hoe ik dit moet gaan bereiden.
    Heb al even in een kookboek gekeken en ben er al uit dat hij eerst gekookt moet worden en dan nog even in de oven, maar wie weet hoe dit echt moet en wat ik nodig heb?
    Wat tips en lekkere recepten gezocht dus. Via googel kom ik alleen maar uit op de "gewone beenham"

2. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou de slager even bellen (eind vd middag dan, nu is het topdrukte natuurlijk). Die kunnen het heel goed uitleggen hier altijd en vinden het ook leuk natuurlijk dat mensen dan hun producten goed gebruiken. Hij geeft hier altijd goede tips!

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Helaas is het al dicht. Het is een slachterij met klein gedeelte slagerij en waren tot 11.30 open. Ben eigenlijk gewoon opzoek naar een smaakvolle manier van kruiden/klaarmaken.

4. Que

Que Niet meer actief

Heb geen recept voor je maare.... zou hem braden/bakken en niet koken ;)

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
  6. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hoe krijg ik dan het vel en vet ervanaf en krijgt de ham zijn lekkere smaak?

Wat betreft de cola dat lijkt me wel wat maar manlief kijkt me echt aan alsof ik niet spoor.
    Denk dat het maar gewoon een mengsel van wijn en wat kruiden word en aflakken met mosterd+honing ofzo.

7. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zou ik ook doen hoor. Want dat is echt heerlijk!!!!!!!!!!

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Het vel moet je er af snijden, en wat ik van google begrijp gaat dat beter als je hem inderdaad eerst even kookt.

9. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Geglaceerde beenham

Een feestelijk gerecht van een groot stuk ham gemaakt, dat is échte mannenkost en dus ook écht iets voor vaders! Dit recept komt oorspronkelijk uit de Engelse keuken en heeft daar de mooie naam ‘glazed ham’. De ham wordt, met spek en zwoerd er aan, eerst gekookt. Daarna wordt de huid verwijderd, maar het spek blijft in tact. Dit wordt ingesneden en daarna bestreken met een geurige stroop van suiker, sinaasappelmarmelade, tijm en chilipoeder. De ham krijgt daardoor in de oven een prachtige goudbruine, glanzende korst.

10. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
  11. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat ik zou doen (als slagers kind hahaha)

de huid afhalen vet er op laten zitten in snijden tot op het vlees dus niet in het vlees. maak er ruitjes van van 1 tot 1,5 cm
    daarna om de kruising een kruidnagel in de ham steken dan door een honing mosterd marinade heen halen

dan in de oven op 150 tot 170 graden laten garen 60 min per pond ongeveer. dan de laatste 20 min ga je hem glaseren met een mengsel van honing en (grove) mosterd dit laat de ham mooi glimmen.

12. Que

Que Niet meer actief

zo dat klinkt erg lekker Amfy!!!

13. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Dat is dus ongeveer hoe ik het in mijn hoofd had maar niet koken dus? Hoe haal ik de huid er dan af? en je gebruikt dus voor de marinade een ander mengsel als voor het glaseren?

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
  15. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Kan je dehuid niet met een scherp mes verwijderen ?

16. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Geen flauw idee:D

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

als je een scherp mes onder de hui zet en dan voorzichtig een puntje losmaken dat je de huid kan pakken. dan hou je de huid ohoog en ga je heeel langzaam met je mes verder werken hou het mes strak tegen de huid en dan heb je hem er zo vanaf.

koken kun je doen dan is het wel sneller gaar

18. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    ik kook de ham altijd eerst wel even, dan gaat het insnijden (die ruitjes) probleemloos. Ik laat de huid er vervolgens wel aan en smeer de ham dan in met een peper-zout-mosterd-honing mengsel. Smaakte weer lekker net ;) Dat van die kruidnagels klinkt trouwens ook wel lekker voor de volgende keer!

Deel Deze Pagina