Waarom pas met 12? Dan gaan ze toch ook allang alleen naar school of breng je ze tm groep 8 naar school?
Ik denk dat ik de oudste ook t/m groep 8 naar school breng; ik moet de jongste toch ook brengen. Zo ging dat bij ons thuis vroeger ook, want ik had twee jongere zusjes die mijn moeder weg bracht. Maar alleen thuis blijven zal ze hier denk ik wel eerder mogen, denk ik.
Bij ons was het juist dat mijn broer en ik op een gegeven moment mijn zusje wegbrachten. In de kleuterklas breng je je kind vaak nog naar binnen, maar iets later wordt het toch vooral zorgen dat ze veilig en op tijd zijn. Daar hoefde mijn moeder niet altijd voor mee. Ik verwacht dat dat bij mijn jongens (ervan uitgaande dat de karakters nu voorspellend zijn voor de toekomst) ook wel zal gebeuren.
Ik vind dit ook wel extreem.. Met 12 jaar zat ik in 2 havo, dus heel realistisch is het ook niet om nu al die grens zo hard te stellen.
Ja, dat bedoel ik ook, als het zo doorgaat gaat mijn dochtertje met 11 naar het voortgezet onderwijs, minimale enkele reis op de fiets van 10 km. Dan moet ze toch al aardig zelfstandig kunnen zijn.
Het ligt denk ik erg aan het kind. Mijn oudste 2 bleven al alleen en of samen even thuis (max 20 min denk ik) vanaf dat ze 4 waren. Mijn 3de druf ik nu pas (met ruim 6) even alleen thuis te laten, met een zus al wel langer. Laatst voor het eerst de oudste 3 zeker 1,5 uur alleen thuis gehad, maar dat doe ik alleen als ze die dag goed samen kunnen spelen en ik dicht genoeg in de buurt ben om snel thuis te zijn in geval van onenigheid.
Poeh. Geen flauw idee, ze is pas 3. Maar als ik nu zou moeten schatten, dan zou het rond 7 jaar zijn.
Toen onze dochter 7,5 was kon ik haar alleen laten voor even( 30 a 45 minuten). Ze kon me bellen als er iets was. Ik laat ze nu ook soms samen heel even alleen ( 10 minuten) De jongste laat ik niet alleen.
Mijn vriendin laat sinds kort haar dochter van bijna 9 soms even thuis. Mijn oudste is 5,5 maar die laat ik absoluut nog niet alleen thuis. Wettelijk mag het ook niet, dus mocht er iets gebeuren, kunnen ze je daarop pakken. Met alle gevolgen van dien.
Die van mij zal met 11 jaar met de trein moeten naar school. En ik ben niet van plan om daar elke dag bij te gaan zitten, haha. Ik verwacht dat hij volgend jaar, als hij 9 is, lekker alleen naar school gaat. Hij zit dan in groep 6. Ook al moet ik zijn jongere broertje brengen, dat betekend niet dat hij maar met mij mee gaat. En vanaf volgend jaar mag hij alleen naar voetbaltraining 2 keer in de week. Alleen thuis is hier dus ook geen probleem voor een 15/30 minuten of zo. Hij kan prima met de telefoon om gaan, hij weet dat hij niet naar buiten mag en voor niemand open mag doen. En als er wat ergs is dan kan hij naar de buren rennen. Er is altijd wel eentje thuis.
Ik laat mn zoon (ruim 6) of mn dochter (5) weleens alleen thuis als ze bijvoorbeeld ziek zijn en ik de ander naar school breng. Of mn jongste naar de peuterspeelzaal. Ze spelen ook alleen buiten en ze komen uit zichzelf best vaak melden waar ze zijn of plassen of wat drinken. Boodschappen doen vind ik te ver en te lang. Zit hier wat verder fietsen vandaan.
Ik laat ze nog niet alleen thuis,al is mijn oudste wel verstandig genoeg(5j), maar ze durft het zelf nog niet. Mijn bovenbuurvrouw laat haar zoontje van nog geen twee jaar, alleen thuis als ze haar oudste naar school brengt. Het is wel maar 3 minuten lopen, maar ik zou het echt noóit durven, zo jong.
Hier blijven ze nog wel eens alleen thuis als ik de hond uit ga laten en een enkele keer als ik naar een winkel moet (kort, woon tegen het centrum). Dan zet ik ze voor de t.v. en heb je er geen kind aan.
Mijn jongste (4) blijft heel af en toe wel eens alleen thuis als dochter bijvoorbeeld, zoals vanmiddag, wil oefenen met fietsen en hij geen zin heeft om mee te gaan. Ik zet dan de tv voor hem aan en spreek met hem af dat hij beneden blijft en niet de deur open doet als er aangebeld wordt.
Hier mogen ze alleen blijven als ik de hond uitlaat. De oudste wou een paar maanden geleden thuisblijven tien ik naar mijn ouders ging ( einde vd straat) dat vind ik prima. Hij mag daar nl. Ook zelf heen fietsen. Boodschappen doen ofzo gaat niet omdat dat minimaal 7 min auto rijden is.
Mijn zoon is ruim 6,5 geweest en 2 maanden terug heb ik het voor het eerst gedaan. Hij speelt heel veel buiten en zie ik hem ook vaak langer dan een half uur niet dus ging nu een boodschap doen met de instructies voor niemand open doen en verder niks raars doen of willen pakken en als er wat is de haak vd deur halen en naar de buren gaan. Hij zat nog op de bank, het enige wat hij had gepakt was een snoepje hahaha ( om 10 uur 's ochtends) heel slim
Ik durf dat nog niet aan met dochter, maar zij durft dat ook niet gok ik! Ze is 6,5 jaar! Wel redelijk zelfstandig..
Bij ons blijven de meisjes (bijna 4 en 5,5) sinds een paar maanden min of meer alleen thuis terwijl ik aan het hardlopen ben en pappa buiten in de tuin aan het werken is. Het is een grote tuin, dus als ze naar buiten roepen hoort pappa ze niet. We hebben een vast telefoontoestel en daarop heb ik een knop rood gemaakt. Als ze daarop drukken, bellen ze pappa. Dit werkt prima, hij is al eens gebeld omdat de chocomelk op was of omdat een knuffel kwijt was Ze helemaal alleen thuis laten als er niemand in de buurt is gebeurt nog niet, daar vind ik ze veel te klein voor. We wonen buiten het dorp dus als er iets gebeurt, kunnen ze niemand inschakelen.