Wanneer kind weer naar school

Discussie in 'Corona forum' gestart door LisbethSalander, 23 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ik vraag het me af. Ik las in het nieuws dat 70 procent van de AOb-leden in het basisonderwijs twijfels heeft over het kabinetsbesluit om vanaf 8 juni alle kinderen weer tegelijk naar school te laten gaan. Dat heeft de onderwijsbond gemeld op basis van een enquête onder bijna 8000 leraren en ondersteuners.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ze kunnen wel twijfelen maar moeten het kabinetsbesluit uitvoeren. Er waren toch ook veel leraren die twijfelden over het open gaan van scholen in mei. Ik twijfel ook over zoveel dingen maar moet wel opvolgen wat de overheid mij oplegt.
     
    Syane vindt dit leuk.
  3. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ben het helemaal eens, maar waarom zouden ze het dan zo open laten en later een beslissing nemen? Blijkbaar is er een way out, kan niet anders. Heel vreemd in ieder geval..
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    #44 Zonnestralen, 26 mei 2020
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
    Ik heb geen idee wat ftf betekend. Is het iets in de trant van for the full? De crisis laat imo zien hoe groot ons netwerk eigenlijk is. Als je de draadjes van contact met elkaar verbind dan is het uiteindelijk ontzettend lastig om dat wereldje daadwerkelijk klein te houden. Ook voor de mensen die eerder het idee hadden dat hun wereld klein was.

    Elk deeltje van die ketting dat extra risico loopt verhoogt het risico van de hele ketting, als diegene door het extra risico nog geen antistoffen heeft aangemaakt. Een vakkenvuller die extra risico neemt geeft dat extra risico ook weer door aan zijn keten. Als dat eindigt in milde klachten dan is het niet zo erg. Maar als het risico verhoogt is dan is het heel lastig om geen onderdeel uit te maken van een keten.

    Ik ben op zoek geweest naar de logica achter alle maatregelen. En ik moet bekennen dat ik het lastig vind om die echt te vinden. Behalve als het gaat om de grootste risicogroep: de ouderen. Als dat de enige groep is die buitenspel staat dan maakt het voor die groep minder uit wie extra risico loopt. Want het is niet 1 persoon die het extra risico neemt, het is het hele huishouden. Zolang het onderzoek qua besmettelijkheid nog niet echt afgerond is met een uitkomst is dat contact op school een mogelijk extra verbindende factor om rekening mee te houden. Je kan bijvoorbeeld de klassen wel uit elkaar houden, maar kinderen uit hetzelfde gezin, binnen de basisschool leeftijd, gaan vaak ook naar dezelfde school. Als er een snelle uitbraak is dan is het zo goed als onmogelijk om de klassen niet indirect met elkaar te verbinden. Kinderen laten minder duidelijk klachten zien.

    Ik denk dat het voor scholen ook ingewikkeld is als je na gaat denken over de verbindingen die ontstaan. Als de mensen die ervoor gestudeerd hebben al tegenstrijdige meningen hebben, hoe lastig is het dan om een mening te vormen en een beleid te maken als het niet jouw vak is? Het zal afwachten blijven wat ze gaan doen. En het zal nog langer afwachten blijven of ze de juiste keuze gemaakt blijken te hebben.

    Aanvulling: Ik denk niet dat het voor iedereen slecht is om het schoolse onderwijs te missen. Je kan een heel eind komen met wat tijd en de juiste middelen. Ik denk dat het vooral het contact onderling is wat nadelig is als het ontbreekt. Zolang leren geen problemen geeft is het makkelijker in te halen dan de sociale ontwikkeling en de behoefte aan verschillende sociale contacten. Vooral als het gaat om kinderen, die stap voor stap hun eigen wereld moeten creëren.
     
  5. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ik zal beginnen met ftf = face to face ;) Alle behandelingen die ik nu geef, gaan via beeldbellen. Vanaf volgende week ga ik weer direct contact hebben met cliënten.

    Ik snap oprecht de complexiteit van deze crisis. Vanmiddag nog naar de podcast van de NOS geluisterd en ik schrok eigenlijk van het feit wat we nog niet weten. Maar wat nu leidend zou moeten zijn, is het advies van ons kabinet. We moeten het vertrouwen hebben dat er zorgvuldig keuzes worden gemaakt, met inderdaad een eventueel risico. We weten niet wat er gaat gebeuren. De analyse kunnen achteraf pas maken. Maar geen onderwijs of minimaal onderwijs lijkt me geen optie. Onze basisschool heeft bijvoorbeeld nauwelijks online iets aangeboden. Je moet met een goed alternatief komen als je besluit tegen de regels in besluiten neemt. Ik ben benieuwd, maar het vertrouwen in onze basisschool is momenteel laag.
     
    bulakgirl en Zonnestralen vinden dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    Wat betreft de invulling van ftf verschilt het niet veel :p Het contact wordt weer dichterbij.

    Ik ben nooit een fan geweest van de vvd. Maar we moeten ons vertrouwen ergens vandaan halen. Ik ben altijd eigenwijs geweest, ik moet iets begrijpen om een beeld te vormen. En dat kan nu niet helemaal. Ik moet varen op mijn instinkt, iets waarin ik mijn vertrouwen eerder verloren ben. Want dit is nieuw en als je gaat zoeken heeft op dit moment niemand echt de wijsheid in pacht. Het zijn enkel verwachtingen. Ja wat moet een analytische denker daarmee? Op dit moment was ik liever natuurkundig aangelegd ipv wiskundig.

    Ik heb een tijdje RET therapie gekregen. Daar heb ik niet heel veel aan gehad, maar het heeft mij wel geleerd om progressiever te gaan denken. Niet de progressie die anderen aanbieden. Maar wat kan ik doen om de problemen die ik zie op te lossen? Ik ben zelf opzoek gegaan naar de handvatten die ik nodig heb voor mijn kinderen en ik ben die gaan vragen. Lukt het niet bij de juf van het ene kind dan vraag ik die aan de juf van het andere kind waarvan ik aanvoel dat die weet wat ze nodig hebben. Voor mij is het een intuïtieve test. Soms moet je er op zitten als je weet wat een kind nodig heeft. Wees vooral niet bang om daarnaar te vragen. Mijn normaal lastig handelbare voelt zich in zijn nopjes en begint te lezen, hij is net vier jaar. Mijn vijf jarige durft soms fouten te maken. Dat durfde hij daarvoor nooit (dat zorgde voor veel onderschatting). Wbt leren maken ze sprongen waarvan ik niet denk dat ze die op school in zo'n korte tijd gemaakt zouden hebben. Hoe kan jij ervoor zorgen dat de huidige situatie uitkomsten heeft die in jullie voordeel zijn? Een deel is niet in jouw handen, maar als je dat kan ombuigen naar iets positiefs dan is het probleem een stuk kleiner.

    p.s. een oprechte vraag. Hoe kan iemand een echt zorgvuldige keuze maken als er zoveel onbekenden zijn? De keuzes worden gemaakt op basis van de grootst lijkende problemen imo. Ik vind echt niet dat de economie onderschat moet worden, in de huidige maatschappij is dat echt de motor. Maar zijn de interesses die de vvd heeft ook echt de jouwe. De vvd kennende weegt de economie erg zwaar, dat is natuurlijk erg belangrijk. Maar weegt dat ook het zwaarste voor jou?
     
  7. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Hier in Uk hebben we bericht gekregen dat de scholen weer open gaan op 1 juni. Vorige vrijdag een mail gekregen van de school van de kinderen dat zij weer open gaan op 8 juni. Dat is class1 en class6 , reception en dan natuurlijk de kinderen van nhs of key workers. Ze gaan met bubbels werken. We zijn vrij om te kiezen of de kinderen starten of niet. Indien we kiezen om de kinderen thuis te houden geldt dat wel voor 3 weken. En daarna zijn het nog 3 weken en het schooljaar is om.

    We krijgen zelf de keuze en er zullen geen boetes of sancties volgen als we onze kinderen thuis houden.
    Onze provincieraad heeft trouwens gezegd dat ze het geheel aan de directie van de scholen overlaten of ze openen of niet.

    Wij houden onze kinderen thuis tot september om meerdere redenen. Onze jongste zoon zit in class1 dus die kan naar school. Zijn oudere broer zit in class4 dus die moet nog thuisblijven. Als ik puur kijk naar de nood van mijn kinderen heeft mijn oudste het meer nodig dan de jongste door zijn autisme.

    Mijn man zit in de risicogroep en zijn tante waar ik ook voor zorg zit in de extreme risicogroep.
    Ik wil eerst zien hoe het gaat als de winkels terug open gaan en er weer meer volk op straat komt. Kinderen worden als relatief veilig gezien. Er wordt gezegd dat ze het amper doorgeven en niet heel ziek worden.

    Toch zijn er afgelopen week 2 scholen hier in de provincie gemeld waar corona is vastgesteld. 1 van die scholen is op een boogscheut hier vandaan. In 1 school was het een leerkracht die besmet was door een leerling die toen wel symptomen kreeg. In de andere school was een leerling besmet. Die had geen symptomen maar ze kwamen erachter toen hij het routine onderzoek voor een operatie moest ondergaan.

    Laat het gewone leven weer oppikken voor een paar weken en als dat geen tweede golf veroorzaakt stuur ik mijn kinderen met gerust hart weer naar school.
     
  8. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Duitsland
     
  9. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Ik denk dat politieke kleur nu naar achteren is verdwenen. Niet voor niks hebben we nu tijdelijk een minister van de PvdA. Landsbelang en gezondheid gaan voor. Ik ben ook geen VVD-er, maar ik ben blij met hoe onze min. President het heeft aangepakt. Hij is duidelijk, transparant en stabiel. En daarin is hij eerlijk dat hij zich vooral laat leiden door de wetenschap, met het doel om eerst als land (letterlijk) gezond te worden. We hebben we het geluk dat we in een land leven die wel wat kan hebben. Uiteraard hangt onze economie samen met die van andere, maar we kunnen wel een potje breken. Dat geeft ruimte om te investeren in de burgers.

    Maar terugkomend op jouw vraag, ik denk dat de intensies zorgvuldig zijn, maar wat exact de uitkomst, dat weten we niet. Ik vertrouw er maar op dat er nu weinig politieke spelletjes plaatsvinden achter de schermen. Dat iedereen de neuzen dezelfde kant op heeft en met eer en geweten keuzes maakt. En ook m.b.t. de economie.
     
    Zonnestralen en amdaa vinden dit leuk.
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier nog steeds niets gehoord van de school, vorige keer waren ze super snel, nu hebben ze nog geen enkele mail gestuurd nav van de persconferentie.
    ik ga er dan dus ook van uit dat er geen grote veranderingen zullen zijn en we iig niet over zullen gaan naar een continue rooster, anders hadden we dat toch zeker wel gehoord mag ik hopen.
     
  11. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    School van mijn oudste is nu al vol open.
    Zijn 2e volle week is hij nu bezig.
    De klassen zijn hier klein dus goed te doen qua afstand.
    Juf zit in een vak dat met tape op de vloer afgebakend is, kinderen mogen daar niet overheen.
    Pauzes iets aangepast en gym word buiten in eigen kleding gegeven.
    Extra handen wassen en verder is het normaal.
    Gaat hier prima!
     
  12. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    School van de zoon van mijn vriendin draait al continu sinds de start na sluiting.
    Zij hoorden dit pas in het weekend voor de start.
     
    Didi1980 vindt dit leuk.
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Oh, das ook lekker vlot :|:roflmao:
     
  14. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Mits dat overheidsbesluit niet (deels) teruggedraaid wordt als gevolg van het spoedberaad van deze week. Daarbij is er bij het besluit behoorlijk wat open gelaten hoe scholen het in kunnen vullen, het is allerminst een besluit geweest dat ze perse volledig open moeten terwijl het zo nu wel uitgelegd wordt.
    Dat 70% van de Aob leden er twijfels bij heeft kan ik daarbij niet zo vreemd vinden, de onderzoeken die ten grondslag zouden liggen aan een eventuele gedeeltelijke en volledige heropening zijn immers in de huidige beslissing niet meegenomen aangezien ze niet afgerond zijn en de uitkomsten nog niet bekend zijn. Iets waar bij de persconferentie (de vragen) heel erg overheen gepraat werd evenals de informatie die uit andere landen naar voren is gekomen.
     
  15. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Ik ben ook benieuwd, hoop toch echt dat ze gewoon open gaan. Want als ze dat nu niet doen hoef je het na de zomer ook niet te doen want het virus gaat niet weg.
    Ik vind het echt super irritant dat je nu leest over besmettingen op scholen terwijl de meeste besmettingen er al waren terwijl de scholen nog niet eens open waren. En sinds 11 mei zijn ook contactberoepen weer gestart dus zo kan je nooit herleiden waar een eventuele stijging vandaan komt. Ook mogen er nu een hoop mensen getest worden waardoor je natuurlijk ook meer positieve testen krijgt die er anders ook waren maar die mensen werden niet getest. Vind dat het percentage leerkrachten dat er niet achter staat wel hoog is. Al hoor je ze iedere keer wel 'klagen'. Eerst toen de scholen dicht moesten, vervolgens toen ze 50/50 open gingen en nu weer :rolleyes:
     
    chrystel73, Syane en Didi1980 vinden dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.153
    113
    Edit: verkeerd draadje :roflmao:

    Is de gemiddelde leeftijd van de bond ook niet een ding? Mn man is ook lid van de aob maar die flikkert t boekje ongelezen echt weg. Laat staan dat hij een enquete invult.
     
  17. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Hahahaha.. de vraag is hoe representatief het onderzoek inderdaad is geweest ;)
     
  18. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Was inderdaad heel handig :rolleyes:
     
  19. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Hier heeft school inderdaad ook laten weten dat ze mogelijk niet volledig opengaan op 8 juni. We worden deze week verder op de hoogte gehouden over de verdere afwegingen etc.
     
  20. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Wij weten ook nog niets, alleen kregen wij bericht dat de groep van mijn zoontje maandag (Pfingsteren) inhaalt op de "thuiswerk" woensdag. Dan hebben de twee groepen evenveel dagen op school doorgebracht.

    Gisteren las ik dat er geen achteruitgang bij de meeste kinderen is (https://nos.nl/artikel/2334986-meeste-basisscholen-zien-geen-leerachterstand-door-corona.html), maar dat kan ik mij maar moeilijk voorstellen.

    Ik hoop dat ze 8 juni met de hele klas volledig naar school gaan, dan is het in elk geval wat duidelijker. Nu hebben ze deels opdrachten op de weekplanning staan die er weken geleden ook al stonden, maar blijkbaar niet door iedereen gemaakt zijn, omdat het een soort van "vrijwillig" was...maar vooruitwerken mogen ze ook niet, want dan zijn ze al klaar met de opdrachten die voor de gewone schooldag zijn...lijkt mij heel moeilijk ook voor de juffen om het allemaal de coördineren.
     

Deel Deze Pagina