Wanneer kind weer naar school

Discussie in 'Corona forum' gestart door LisbethSalander, 23 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Even snel alles gelezen. Aanvullend even deze informatie wat nog ontbreekt. Vanaf 8 juni zijn de scholen verplicht om weer les te gaan geven. Ook is de leerplicht weer van toepassing. Wanneer je je kind die leerplichtig is thuis wil houden i.v.m. omstandigheden zal dit in overleg moeten met de leerplichtambtenaar.

    Leerplicht was natuurlijk alsnog van toepassing tijdens thuis onderwijs. Enkel is dit vanaf 8 juni echt weer strikter en kan je je kind niet meer zomaar thuis houden.

    Ik weet dit, omdat ik zelf werkzaam ben bij een gemeente ;)
     
    Anouk2005, Champetter en Madeliefke vinden dit leuk.
  2. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Zo heftig zeg.

    Hier 3 groepen per deur gespreid naar buiten.
    Handen wassen voor en na spelen.
    Niezen en wc bezoek.
    Kinderen onderling mogen doe wat zij willen de leerkrachten houden zpv3el als kan afstand van elkaar.
    Maar waneer nodig knuffelen ze de juf meester gewoon.

    Zou me ook wel drie keer afvragen om haar daarheen te sturen.
     
  3. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ik kreeg vandaag toevallig een aantal foto's doorgestuurd van de aanpassingen. In deze vakken mogen ze het speelkwartier doorbrengen. Alsof het een stelletje melaatsen zijn :(.

    Ik begin steeds meer te twijfelen of we hier wel goed aan doen. Maar gelukkig is het maar 2
    dagen per week.

    Bekijk bijlage 652280
     
  4. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    :eek::eek::eek:Sorry maar ik geloof dat ik in dit geval mijn kind idd thuis zou houden. Naar buiten om te luchten want spelen is er niet bij zo....ontzettend sneu zeg!
     
    SAARC, Eikeboompje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Nee erg zeg.
    Dus niet lekker glijden en spelen in het zand.
    Ik vind dit dus wel erg sneu wat kun je daar doen lezen. Klein hink spel.
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heb jij een linkje waar ik dit terug kan vinden? Via Google kom ik alleen maar op websites waar staat dat tot de zomervakantie de leerplichtambtenaren niet actief zullen zijn als je je kind thuis houd.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik hoop dat dit een stukje humor van jou is:eek:

    Als dit werkelijkheid is zouden mijn kinderen absoluut thuisblijven. Thuis lekker rennen en gaan en staan waar ze willen.
     
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Nu de scholen geleidelijk weer open gaan, betekent dit dan ook dat de leerplicht weer gaat gelden en moeten de scholen ongeoorloofd verzuim melden?

    Als een school/onderwijsinstelling niet is gesloten, geldt de Leerplichtwet. Voor leerlingen met bijzondere gezondheidsrisico’s kan in overleg met de huisarts of GGD een uitzondering worden gemaakt. Leerlingen waarvoor een quarantaineadvies geldt zijn vrijgesteld van de leerplicht op grond van de Leerplichtwet (artikel 11 g).

    Besluiten ouders toch om hun kinderen thuis te houden, dan worden leerplichtambtenaren opgeroepen gehoor te geven aan de eerder aangenomen motie om in die situatie geen proces-verbaal op te maken. Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Het belang van de leerling staat voorop. Het is in zijn of haar belang dat het schoolwerk gewoon doorgaat. Zo kan straks op een goede manier het onderwijs in de schoolbanken weer worden hervat.

    Leerlingen in het basisonderwijs volgen sinds 11 mei ongeveer de helft van hun lestijd weer les op school, in kleinere groepen. De andere helft van de tijd krijgen zij werk mee voor thuis. Leerlingen in het speciaal basisonderwijs gaan vanaf 11 mei weer alle dagen naar school.

    Nu de scholen weer opengaan, en een leerling verzuimt, kan er een verzuimmelding worden doorgegeven vanaf 16 uur in 4 weken (net als in de normale situatie voor de sluiting van de scholen). Dit kan via een melding ‘ongeoorloofd verzuim vanaf 16 uur in 4 weken’, maar ook nog steeds via een melding ‘overig verzuim’, als er zorgen zijn over een leerling en de termijn van 16 uur nog niet gehaald is. Dit geldt ook wanneer je vermoedt dat de leerling niet aan het onderwijsprogramma op afstand deelneemt. Door scholen een verzuimmelding te laten doen ontstaat er een wettelijke basis om persoonsgegevens te delen en mag de leerplichtambtenaar in contact treden met de ouders en/of leerling.

    Het is belangrijk dat alle leerlingen weer naar school gaan en daar het onderwijs volgen. Wanneer een school constateert dat een leerling niet op school komt, is het nog steeds belangrijk dat het gesprek vanuit de school wordt aangegaan met de ouders om te onderzoeken wat de reden hiervoor is. De leerplichtambtenaar kan hierbij behulpzaam zijn en samen met de school bepalen welke maatregelen gewenst zijn.

    De functie van de leerplichtambtenaar blijft daarbij gericht op gedeelde maatschappelijke zorg, waarbij het contact met de ouders en/of leerling centraal staat. Als het gaat om kinderen in een kwetsbare positie is het des te belangrijker dat deze kinderen in het vizier blijven en deze kinderen weer naar school gaan.

    Het allerbelangrijkste is dat de leerplichtambtenaar met de school en met het samenwerkingsverband, waarmee je samen het recht op onderwijs beschermt, afstemt hoe je samen contact houdt met de ouders en/of leerling. Probeer met elkaar te voorkomen dat de leerlingen achterstanden op gaan lopen en stimuleer het volgen van onderwijs. Juist ook voor die kwetsbare leerling waarvoor de school een veilige plek is.

    Helaas hebben we allemaal te maken met de gevolgen van de corona crisis. Op onze site komen de antwoorden te staan op de meest gestelde vragen en de verwijzingen naar de sites van onze partners, waarmee we nauw in contact zijn. Staat het antwoord op je vraag er niet tussen, mail ons dan via info@ingrado.nl

    Blijf nog steeds aandacht voor elkaar houden. Probeer te voorkomen dat leerlingen achterstanden op gaan lopen en stimuleer het volgen van onderwijs op de scholen waar dit weer mogelijk. Maak de verbinding!

    De huidige situatie verandert nog steeds. Houd daarom de berichtgeving goed in de gaten!
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Kan het even niet meer terug vinden maar het is in principe gewoon de bedoeling dat alle kinderen weer naar school gaan . Zo niet dan gaat de school eerst in gesprek met de ouders om achter de reden van verzuim te komen.
    Met o.a. doel om ouders gerust te stellen dat het veilig is dat ze weer naar school kunnen .
    Daarna gaat er een melding naar de gemeente. Die kijkt wie er langs moet gaan voor een gesprek met de ouders. Leerplichtambtenaar, iemand van GGD, iemand van wijkverpleging enz.
    Die gaat kijken welke actie er ondernomen moet worden.
     
  10. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Nee, dit is geen humor, het is echt een foto van mijn zoon's speelplaats. Helaas zijn er hier niet veel kinderen in de buurt, dus ik wil wel graag dat hij weer naar school gaat (en hijzelf ook). Nu is hij meestal toch redelijk op zichzelf, en ze mogen een computerspelletje oid meenemen om zich te vermaken. Mijn vriend heeft hem van de week de speelplaats laten zien, maar hij is er wel vrij nuchter onder, dus in principe gaat hij wel gewoon.

    Wat ik peroonlijk over de hele situatie denk zal ik wijselijk voor me houden... ;)
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zo heb ik tot nog toe ook geredeneerd hoor, ik kijk hoe mijn kinderen er zelf tegenover staan. Zij leken met alle veranderingen prima om te kunnen gaan dus dan maak ik er ook geen probleem van. Maar vond jouw foto wel bizar.
     
    Whysteria en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Dat zou echt veel duidelijker gecommuniceerd moeten worden. Dat zal een hoop trajecten schelen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Zo heeft onze school het ook gecommuniceerd.
    Met een uitleg dat: " ouders vinden het te spannend" geen reden meer is om je kind thuis te houden. Mocht er sprake zijn van hoog risico binnen een gezin dan is dat bij school en artsen al lang bekend dus dan wordt er sowieso een ander traject gevolgd.
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Hoe hebben ze dat gecommuniceerd?
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Met een bericht op het digitale platform.
    Of beter gezegd, ze hebben een brief opgesteld waarin dat (en andere zaken rondom Corona) uitgelegd stonden en die brief als bijlage in het bericht gedaan.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dank je voor je reactie. Heb je de tekst hierboven ergens van gekopieerd of is die tekst van jezelf?

    Ik vraag het voor mijn vriendin. Die houd de kinderen namelijk thuis tot de zomervakantie en onze basisschool heeft hierover dus niets gecommuniceerd.

    Deze week heeft de directeur nog contact opgenomen met alle ouders waarvan de kinderen nog thuis zijn met de vraag wanneer de ouders verwachten dat de kinderen weer komen. Mijn antwoord was volgende week mits er nog rare dingen uit onderzoeken komen of er toch ineens nog gezonde kinderen in het ziekenhuis / op de ic belanden ivm corona, of dat gebeuren wat op Kawasaki lijkt. Daar had hij begrip voor en hij begreep dat ik het spannend vind en vond het zelf ook jammer dat het onderzoek naar kinderen nog niet was afgerond.

    Een moeder van een klasgenoot van zoon heb ik gesproken en die heeft tegen de directeur gezegd dat haar zoon weer komt als dat onderzoek is afgerond en de uitslagen daarin goed zijn, ook daar had hij begrip voor.

    Mijn vriendin haar antwoord was na de zomervakantie omdat ze het niet vertrouwd maar ook daarop heeft de directeur niets gezegd over eventuele consequenties met leerplicht. Haar kinderen blijven tot de zomervakantie via beeldbellen meedoen met hun klassen. Ze is nu benieuwd waar ze deze info kan vinden omdat er eerder werd gezegd dat tot de zomervakantie niet beboet zou worden (was iets met een motie van Wilders ofzo?)

    In ieder geval, school heeft niets gecommuniceerd hierover en de directeur heeft ook tijdens deze 3 telefoon gesprekken niets erover laten doorschemeren en heeft ook niet zijn best gedaan om zorgen weg te nemen of ons op andere gedachten te brengen.

    Mocht iemand een link hebben naar deze informatie of een bron waar ik er meer over Kan vinden hoe het per 8 juni geregeld is dan ontvang ik deze graag van jullie. :)
     
  17. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #78 GossipGirlxoxo, 29 mei 2020
    Laatst bewerkt: 29 mei 2020
    Dank je wel!

    Edit. @Eikeboompje toch best gek dat school zowel in de nieuwsbrieven als via de directie aan de telefoon hier helemaal niets over communiceert? Het is nou ook niet zo dat dit uitgebreid in het nieuws is geweest terwijl dat wel het geval was over het stukje dat leerplicht even niets zou doen tot de zomer toen de scholen weer deels open gingen.
     
    Zonnestralen en Eikeboompje vinden dit leuk.
  19. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Wij zijn allemaal van de koorts diarree verkoudheid af
    De oudste heeft er al weer 1 zwemles op zitten
    Aankomende week is nog 1 week waarin hij maar 2 schooldagen heeft dus mooi rustig aan om te wennen
    Dochter kan dan 1 dag naar de opvang om te wennen
    Daarna weer volledig
     
  20. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hoe is het nu met jouw dochter?
    Mijn dochter begint de dag zonder koorts en eindigt met koorts. Nog steeds. Urine gecheckt, niks mis mee. Komende week maar weer richting huisarts . Dit schiet niet op
     

Deel Deze Pagina