Wanneer kinderen ‘s avonds alleen thuis laten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nataly1972, 1 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Kijk naar je kinderen zou ik zeggen.

    Ik was vroeger best bijdehand. Paste op mijn 11e al op bij een wildvreemd gezin met een baby bijv. En dat gebeurde nog wel eens tot een uurtje of 1.00
    Een nichtje is ook precies zo.

    Maar als ik naar mijn zusje kijk, die is net 11. Maar die is daar veel te onzeker voor.
    Die durft nog niet eens alleen naar een vriendinnetje te fietsen bijv. (Geen drukke weg)
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij zijn nu twee keer ‘s avonds naar een borrel in de straat geweest terwijl de kinderen op bed lagen. Telefoon bij de oudste op kamer, zo ingesteld dat hij wel kan bellen maar niet gebeld kan worden. Tussendoor even en keer kijken of ze nog lekker liggen te slapen. En de rookmelders zijn gekoppeld aan mijn telefoon.

    Mijn verstand zegt dat het gewoon kan. Mijn gevoel vond het wel spannend. Maar het voelt ook zo onzinnig om oppas te regelen voor slapende kinderen, terwijl je zelf 2 huizen verderop zit. We hebbend dit wel besproken met de kinderen. Zij vonden het prima. En we hebben ook echt van die makkelijke slapers.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  3. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Oudste twee zijn hier 9 en 7, jongste is 2. Verwacht toch zeker wel dat dat over 2 jaar wel kan, al dan niet de jongste bij opa en oma ofzo.

    Hoe deden jullie ouders dat vroeger dan? Ik weet nog dat ik 12 was toen ik de laatste keer met mijn ouders op vakantie ben geweest, toen ik 13 was bleef ik bij mijn 17 jarige zus, toen ik 14 was bleef ik gewoon 2 weken alleen thuis. Ouders in Frankrijk, zus woonde 2 uur treinen verderop.

    Ik ga er dus eigenlijk een beetje vanuit dat onze oudste dochter met 14/15 jaar ook prima alleen thuis blijft als we op vakantie gaan, als ze dan niet meer mee zou willen. Dus wil dit toch wel de komende jaren gaan opbouwen. Stukje zelfstandigheid, zelf boodschappen doen, eten koken, zelf verantwoordelijk maken voor geld en bedtijd en huis netjes houden enzo.
     
  4. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Het zou voor mij afhankelijk zijn van je oudste. Als die heel verantwoordelijk is en in staat is om op jongere broer of zus te passen dan zou ik het vanaf 12 jaar toestaan.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik vind wat je hier als voorbeeld noemt echt ongehoord om eerlijk te zijn. Met 13 jaar al niet meer mee op vakantie? Vind ik echt niet kunnen. Vind het ook heel vreemd om op die manier de verantwoordelijkheid bij de oudste neer te leggen.

    En met 14 2 weken lang alleen thuis komt op mij eerder over als kindermishandeling dan zelfstandig laten worden. Vind het echt niet ok.
    Hier was ik 16 toen ik niet meer mee ging op vakantie.
     
    Whoopy, Marbloempje, Evanesco en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Ik laat mijn oudste van nu 11 regelmatig overdag alleen thuis voor max een paar uurtjes. Als ik naar een afspraak moet of ga winkelen en hij heeft geen zin om mee te gaan mag hij thuisblijven.

    Hij vindt het heerlijk, even tijd voor zichzelf:).
    Ik zorg wel altijd dat de jongste van 2 of met mij meegaat of naar de opvang gaat.
    S'avonds heb ik het nog nooit gedaan, omdat het nog nooit nodig is geweest, maar ik denk dat ook dit voor max een paar uurtjes geen probleem zou zijn.

    Alleen laten als wij op vakantie gaan vind ik dan echt weer niet kunnen. Ook niet met 14 ofzo.. ik ging zelf vanaf een jaar of 13 ook niet meer met mijn ouders mee, maar ik ging dan op geheel verzorgd paardrijkamp of uit logeren bij oom en tante ofzo.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik bleef met 7 jaar wel eens alleen met mijn zus (toen 12-13), en vanaf 8 jaar ook wel eens alleen (school was uit om 15u, moeder kwam iets na 16u thuis). Ik geloof dat ze vanaf 8 jaar ook geen oppas meer regelden voor ‘s avonds (mijn zus van 13-14 was er toen wel).
    Wel met verschillende buren prima contact, als er iets was konden we daar heen - maar dat is werkelijk nooit voorgekomen.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    ligt geheel aan de situatie. Zijn je kinderen in staat goed te handelen in een noodsituatie? Stel nr 1 valt van de trap is nr 2 in staat zijn/haar hoofd koel te houden en naar de buren te lopen om om hulp te vragen? Stel er breekt brand uit weten ze dan dat ze naar buiten moeten met telefoon en 112 bellen? Voor elk kind zal dit op een andere leeftijd verantwoord zijn.

    De mijne zijn nu 10 en 13 jaar en blijven overdag ook wel eens alleen als ik boodschappen doe etc. Ze hebben mijn mobiele nr klaar liggen en kunnen dus bellen. Ook weten ze bij welke buren ze om hulp kunnen vragen als het ernstig is (wel goed uitgelegd wat in mijn ogen ernstig is want daar zat nogal een verschil tussen :D)

    In principe zouden ze dit ook s'avonds kunnen maar dat is tot nu toe niet nodig geweest, ze gaan dan liever logeren (in het weekend) bij oma :thumup:.
    Denk ook niet dat ze het op prijs zouden stellen als wij uit eten gaan terwijl zij thuis moeten blijven .
     
  9. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Poeh, ik vind het wel heel erg jong. De jongste van 7 sowieso om 's avonds alleen thuis te blijven, maar de oudste van 10 is toch ook veel te jong om de verantwoordelijk voor zijn broertje te hebben?
    Ik snap dat het leuk is om lekker uiteten te gaan, maar ik zou gewoon een betaalde oppas zoeken (of de kinderen meenemen).

    Die van mij zijn inmiddels 11 en 9, maar blijven zeker nog niet alleen thuis 's avonds. Overdag wel eens, maar ook niet meerdere uren.
     
    Whoopy, Evanesco, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Haha nee, die van ons willen dan echt wel mee.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Twee weken alleen thuis op 14? Misschien kwam ik dan uit een gezin dat gezinstijd extreem op prijs stelde, maar nee, dat was bij ons geen optie. Wij gingen samen op vakantie tot ik naar de universiteit ging.
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.174
    113
    7 en 10 vind ik zelf nog te jong om 's avonds alleen thuis te zijn. Mijn jongste twee zijn 6 en 10 en dat zou echt chaos worden. Die laat ik overdag niet eens samen thuis. Die van 10 wel alleen trouwens.

    Mijn oudste is bijna 13 en ik denk dat over ruim een jaar of 2 als ze 15, 13 en 9 zijn, dat ik ze dan wel een avond met z'n drieën thuis kan laten. Ons oppasmeisje is ook nog maar 15 (bijna 16, dat wel). Ik weet dat de moeder van onze oppas haar kinderen ook rustig een avond alleen laat (die zijn15, 10 en 9).
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat je niet altijd alleen maar moet kijken naar hoe het thuis ging, maar naar wat verantwoord is. Mijn moeder liet mij met 4 jaar regelmatig alleen thuis, ook in de avond, dat ging altijd prima, betekent niet dat het normaal is.
    Met 14 jaar hoeven echt nog niet wekenlang zelfstandig te kunnen zijn. Dat komt wel op hun 17e of 18e ofzo.
     
  14. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Een half jaar geleden hebben wij dat ook gedaan. Om 19.00u in het restaurant en beide dochters mochten opblijven tot 21.30u. Zij Netflix en chips, wij op 3,5 minuut fietsen in een restaurant. Allemaal een topavond :-D.
    Ze waren toen 11 en 9 en het ging prima.
     
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Lees ik hier nu dat iemand een 14 jarige al niet meer mee wil nemen op vakantie voor 2! weken. Je kind is toch onderdeel van je gezin. En zou toch iemand moeten zijn om samen tijd mee door te brengen (als het goed is). Ik begrijp (los van veiligheidsaspecten) echt niet waarom je die zelf niet meer mee wilt en waarom je kind niet een gezamenlijke vakantie met de ouders zou willen doorbrengen.

    Je zou toch ook het type of duur vakantie aan kunnen passen aan je tiener?
     
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Verder kan een normale 10 of 11 jarige best een avond alleen thuis blijven. Als ze weten waar ze terecht kunnen en hoe ze kunnen bellen. Met een jaar gaan ze naar de middelbare en kan je ook geen handjes meer vasthouden.

    Samen met een jongere sibling zou afhankelijk moeten zijn van hoe ze met elkaar omgaan (veel ruzie etc). En de leeftijd van het andere kind. Kinderen horen niet op elkaar te moeten passen lijkt mij.
     
  17. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ho ho! Ik heb niet gezegd dat mijn dochter niet mee mag op vakantie of dat ik haar niet meer mee wil hebben als ze die leeftijd heeft. Maar naar mezelf kijkende wilde ik op mijn 13e al niet meer met mijn ouders mee, en toen ik 14 was ging ik met vrienden op vakantie.

    Man ging voor het eerst alleen op vakantie naar het buitenland toen hij 15 was, dus redelijk vergelijkbaar.

    Kids mogen best mee op vakantie, maar ik houd er gewoon alvast rekening mee dat ze dat zelf misschien niet meer zou willen op die leeftijd. Ga er wel vanuit dat ze met 17/18 jaar niet meer meegaan, maar dan lekker vakantie gaan vieren met vrienden enzo, ipv met papa en mama op de camping. Of op kamers, backpacken of weet ik het.
     
  18. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Ik wilde zelf niet meer mee toen ik 13 was. Ging vanaf mijn 15e iedere zomer naar een festival, ben op mijn 18e op kamers gegaan. Mijn zus was 19 toen ze voor bijna een jaar naar de andere kant van de wereld ging om rond te reizen, ik was 22 toen ik een half jaar in het buitenland heb gewoond. Geen ontaarde ouders, maar ouders die ons zelfstandigheid hebben bijgebracht. Had ook vanaf mijn 14e een bijbaantje waar ik ieder weekend en elke vakantie werkte.

    Mag toch hopen dat mijn kinderen een beetje zelfstandig worden en niet tot 25 bij "pappie en mammie" thuis wonen!
     
    Elsss vindt dit leuk.
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ging vanaf mijn 15de niet meer mee op vakantie met mijn ouders, moest er niet aan denken! Ik was nét 17 toen ik uit huis ging.
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik mag toch hopen dat mijn kinderen met 13 jaar nog mee op vakantie willen. Volgens mij doe je iets echt niet goed als je kinderen niet meer mee willen. Dus dat is niet mijn streven, met 13 jaar zo zelfstandig dat ze liever een week of 2 weken thuisblijven.
     
    Whoopy, Marbloempje, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina