Wanneer kinderen ‘s avonds alleen thuis laten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nataly1972, 1 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.138
    4.358
    113
    Home
    Bij ons ook en dat vind ik echt vreselijk :oops:zie er echt tegenop

    Ik moest laatst ook wat ophalen toen bleef ie alleen thuis
    Bij brand moet ie naar buiten, 112 bellen en niet de deur open doen
    ook hoe hij ons moet bellen dus voor 10 min kon dat even prima even
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn meiden zijn 11 en bijna 9 . Die laat ik niet s avonds alleen. Dat willen ze ook niet. Durven ze niet denk ik. Een half uurtje of uurtje soms wel. Een gesprek op school. Maar niet na bedtijd eigenlijk. En zéker geen 2,5 / 3 uur.

    Overdag zijn ze weleens max 1,5 uur samen thuis. Dat gaat vaak goed en soms niet. Daarom probeer ik dan in elk geval 1 van tweeen te laten afspreken met een vriendje óf ik neem ze mee naar mijn werk waar ze zich dan maar moet(en) vermaken. Oudste vind 2 uur alleen ook prima. Jongste is een warhoofd en zou ik dat nog niet laten doen. Uurtje prima - maar veel langer niet.

    Naar school breng ik ze meestal alle dagen en soms fietsen ze samen op 1 dag in de week. Halen idem. Eigenlijk altijd - en soms komen ze samen terug.

    Kinderen willen ook écht dat ik mee ga naar school (veel gezelliger!) - dus ik vind dat prima. Voor de oudste is dat volgend jaar sowieso voorbij - dan moet ze mogelijk 30 minuten fietsen.... (slik) . Dat ik haar nu iedere dag naar school breng, betekend niet dat ze verder nooit alleen fietst en dat ze dit niet zou kunnen volgend jaar...
     
    Whoopy en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee klopt, die zijn er hier ook. Ik bedoel echt ouders die hun kind niet alleen láten gaan.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Snap ik wel, maar ik vind het -afhankelijk van kind- dan weer onverantwoord je kind alleen zijn níet te leren. Ze gaan met 11, 12, 13 naar de middelbare school, als ze dan een uurtje alleen thuis nog moeten leren hebben ze wel een probleem hoor!
    Mijn oudste heeft autisme, dus alles heeft (veel) meer voeten in de aarde. Maar hij is intelligent en volgt normaal onderwijs en dus moet hij het leren. Al vind ik het soms spannend. Mijn doel is hem te leren zelfstandig te zijn dus dit hoort erbij.
     
    femkes, Whoopy, Athina en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    #85 Whoopy, 11 sep 2019
    Laatst bewerkt: 11 sep 2019
    Onze 19 jarige gaat zelfs nog met ons mee.
    Hij is ook eerst met vrienden geweest, maar daarna nog gewoon met ons. Lekker goedkoop:D.
    Heerlijk toch?!
    Hij had een leuke vriendengroep op de camping dus zijn dag zag er als volgt uit:
    11.00 uur de tent uit(branden), eten en dan gelijk door naar het meer of zwembad met de vriendengroep. Tussendoor wat komen eten/ drinken. Na het avondeten voetballen met de vriendengroep, douchen en door naar de club tot 2 uur, kampvuur tot 5 uur in de ochtend en dan weer naar bed.


    En af en toe nog iets met ons ondernemen.
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  6. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Mijn meiden bleven met 9 en 11 een uurtje of twee savonds alleen soms en overdag soms nog wat langer.
    Paar keer noodsituatie waarin ik ze geen plezier deed om mee te gaan.
    Dan wel een achterwacht geregeld.

    De oudste is net naar de middelbare en gaat volgende week op werkweek. Ze mogen geen telefoon mee en ze ziet het helemaal zitten.
     
  7. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn jongens van nu 11 en bijna 13 blijven af en toe samen thuis in de avond. Oudste zit in 2 havo en is al wel gewend meer alleen te zijn na school. Meestal dan een uurtje of 2-3 en ze hebben dan chips en drinken. Ze gaan dan ook zelfatandig naar bed. Wij doen dit nu circa een jaar en zijn dan zelf in het dorp. Verder weg ga ik nog niet zodat ik wel vlot thuis kan zijn als er iets zou zijn.
    Laatst hebben we ze van 1800-2130 alleen gelaten en hebben ze zelf pannenkoeken opgewarmd in de magnetron.
    Aangezien mijn man professioneel bij de brandweer werkt en soms plots wordt weggeroepen als hij 7 x 24 uurs dienst heeft en ik nog een opleiding middag/ avond volg weten ze hoe ze in geval van nood een eenvoudige maaltijd klaar kunnen maken. ( pasta / brood met gebakken ei) Hier hebben we op geoefend met ze en ik heb geen gas platen. Meestal eten ze bij mijn ouders als ik weg ben voor opleiding maar die waren de afgelopen periode met vakantie.
    Anderzijds kookte ik zelf op die leeftijd ook al regelmatig en wel op gas. Maar vind het zelf wel een fijn idee dat ze geen vuur hoeven gebruiken.
     
  8. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.291
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Afgelopen zondag voor het eerst gedaan met onze tweeling van 9. We moesten weg en konden geen oppas vinden. Toen we thuis kwamen lagen ze al keurig in bed te slapen. Waren weg van 17:30- 20:00 uur.
    Had wel de buren ingelicht en ze hebben allebei een mobiel.
    Ik denk dat het heel verschillend is per kind of het mogelijk is of niet. Hoe zelfstandig ze al zijn enzovoorts.
     
  9. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.291
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn kinderen gaan ook iedere ochtend zelf naar school omdat man en ik al naar het werk moeten. Zoon eet tussen de middag alleen thuis. En 'smiddags zijn ze ook eerder thuis dan wij uit ons werk. Gaat allemaal hardstikke goed. We hebben veel geoefend, duidelijke regels, ze appen zelfs op mijn werk of ze een snoepje mogen haha.
     
  10. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Als de oudste erbij is dan durf ik ze wel even alleen te laten maar dan meestal wel rond bedtijd dus dat ze al pyjama’s aanhebben en alleen nog hoeven te poetsen maar ook weer niet te lang, meer voor een oudergesprek op school bijvoorbeeld of een boodschap en alleen in de buurt. Als er wat is kan hij mij bellen. Mijn jongste twee zijn 8 en 10.
     

Deel Deze Pagina