Hallo Mama's! Ik heb echt even advies nodig. Mijn jongste van 4,5 maand vind niks lekker. Wortels banaan appel peer broccoli bloemkool doperwten niks gaat erin, het is walgen en kokhalzen. Rijstebloem pikt ze ook niet. Zelf gemaakt of uit een potje het maakt niets uit. Ze wil heel erg graag eten. Ik weet dat een baby pas vanaf 6 maand brood mag. Heb haar net toch een stukje gegeven om te kijken wat ze zou doen. Dachten namelijk dat ze het dikkige van vast voedsel niet prettig vond, brood vond ze heerlijk werd er helemaal blij van. Ze at het lekker weg. Na dat ze een stukje had gehad een stukje banaan gegeven. Weer ging ze walgen. Ze vind het dus echt niet lekker. Wat te doen hier mee?
Geef je wel hetzelfde meerdere keren achter elkaar hetzelfde hapje? Ik zou de hapjes wel blijven aanbieden.
Hoe geef je het? Rapley of gepureerd? Soms 'moeten' kindjes geen prutjes maar willen ze alleen 'vast' voedsel. En verder...zou ik lekker nog even wachten. Eventueel elke dag 1 of 2 hapjes om aan de smaken te wennen. Kindjes schijnen iets gemiddeld 15x te moeten proeven voordat ze het echt 'lusten', dus ik zou het gewoon blijven aanbieden. En ze heeft het nog niet nodig, dus ik zou me er verder echt nog niet druk om maken!
Gewoon aan blijven bieden, je kan ook een weekje wachten en dan een paar dagen hetzelfde hapje aanbieden om aan smaak te wennen. Peer, courgette zijn ook hele zachte hapjes om mee te beginnen (gekookt en gepureerd). Als ze brood wil, zou ik dat denk ik geven als het goed gaat met verteren. Moet je wel opletten dat ze niet teveel eet (=teveel zout binnenkrijgt) )(en nog geen volkoren geven).
Mijn oudste at prima. Maar mijn jongste was eigenwijs. We zijn begonnen rond de 4,5 maand, maar hij moest niks hebben van groente/fruit/rijstepap. Brood geprobeerd met 6 maand en dat ging wel goed. Daar wilde ik voor de 6 maand niet doen ivm met de gluten. We probeerden elke dag een hapje fruit en groente, vanaf 5,5 maand, vaak een paar dagen hetzelfde achter elkaar,. Maar hij had er echt geen zin in. En ik wilde het niet iets negatiefs maken door te dwingen. Tot bij 7 maand, hij at vrijdags nog geen hap. Zaterdags wilde hij wel proberen en zondags at hij normale porties.. Opeens was het goed. Dus ik zou er vooral niks mee doen. Blijven aanbieden maar niks dwingen. Even een worteltje van je bord om mee te spelen, banaan uit het knuistje etc. Normaal gesproken krijgen ze er vanzelf behoefte aan. Bij de ene is dat met 4 maand, bij de andere ruim na de 6 maand.. Is verder niks mis mee, omdat ze genoeg hebben aan hun melk. (Alleen kun je dan na 6 maand wel kiezen om nog nr1 te blijven geven tot ze wel goed eten)
Ik geef nu zeker een week het zelfde. Banaan en wortel. Zowel gepureerd als heel. Ook op verschillende momenten op de dag. Zat er over te denken om even te stoppen, dacht dat ze er nog niet aan toe was. Tot ze net tijdens de lunch echt mee wou eten, terwijl ze zelf de fles kreeg. Zelf heb had ik zoiets van ach als ze het zelf wil? Kan een paar stukjes toch niet zo heel erg veel kwaad? Ik lees en hoor steeds andere verhalen over hoe vaak je het moet aanbieden voor ze iets lekker vind. Heb al 2, 5 en nu 15 keer gehoord/gelezen. Het gekke is dat wij haar stiekem al eerder wat banaan gaven, ze werd helemaal wild als mijn man banaan at. Ze at het toen heerlijk weg. Sinds ze het mag niet meer. Heb ook appel banaan met verse jus geprobeerd, aardappels met wortels. Niks. Zuigen op een appel vind ze dan wel weer lekker. Gek toch?
Sommige kindjes hebben tot wel 20x proeven nodig om een specifiek product te kennen en daardoor te eten. 10x proeven schijnt zelfs heel normaal te zijn. Ik denk dat je te veel en te snel wilt gaan. Brood wordt afgeraden. Het advies is echt vanaf 6 maanden af en toe een broodkorst en vanaf 7 maanden gewoon een boterham. Ik zou gewoon eens evt zelfs helemaal stoppen voor een paar dagen en dan opnieuw beginnen en blanco erin gaan. Kies 1 groente (of evt fruit) en bied dat 3 dagen aan. Pak dan het volgende en bied dat ook 3 dagen aan. Na 3 verschillende soorten ga je eerst weer terug naar nr 1. Bijvoeding is niet noodzakelijk op deze leeftijd en je moet het wel de tijd geven om te kunnen wennen. Als je vanaf 4 maanden bent begonnen heb je in een halve maand al 8 (of zelfs 9 incl brood) verschillende dingen aangeboden. Dat betekend (bijna?) dagelijks iets nieuws waardoor ze gewoon de kans niet krijgt om te wennen. Daarnaast, hoe weet je zo zeker dat ze eraan toe is? Handen of dingen in de mond stoppen, eten uit je mond kijken etc zijn juist normale ontwikkelingen die niets met bijvoeding te maken hebben. Toevoeging, ik lees nu je verhaal boven mij. Mijn advies? Stoppen! Laat het los. Je bent er denk ik te veel mee bezig. Je wilt te veel, te snel en te vroeg.
Ik vind het vooral heel zielig ze walgt er van. Deepfreeze dat is ook apart zo van de een op andere dag. Wou jou zoontje wel eten? Of dat niet? Mijn meisje wil heel graag eten. Wat het voor mij lastig maakt. Vind het zielig om te zien hoe ze reageert op het eten wat ze mag. Ik heb courgette in huis, vanavond dat eens proberen.
Je zegt dat je dingen een week probeert. Maar je noemt al veel verschillende dingen en ze is pas 4,5 maand...je kan dan toch op zn vroegst pas 2 weken bezig zijn? Ze is er duidelijk nog niet aan toe dan...ik zou stoppen en over een maand weer eens proberen.
Eens met Tuc. Zo vroeg zo veel experimenteren... Dat klinkt niet goed en is onnodig. Probeer het over een maand nog is. Mogelijk is je kindje er gewoon nog niet aan toe. Ze is ook nog wel erg jong. Mijn kereltje heeft net deze week pas z'n eerste hapjes gehad (ook niet van harte overigens).
Bedankt voor jullie reacties Zeker weten of ze er aan toe is weet ik idd niet. Aan haar gedrag te zien denk ik dat. Hoe kun je dan weten wanneer ze er aan toe zijn? Als happen en eten uit je bord kijken niet te tekenen zijn maar ontwikkeling? Ik heb eerst een aantal dingen geprobeerd, kijken wat ze lekker vind. Ik geef nu zeker een week banaan en wortel. Dit werd mij door het cb aangeraden. Zo wel heel als gepureerd. Was niet helemaal duidelijk daarin.
Persoonlijk ben ik van mening dat je beter rond de 6 maanden kunt beginnen, Dan kunnen ze zelf hun eten naar de mond brengen, melk is dan nog het belangrijkste, dan kan je kindje zelf kijken voelen proeven en ruiken, en zelf bepalen hoeveel hij of zij naar zijn mondje brengt om te eten. Ik vind het wel erg vroeg om al zoveel te experimenteren
Eten uit je bord kijken doen ze echt wel nu en over 2 jaar ook nog, maar jij zult dingen eten en drinken die je kindje echt nog niet mogen , mijn dochter van nog geen twee kan echt gillen als ze oma buiten een sigaretje ziet roken...zij wil ook, ze wil het ruiken ze wil het voelen en zelfs in haar mond stoppen MaArja ik geef haar toch echt Geen sigaret dus dat er aan toe zijn .... Klopt nog niet altijd Daarom ben ik ook van mening dat rapley het fijnste is, rond een maand of 6... Met 7,5 maand aten ze hier volledig mee en helemaal zelf heb nooit hoeven "voeren" bij de rapley methode
Hij wilde wel sabbelen op stukjes gekookte wortel en banaan. Hij zat meer in een spelen-met-eten-fase dan de opeet-fase.. Het was ook geen kind dat veel in zijn mond stopte, maar hij was wel nieuwsgierig naar ons bord. We aten vaak genoeg aardappels met groente, dus dan kon hij makkelijk iets van ons bordje pakken. Of ik legde een extra stukje groente op mijn bord dat hij wel mocht (zoals wortel, sperzieboon). Hij at het alleen niet op.. Het kwam gelukkig vanzelf goed.
Moet? Waar zeg ik dat? Wil je me geen woorden in de mond leggen? TS schrijft: brood vond ze heerlijk werd er helemaal blij van. Ze at het lekker weg. Ik heb vriendinnen die ook al vanaf 4 maanden broodkorsten gaven. Ik zelf niet, maar anderen doen dat dus wel. Dus nee, ik ga niet zeggen: dat mag niet. Wel geef ik aan waarom het misschien niet goed kan zijn (granen, zout). Dus wat zeur je nou tegen mij?!?!
Dit! Helemaal mee eens. Vind t sneu voor je kindje, rustig de tijd nemen om te laten wennen en heeeel snel stoppen met brood.
Het lijkt of ze er nog niet aan toe is.even stoppen en opnieuw beginnen. In het begin at uk ook maar 1 of 2 lepeltjes.zachte smaken om te proberen pompoen, wortel,zoete aardappel, pastinaak, bloemkool.