Dames ik heb een vraag, wanneer bouwt je baarmoederslijmvlies zich op? is dit voor/tijdens of na de eisprong? morgen 2 weken geleden heb ik een inwendige echo gehad en toen begon de baarmoederslijmvlies zich net op te bouwen zei ze.. maar omdat ik nu op dag 31 zit van mijn cyclus.. wil ik weten wanneer ik een eisprong had ongeveer. Er stond geen eitje op springen zag de gyn.
In de eerste helft van je cyclus groeit een follikel (eiblaasje) uit tot een eisprong. Tegelijk met het groeien van zo'n follikel, groeit je baarmoederslijmvlies ook. Ten tijde van je eisprong is het zo ongeveer op maximale dikte (moet minimaal 7 mm zijn). Na de eisprong houdt het hormoon progesteron je baarmoederslijmvlies in stand, zodat een bevruchte eicel zich kan innestelen. Tijdens je menstruatie wordt je baarmoederslijmvlies afgestoten, als je niet zwanger bent. Als je baarmoederslijmvlies begint op te bouwen, dan moet je eisprong dus nog komen. Als je vlak na de eisprong zit, dan had je slijmvlies dikker moeten zijn. Er was nog geen dominante follikel zichtbaar, wat betekent dat 'ie kleiner dan 10 mm was. Een follikel groeit eerst langzaam, zo'n 1 mm per dag totdat hij rond de 14 mm zit. En daarna groeit 'ie zo'n 2 mm per dag. Je eisprong heb je als je follikel minimaal 18-20 mm is. Dus ik denk dat die echo in elk geval een week voor je eisprong was. Wat betekent dat je pas over minimaal een week ongesteld moet worden. Succes!
Bedankt voor je antwoord.. Hoeveel dagen van tevoren kunnen ze zien als er een eitje gaat springen? Ik vraag me echt af of ik wel een eisprong heb gehad??? dat betekend dat mijn cyclus dit keer ongeveer 5,5 week gaat duren of zelf 6 weken. Als ik deze week ongesteld ga worden dan had zei mijn eisprong kunnen zien. en anders is die erg laat gesprongen... gelukkig mag ik er volgende week weer heen.
hoi, Ik zag je bericht en dacht doe toch even reageren. Ik heb ook een onregelmatige cyclus en word ook in de gaten gehouden door de gyn. Ik Moet elke x de 10de dag vanaf me eerste dag van me menstruatie heen en dan ongeveer om de 2,3 dagen totdat ze denken de follikel bijna gaat knappen kunnen ze zien aan de grote. ik ben deze maand voor het eerst aan clomid pillen begonnen en was afgelopen dinsdag heen geweest was dag 14 en toen was de follikel al 2cm en ze dacht dat hij ging springen maar had nog steeds negatieve ovulatie testen want dat doe ik bij houden want zo weet je ook wanneer je je eisprong hebt. maar me ovulatietesten waren pas donderdag en vrijdag positief dus ik denk zelf dat ik me eisprong pas zaterdag heb gehad, dus vraag me nu wel af hoe groot de follikel wel niet is geworden als die dinsdags al 2cm was. je baarmoederslijm groeit ongeveer 1mm per dag bij mij was die afgelopen dinsdag 8mm en die vrijdag daarvoor nog maar 4mm. hoop dat je wat aan me verhaal hebt en als je vragen hebt hoor ik het graag. groetjes
Bedankt voor je reactie, ik ben zelf blij dat ik de 20ste er weer heen mag en ga allemaal vragen op papier zetten. Heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt. Mag ik vragen hoe jou cyclus er ongeveer uit ziet?? ik ben ook even waar aan de pil geweest om het weer een beetje op pijl te krijgen en ben nu z'n 5 maand weer van de pil af. Als ik aan de pil ben dan is hij wel gewoon goed. Alleen wat ik dan raar vind is dat morgen 2 weken geleden is dat ze keken en toen was er geen ei te zien... dus vraag me echt af is hij toen al geweest dat ze net te laat was met kijken of (dan moet ik het morgen worden maximaal.) of heb ik hem helemaal niet gehad? Ik snap er echt helemaal niks van: punt 1: zit op dit moment op dag 31 van mijn cyclus punt 2: 13 dagen geleden bouwde de baarmoederslijmvlies zich net op. punt 3: Mijn tempratuur is niet gestegen punt 4: 13 dagen geleden was er geen ei aanwezig die zich klaar maakte om te springen.
De grootte van een follikel (eiblaasje) is op te meten via een inwendige echo. Aan de hand van de grootte kun je bepalen wanneer je eisprong is. Want ze weten hoeveel een follikel per dag kan groeien, en daardoor kun je berekenen wanneer je eisprong zou zijn. Want een eisprong heb je als een follikel rond de 20 mm zit. Vaak worden er wel meerdere echo's gemaakt om te kijken of een follikel echt doorgroeit tot een eisprong en om te bepalen of je baarmoederslijmvlies dik genoeg wordt. Dus het was handiger geweest als je meerdere echo's had gekregen, dan had je nu meer duidelijkheid gehad. Omdat er bij jou nog geen dominante follikel was (< 10mm), kun je dus uitrekenen dat je de echo minimaal een week voor je eisprong gehad hebt. Wat betekent dat je nu nog maar een week na je eisprong zou zitten. Of het kan zijn dat je helemaal geen eisprong gehad hebt. Soms groeien follikels niet goed door, of ze blijven halverwege hangen en krimpen weer. Ik denk niet dat je op het moment van de echo al een eisprong gehad hebt. Want dan had je een dik baarmoederslijmvlies moeten hebben, dan had dit niet in de opbouwende fase gezeten. En vaak kun je op een echo ook wel zien of er net een eisprong is geweest, omdat er dan wat vocht in je eierstok achterblijft. Dus mijn conclusie is dat je de eisprong pas een week geleden gehad hebt, je pas over een week ongesteld moet worden en deze keer dus een lange cyclus hebt. Of dat je helemaal geen eisprong gehad hebt. Hopelijk krijg je volgende week meer duidelijkheid.
Mijn cyclus is elke maand weer anders 36-mk-32-43-38-32 dus elke keer weer anders daarom ben ik ook door de dokter doorgestuurd na de gyn. ze hebben me toen eerst 1 cyclus lang gevolgd kijken hoe me follikel en baarmoederslijm er uit zagen, was toen op dag 12 van me cyclus en toen was er eigenlijk nog te weinig te zien, op dag 16 weer heen toen was me follikel 15mm en toen moest ik dag 18 weer heen en toen was hij 17mm en had ik al 2 dagen een positieve ovulatie test. dus op dag 19 me eisprong gehad en toen moest ik dag 25 bloed prikken om te kijken of ik een goede eisprong heb gehad en dat was goed had progesteron gehalte van 46 en die moet boven 30 zitten dus prima. alleen vond de verloskundige dat me follikel van 17mm te klein was en dat op dag 19 me eisprong te laat was, daarom heb ik dus clomid gekregen. Je moet gewoon vanaf de 10de dag van je cyclus een echo krijgen en dan kijken hoe het ervoor staat en dan om de 2/3 dagen zo kun je het goed bij houden en kun je ook zien hoe lang het allemaal duurt. en je moet vragen of je een week na je eisprong bloed mag prikken om je progesteron te meten, dan weet je ook direct of je een goede of geen goede eisprong hebt gehad. hoop dat je hier wat mee kunt. x
Bedankt voor jullie reactie's... ik begin het nu een beetje te snappen hoe een vrouw in elkaar steekt @paulus, ik ga zeker vragen als ze mij een cyclus in de gaten willen houden.. ik zie dat jij ook mk hebt gehad, kan dit ook door je eitjes komen? Ik heb zelf een MA op 10 weken zwangerschap gehad het vruchtje was 9 weken oud en 3 mk (2x in 6 weken en 1 keer bijna 8 weken.) De gyn denkt dat het bij mij pure pech is.. maar ik heb heel sterk het vermoeden dat er iets niet klopt, omdat ik mijn cylcus ook niet gewoon vind.
@hanneke, ik zou je aanraden om 3 maanden je temp bij te houden. Hieraan kun je zien of je eitje springt of niet. Het kan zijn dat je een lange cyclus hebt en je eitje later springt. Als ie niet springt zie je geen temp verschillen tussen je 2 menstruaties in.
Ik ga vanaf nu mijn tempratuur bij houden.. ik ben vandaag ongesteld geworden, is de kans groot dat ik nu geen ei had?? omdat er 18 dagen geleden er nog geen ei te bekennen was.
Het kan zijn dat je luteale fase (tijd tussen eisprong en daaropvolgende menstruatie) wat korter was, deze kan tussen de 10 en 18 dagen zijn. Dat is niet altijd standaard 14 dagen, dat is bij iedereen verschillend en kan zelfs elke cyclus anders zijn.
een follikel kan ineens heel snel groeien hoor! Ik had ook soms niets en dan 5 dagen later stond ie ineens op knappen. Zegt dus helemaal niets. Maar zolang je ongesteld wordt kun je er vanuit gaan dat je gewoon een ei gehad hebt!