Hallo, Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar moet natuurlijk nog zien hoe dat allemaal gaat. Nu vroeg ik mij af wat het beste moment is om een kolf aan te schaffen en wat voor eentje. Hoe en wanneer kies je eigenlijk? Groetjes
Hoi, Je schrijft het zelf al: eerst zien hoe dat gaat. Wanneer je start met borstvoeding heb je geen kolf nodig, wanneer je wel een kolf nodig hebt omdat je productie om wat voor reden dan ook niet vanzelf tot stand komt, of omdat je kindje om wat voor reden dan ook niet zelf alle voedingen bij jou kan drinken, heb je sowieso een professionele huurkolf nodig. Wanneer het voeden goed loopt, kun je zo tegen 4 weken na de geboorte eens starten met kolven. Om te oefenen, handigheid te krijgen, beetjes sparen voor een middagje weg etc. Dan spelen de volgende dingen mee: maat tepels, (niet iedereen past in de standaard kolfschilden) hoe vaak ga je de kolf gebruiken, hoe makkelijk is je melkproductie tot stand gekomen, hoe goed gaat het, (loopt het lekker of loop je net achter de feiten aan) ga je werken, hoeveel dagen, hoeveel momenten op een dag moet je dan gaan kolven, wil je handbediend of elektrisch, enkel of dubbelzijdig en natuurlijk budget. Kortom: mijn advies: eerst starten met borstvoeding, dan een kolf uitzoeken en evt. in overleg met een lactatiekundige. Meestal kunnen zij ook leveren, dat is prettig wanneer je klachten hebt (garantie) of losse onderdelen nodig hebt. Ik ben geen voorstander van een kolf aanschaffen zonder overleg via marktplaats. Ik zie te vaak moeders met een miskoop, een kolf die niet (meer) deugd, die niet geschikt is voor hun situatie Daarnaast haal ik wel eens kolf apparaten open bij het testen van de motorcapaciteit en dan schrikken moeders nog wel eens wat ze daar aantreffen: de zo goed als nieuwe kolf blijkt volledig verroest, batterijen uitgelopen, zwart uitgeslagen van schimmel... Ik ben wel voorstander van kolven met de hand: zorg dat je daar handigheid in krijgt de eerste week, laat je informeren door kraamzorg hierover, altijd handig! Veel succes, wil je t.z.t. advies op maat kun je me daarvoor benaderen. Groetjes, Heidi