Zoon 2 is ruim 9 weken oud, en ik vraag me eigenlijk al weken iets af (wat ik me bij eerste zoon ook heb afgevraagd herinner ik me), en soms maakt het me enorm onzeker. Komt ie: Ik voed op verzoek, wat ik interpreteer als goed letten op zijn signalen en zodra hij hongerig lijkt, krijgt hij de borst. Daarnaast probeer ik ook regelmaat aan te bieden door alles steeds in (ongeveer) dezelfde volgorde te doen, dus wakker worden, luier verschonen, voeden, knuffelen en/of even spelen. Wat ik echter lastig vind is dat zoon soms maar korte slaapjes doet of zelfs niet slaapt tussen voedingsmomenten in. Als hij dan wakker wordt lijkt hij nog niet per se hongerig. Die regelmaat gaat daardoor regelmatig (haha) 'mis', dan heeft ie al poosje wakker in de box/op schoot/in wandelwagen gelegen voor we aan verschonen en voeden beginnen. Is dit herkenbaar en hoe gaan jullie hier mee om? Soms vraag ik me wel af of ik dan toch geen hongersignalen mis (op vuistje sabbelen en beetje belletjes blazen met z'n mond zijn duidelijke hongersignalen hier) en een soort van onterecht aan het rekken ben. Belangrijkste is dat hij goed plast, poept, groeit en tevreden is uiteraard, en dat is zeker het geval. Maar merk dat ik me zelf vaak beetje opgejaagd voel als hij al wakker is, maar nog geen honger lijkt te hebben, zo van snel nog even dit doen want hij kan wel elk moment komen...
Uhm ja... ik voedde op verzoek en merkte het wel wanneer ze honger kregen. Dan pas voedde ik ze. Of ik moest weg of zo dan was het even op mijn verzoek. Ritme en volgorde kwamen later vanzelf dacht ik. Tenminste hier
Super dat je zo goed op de signalen Let. Ik denk dat op dit moment het voeden op zijn verzoek belangrijker is dan een vast ritme aan te houden. Echt ritme in slaap jes etc komt toch vaak pas na een paar maanden. Dus nu met korte slaapjes kun je inderdaad geen vast ritme aanhouden maar denk dat als je ongeveer hetzelfde doet maar dan iets langer het geen probleem hoeft te zijn toch?
BV was op verzoek dus ik ging pas voeden als kindje zich meldde dan wel signalen gaf. Los van of ze nu wel/niet verschoond was, wel/niet geslapen had etc. U vraagt, ik draai . Als het mij beter uitkwam (omdat bijvoorbeeld deur uit moest), bood ik ook aan als ze geen signalen gaven, kijken of ze dan op mijn verzoek wilden drinken. Soms wel, soms niet. Het handige aan BV vond ik dat je het altijd bij je hebt en dus ook (bijna) overal kunt voeden. En ik had een hand vrij, dus ik combineerde veel dingen met een baby aan de borst, ha ha. In mijn ervaring komt de echte regelmaat pas als ze een jaar zijn en echt meer met de pot mee eten. Ook dan zit er vaak pas meer voorspelbaarheid mbt slaapjes enz.
Eens met bovenstaande reacties. Nu je kindjes iets ouder wordt zullen ze steeds minder slapen, dan kom je in de knoei met de eerdere regelmaat die je had. Gewoon zoals je doet blijven voeden op verzoek, helemaal prima. Dan loopt het maar even iets anders met die regelmaat. Kijk naar je kind, die laat wel blijken wat ie wil
Dank voor jullie reacties! Ik blijf hem inderdaad volgen, met als het zo uitkomt ook af en toe een voeding op mijn verzoek Me er toch nòg meer aan over geven dat het gewoon onvoorspelbaar is wanneer hij komt, scheelt me ook in het opgejaagd voelen heb ik al gemerkt. Loslaten........
Ritme en regelmaat is fijn, maar soms gewoon niet haalbaar met zo'n klein pukkie, en ze ontwikkelen zo snel, heb je een soort van ritme te pakken, verandert het weer . Ik zou het met een korrel zout nemen, en zoals ze hierboven ook zeggen, er wat losser mee omgaan. Je kijkt goed naar je kind en dat is het belangrijkste. Het ritme komt vanzelf. Hier is het ook heel lang een ongeveer ritme geweest en dat is het nog steeds. Als het zoeken naar een ritme stress gaat opleveren, schiet het zijn doel voorbij denk ik .