Het viel mij toen ik zwanger was al op dat er vooral heel veel verhalen zijn over wat er allemaal mis kan gaan als je bv wilt gaan geven. En tegenwoordig hoor ik ook heeel veel verhalen van aanstaande mama's die geen bv gaan geven omdat ze opzien tegen het gedoe. Dus vandaar dit topic! om ook de positieve verhalen over bv te laten horen! Het aanleggen van mijn dochter na de geboorte lukte ongeveer na een uur, en ging vanaf toen helemaal super. Na 5 dagen zat ze al weer op haar geboorte gewicht. En ja natuurlijk doet het pijn in de kraamweek maar dat was echt alleen met aanleggen Ik geef nu nog steeds bv, mn meisje groeit als kool en is heel tevreden. Sinds 8/9 weken slaapt ze 10 uur per nacht door gewoon op bv. Ik merk ook echt aan mn meisje dat ze echt geniet tijdens het voeden, echt totale ontspanning Nog steeds geen last gehad van dipjes of andere dingen. Dus zo kan het ook gaan!
Weet niet als mijn verhaal hier echt hoort maar denk dat ik het toch maar plaats want ik heb het als enorm positief ervaren. Hier toch wel de nodige 'pech' gehad: zoontje prematuur geboren, kon niet aan de borst drinken, fulltime kolven, net wanneer hij een voeding kon drinken had hij spruw waardoor ik weer moest kolven, verborgen reflux gehad, koemelkallergie, de nodige dipjes gehad en meermaals met mijn handen in het haar gezeten maar... Mijn zoontje gaat sinds hij drie maand is naar de creche, een verticaal groepje (wil zeggen dat alle kindjes ongeveer even oud zijn) en is de enige die borstvoeding krijgt maar ook de enige die nog nooit ziek is geweest! Als alle andere kindjes elkaar aan het besmetten waren bleef mijn ukje gespaard.Toeval? Ik denk het niet! Ondanks dat hij een prematuurtje was (randprematuur welliswaar maar toch) kan hij nu al alles wat hij zou moeten kunnen en heeft hij qua gewicht en lengte zijn achterstand al ingehaald en loopt hij nu gelijk met andere kindjes van zijn leeftijd.Volgens mij komt dit ook voor een groot deel door de bv! En... ik ben ongelofelijk trots dat hij mijn moedermelk veel lekkerder vindt en dus ook veel vlotter opdrinkt! De nodige opstartproblemen gehad dus maar... het is dubbel en dik de moeite waard!!!!!
Mijn zoontje krijgt al 12 weken borstvoeding en daar ben ik enorm trots op. Hij is geboren met een keizersnee omdat de bevalling niet snel genoeg ging voor mijn zoontje. Tijdens de bevalling had ik al pijnstilling (pompje), bij de keizersnee werkte de ruggenprik niet snel genoeg waardoor ik een algehele narcose heb gekregen. Ik had verwacht dat mijn zoontje compleet stoned te wereld zou komen en dat de borstvoeding zou mislukken, maar het ging juist heel goed. Mijn zoontje hapte na een uurtje perfect aan en had een zuigehoefte! Ik heb nog geen tepelkloven, borstontstekingen, spruw etc. gehad! (klopt het snel af..) Wel drinkt mijn zoontje erg onrustig (miepen en huilen tijdens de voeding). Dit doet hij ook bij de fles, dus voor mij geen reden om te stoppen met borstvoeding. Hij groeit heel goed en is verder een hele blije gezonde baby!
Ow, bij mij ook nog een super succesverhaal!! Volgens mijn kraamverzorgster kwam het door mijn sterke kindjes en (haar woorden) 'sublieme tepels' Bij Julia ben ik in Duitsland bevallen en daar mochten we een paar dagen in het ZH blijven (geen kraamzorg, wel in ZH mogen blijven). Daar waren zeer goed opgeleidde verpleegkundigen én lactatiekundigen die me heel veel hebben geleerd. Ondanks wat kloven in de eerste week heb ik verder nooit ontstekingen, kloven of spruw gehad en 8 maanden met veel plezier gevoed. Nu in Nederland bevallen en helaas door een KS even in het ZH moeten blijven. Ik maakte me wel even druk dat de KS het geven van BV zou bemoeilijken, maar dat viel heel erg tegen. Pas na 2 uur kon ik Sifra voor het eerst voeden (zij lag op de kinderafdeling), maar dat ging meteen heel goed. De kinderafdeling en de verpleegkundige was ontzettend BV onvriendelijk!! Ze hebben het in totaal wel 3 keer over bijvoeding gehad, op de eerste dag alleen al!! Ze wilden Sifra al bijvoeden voordat ik haar had aangelegd, de verpleegkundige wilde dat ik ging kolven ipv naar haar toe om te voeden 'en ik moest er maar rekening mee houden dat ze bijvoeding nodig zou hebben', en 's avonds zeiden ze weer dat ze haar wel iets konden geven uit een flesje om even te slapen. Ammehoela! Gelukkig heb ik ook een duidelijke man die erg pro BV is, dus gelukkig allemaal kunnen voorkomen. Kleine meisje was heel sterk en een natuurtalentje met drinken, en ik had zelf ook mijn draai alweer snel te pakken met het voeden. Al met al deze keer zonder kloven door de kraamweek heen gekomen en tot nu toe gevoed zonder ook maar een probleem met het voeden! Ze groeit goed, drinkt goed en we zijn allebei helemaal tevreden over het voeden. En, mijn man is ook super als steunende achterban. Hij zei gisteren nog, ik zou ook zo graag eens BV willen geven!!
Hier is het beide keren gelijk goed gegaan...ze aten allebei erg goed en ik heb het beide keren 1 jaar gedaan! Ik vondt het erg mooi om te doen. Er makkelijk ook....het is er altijd namelijk...je hoeft niks op te warmen en het is ook nog eens het beste wat er is voor je baby.... Dus vooral doen bv geven......! Ik kan niet wachten tot ik het nog eens mag doen!
door zwangerschapsvergiftiging is onze zoon met 33 week geboren via een keizersnee. gelukkig lag ik in een ziekenhuis die borstvoeding echt steunde. ze hebben echt een peptalk gegeven om direct te beginnen met kolven omdat hij nog te zwak was om uit de borst te drinken. ze kwamen me snachts zelfs wekken om te kolven. hij heeft drie weken borstvoeding via de sonde en later via de fles gehad. met drie en halve week was hij strek genoeg en kon hij helemaal uit de borst drinken! nu is hij 4.5 maand en zit nog steeds volledig op borstvoeding. Ik ben heel blij dat het ziekenhuis het zo steunde anders had ik het niet gered! ik kan er nu echt van genieten!
Leuk zeg al die positieve verhalen! Ik hoorde de laatste weken al van 5 mama's dat ze maar niet aan BV waren begonnen omdat dat toch allemaal maar zo'n gedoe is. Dat vind ik dan echt zooo jammer, als je het niet eens probeert dat weet je toch ook niet hoe geweldig leuk het is! Hopelijk kunnen we met positieve verhalen andere aanstaande mama's overhalen
* Na 45 min terug op de kamer (KS) en dochterlief begon meteen te drinken (huid-op-huid). * Dag 5 was de BV goed op gang (slechte hulp gehad in het zkh, gelukkig een super kraamverzorgster!) en werd dochterlief een 'echt borstvoedingskindje'' genoemd * In 11 maanden tijd maar 1 kloofje gehad * Geen 1 borstontsteking (soms wel wat arde plekken maar met een warme douche, masseren en goed kolven was het weg) * Vanaf 3 maanden op 5 voedingen (10 uur laatste voeding 7 uur eerste) * Vanaf 6 maanden 4 voedingen (19.00 laatste, 6.00/7.00 eerste) * Vanaf 9 maanden 3 voedingen (19.00 laatste 7.00/9.00 eerste) * Sochtends na 1ste voeding lekker samen verder slapen (tot 9/half 10) * Kolven ging als een tierelier en tot 9 maanden nooit iets anders hoeven geven dan mijn melk (uiteraard wel bijvoeding) * Heerlijk ons momentje * Mama kan en wil na bijna een jaar nog niet stoppen *nooit gedacht* Ja, werkelijk enkel positieve ervaringen hier dus...
Hier ook alleen maar positief! Bv kwam gelijk goed opgang. Aanhappen ging de eerste 4 dagen niet zo goed aan een van de borsten, maar dankzij geweldige steun en hulp van man en kraam daarna perfect. Geen onsteking Geen kloven Geen pijn Super productie! Na 3 dagen al boven geboorte gewicht, en aan einde kraam paste het gewicht nog maar net in de grafiek En heel soms mis ik het nog steeds
Oudste heeft 16 maanden bv gehad. Ging niet heel makkelijk, hij dronk eigenlijk alleen rustig als ik ergens met hem kon gaan liggen. Maar geen grote problemen gehad. De jongste was zo'n natuurtalent! Toen hij was geboren, heeft ie gelijk een uur of zo liggen drinken/sabbelen. Kwam ook super op gang, kind verslikte zich steeds in al die melk, maar na een paar weken was het goed afgestemd. Paar kloofjes gehad en een keertje spruw, maar ook niks ernstigs. Al houd je hem ondersteboven, hij drinkt wel!
Ik zou ook echt niet anders willen. Het is zoooo makkelijk! Geen geklooi met flessen, afwas, vieze stinkende nutrilon (vind ik zoooo goor ruiken hihi!)
Wij hadden wel wat startprobleempjes, maar ik vind het geven van BV echt alles meer dan waard! Zo veel onbetaalbaar mooie momenten, als die oogjes je aankijken en dan langzaam tevreden dichtvallen. Ben ook gewoon trots dat het ventje zo hard kan groeien op iets wat je lichaam zelf maakt. Waarbij hij dan ook nog allerlei waardevolle stofjes meekrijgt. En het is heel praktisch. Als je kindje toch iets eerder honger krijgt dan gedacht en je bent onderweg, kan je overal voeden. Het is altijd klaar voor gebruik, geen gedoe, je kan altijd even proberen of het helpt als hij huilt. 's nachts je bed niet uit, gewoon even aanleggen en verder slapen (we hebben een co-sleeper - ideaal!) Voordat ik zwanger werd dacht ik van ik ga minstens een half jaar BV geven, toen dacht ik 9 maanden, toen een jaar, nu heb ik zoiets van we zien het vanzelf wel - zo lang het ons beiden bevalt!
@Steluta; herkenbaar hoor, dat je steeds lange blijft geven. De enige 'echte' grens die ik mezelf had opgelegd, dat ik het tenminste 6 weken wilde volhouden. Zodat ik in ieder geval niet zo stoppen door opstartproblemen. Maar ondanks wat klene opstartprobleempjes (met name kloven) heb ik het nooit ervaren als 'volhouden' en nooit aan stoppen gedacht. Toen ik weer ging werken, dacht ik dat ik het gewoon zo proberen om op mijn werk te kolven en dan maar te zien of het zou bevallen. Ik vond het kolven niet geweldig. Maar ja; die 9 keer per week (ik kolfde 3 dgn per week, 3x per dag), wat is nu 9 keer op een stuk of 60 voedingen per week? Dus ik ben gewoon blijven kolven en verder op mijn vrije dagen natuurlijk echt gevoed. Ik vond het zoveel voordelen hebben! En dan niet alleen die uitgekauwde voordelen die in de boekjes staan. (minder kans op dit of dat) De tijd zal moeten uitwijzen of ons kind straks allergieën of overgewicht of wat dan ook heeft. En als onze zoon het niet heeft, weet je nog niet zeker of dat dankzij de bv is. Dus dat soort statistiek zegt me niet zoveel. Maar gewoon de alledaagse dingen waarbij ik bv gewoon veel handiger vond dan een fles. Je hebt het altijd bij de hand, je hebt er geen afwas van. (Hoewel ik op de dagen dat ik kolfde natuurlijk wel altijd afwas had! Dat was dan wel weer jammer, haha.) Het s gratis. Je mag het onbeperkt geven. En bovenal; het is de perfecte troost. Onze zoon viel een keer en beet daarbij op zijn tong. Flinke snee en vreselijk brullen natuurlijk. Mijn eerste reactie; gelijk aan de borst. Hij kwam meteen tot rust en liet zich nasnikkend aan de birst troosten. Natuurlijk kun je een kind ook troosten met een fles melk. Maar dat moet je wel eerst nog gaan klaarmaken en dat doe je dan echt niet, want je wil gewoon je kind dicht bij je houden. En zo zijn er nog wel meer momenten geweest dat ik het heel fijn vond om hem met de borst te kunnen troosten. Overigens; ik kan onze zoon ook prima troosten zonder borst hoor. Dus het is niet zo dat hij er afhankelijk van is en bij elke scheet aan de borst 'moet'.
Hier ook een succes verhaal bij dochter lief. Ging eigenlijk vanaf dag 1 helemaal goed. Moesten even oefenen met aanleggen en aanhappen maar goed dat is een kwestie van leren. Nooit een kloof of wat dan ook gehad. Bij nummer 2 ga ik er ook meteen weer voor.
We hebben grote ups en kleine downs gehad, en ik heb met heel veel wederzijds plezier en genoegen beide kinderen ongeveer een jaar borstvoeding gegeven.
Nog een voordeel: hier na twee maand al terug op gewicht! Weet nu niet als dat alleen door de bv komt maar zou er toch iets meet e maken hebben!
Hier vlogen de kilo's er ook af. Idd na 2 maand op oude gewicht en na een jaar -7 kg. Hier wat opstart problemen gehad maar had haar op dag 3 volledig aan de borst, 't zij dan met tepelhoedje. Zonder heeft ze nooit gedronken dus ik moest wel altijd wat bij me hebben en schoonmaken. Verder eigelijk altijd probleemloos. Eerste weken waren hier wel pittig maar dat kwam door allergieen. Toen ik op dieet ging, liep het als een trein. Vanaf 6 maanden wel spooknachten maar mogelijk hadden we die zonder borstvoeding ook gehad. In elk geval kijk ik er met een heel goed gevoel en veel plezier op terug. Kijk er weer naar uit straks te mogen voeden en hoop stiekum dat de oudste ook nog even wil, maar die kans is erg klein. Hoewel ze heel soms nog even wil proberen.
Heb idd ook in d ekraamweek veel kloven gehad en na 2 weken waren deze weg. Daarna helaas nog 3 x BO, maar heeft me er gelukkig niet van weerhouen om het te blijven geven. Ik had er ook extra onbeteaald verlof voor aangevraagd, om in alle rust tot 6 mnd fulltime te kunnen geven (zoonlief accepteerde geen fles) en nog steeds geef ik 1 voeding in de vroege ochtend om daarna nog even in bed terug te duiken. De avondvoeding ben ik sinds deze week mee gestopt, omda tik net wat meer vrijheid wilde (na 14 maanden). Maar het is me tegengevallen hoe moelijk ik het daarmee had. De tranen biggelden echt over mijn wangen. Ik heb er echt van genoten! Dat eerste weegmoment op het CB vond ik geweldig, want dat kwam allemaal door mijn melk, die wij samen hebben aangemaakt op vraag en aanbod!!!!
Ik vind het voeden fantastisch, altijd gevonden. Mijn zoontje is een echt natuurtalent, het maakt niet uit hoe we liggen/zitten/staan: hij hapt en altijd goed. Nooit kloven gehad dus. Productie kwam snel goed op gang (wel wat last van overproductie) en hij groeide als kool. Nooit gedacht dat ik een 'langvoedster' zou worden (het klinkt ook raar, zo lang voelt het nog helemaal niet) maar ik voed nog steeds en met heel veel liefe. Mijn zoontje geniet er nog steeds van en ik ook, het is ook ons momentje. Geen kloven, geen ontstekingen.. succesverhaal dus
Ik vind BV geven ook geruststellend, ik heb zoiets van stel er gebeurt iets raars, bijv een natuurramp en de winkels worden niet meer bevoorraad ofzo, dan kan ik altijd nog melk voor de kleine maken, al leef ik zelf van knollen en ratten bij wijze van spreken Ben je niet afhankelijk van iets dat je moet kopen.