Beste Heidi, Onze dochter 4weken oud raakt niet tevreden met drinken uit de borst. Nu is het leren drinken ook anders verlopen dan " normaal " ze is een prematuur baby en heeft de eerste 3 weken een sonde gehad. In het ziekenhuis heb ik haar 2x per dag aangelegd, en is flesje geoefend (dr Brown flesje met prematuur speen) En na 2 weken mocht ze met vervroegd ontslag met sonde voeding. Wij hebben daar drinken wat ze tekort kwam met fles en borst aangevuld via de sonde. En heb haar veel vaker aangelegd. Na een week had ze de sonde eruit getrokken en ging drinken dermate goed dat ze zonder mocht proberen. Uit flesje drinkt ze prima, uit de borst is techniek ook goed. (logopedist heeft destijds in ziekenhuis meegekeken) de laatste dagen is mijn dochter alleen niet tevreden met drinken uit de borst. Ze drinkt zo'n 15 min. Wang en tepelhoedje zitten vol melk. Tussendoor hoor ik haar slikken. Na tijdje zo'n 10-15 min laat ze los, hapt, laat los gaat met der armen maaien en wordt heel onrustig. Aanleggen lukt dan niet meer. Ook niet wanneer ik de borst zonder tepel hoedje aanbiedingen. Geven we haar de fles drinkt ze agressief nog grote hoeveelheden. 50 ml van de 70 die ze zou moeten drinken. Ze krijgt voor 100%afgekolfde melk, en met kolven haal ik zo 120 ml uit de borsten (genoeg productie lijkt me) En aanleggen en kolven en voeden breekt me me op. Snachts niet kolven laat de productie terug lopen. Wat kan ik proberen om haar wel tevreden te stellen? Ze drinkt 8x 70 ml Ik kolf 6-7 x per dag. Alvast bedankt v
Hoi, Met hoeveel weken is je kindje geboren? Dat maakt nogal verschil in wat je mag verwachten van haar en hoelang ze kan drinken aan de borst (effectief) Het accent de eerste weken ligt dan op groei en techniek leren en vanaf dat ze tegen de 40 weken zou zijn ga je aan de slag met effectief alle voeding uit de borst drinken. Jullie zijn al zo ver gekomen, je kolft alle voeding die ze nodig heeft zelf, het gaat goed in ogenschouw genomen dat je met een achterstand bent gestart (prematuur en met keizersnede bevallen) Ik zou contact opnemen met een lactatiekundige bij jou in de buurt en een afspraak maken voor als je kindje (bijna) 40 weken is. En tot die tijd even doorzetten! (ps kolf je in tien minuten, in één keer, of met onderbrekingen in een schema? En gebruik je een dubbelzijdige kolf?)
Hallo Heidi, Ze is met 36 weken geboren. Dus zit nu rond die 40 weken. Ik gebruik nu een enkelzijdige kolf (medela swing) En kolf met onderbreking op mijn andere borst. Deze begint met kolven enorm mee te druppelen dus daar haal ik de druk ook maar vanaf. de productie loopt inmiddels ook weer op. Mijn moeder had het erover dat je een dipje in afname van melk krijgt rond een maand. ? Wellicht kan aantal x kolven toch wel afbouwen. Van het consultatiebureau moest ik voor en na drinken wegen om te onderzoeken hoeveel ze werkelijk drinkt. Ik denk dat de weegschaal de weg kwijt is /niet secuur weegt. Ze zou 80 ml gedronken hebben, krijsen en zoeken en vervolgens via flesje 50 ml na drinken. Zuigbehoefte is het niet. Lijkt mij onmogelijk dat ze echt zoveel drinkt en niet voldaan is .... Ze groeit goed. Haar geboorte gewicht was 2435 (8-8-15) en weegt nu 3045 gram (bloot) Lijkt mij belangrijker om op haar gedrag /behoeften af te gaan, dan naar de getalletjes te kijken.
Even update, ik was al haar gedrag aan het opsommen. En ben erachter dat ze last heeft van reflux. (allemaal vage klachten die ik in de gehandicaptenzorg ook tegen kom) . De horizontale houding wordt gewoon vervelend, naar mate ze haar buikje vol drinkt. Ze gilt erover, tranen in de ogen bij plat liggen. Ik ga morgen het ziekenhuis bellen en een verticalere houding aanbieden.
Hoi, Reflux is heel vervelend inderdaad. Kindjes neigen dan ook om de voedingen over meerdere kleinere porties te verdelen, omdat ze dat beter kunnen verwerken. Zolang er groei is inderdaad niet beginnen met wegen voor en na hoor, dat zegt zo weinig. Kijk maar naar het hele plaatje! Succes!