Stoppen met borstvoeding. Hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ijsje82, 4 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik geef nu 1,5 jaar borstvoeding. En ik heb er echt geen zin meer in.
    Hij drinkt ook nog best vaak. Ongeveer 6 x per dag. Ik probeer dit te minderen. Maar ook dat lukt niet. Ik probeer hem af te leiden met ander drinken. Hij wil soms best wel iets anders drinken. Maar daarnaast ook nog 6 x of vaker borstvoeding. Als ik hem niet bij me laat drinken begint hj echt keihard te huilen en op dat moment wil hij ook niks anders te drinken. Daarnaast begrijpt hij ook niet dat het soms even niet uitkomt en word hij ook brutaal dat hij te pas en ontepas aan mn kleren begint te trekken. Ik loop dus steeds ook dik ingepakt om dit een beetje te voorkomen. Een gewoon leuk truitje trekt hij zo omlaag. Ik ben dus al een half jaar bezig met proberen af te bouwen. Maar het lukt me gewoon niet. Ik probeer hem af te leiden en dan iets anders aanbieden. Wat hij dus niet accepteerd. Hoe pak ik dit aan?

2. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Lastig lijkt me dat zeg! Accepteert hijwel ander drinken van anderen? Gaat hij naar kdv of niet?

Ik zou proberen dat iemand anders het doorbreekt, jij bent toch de melkfabriek en hij weet dat je het hebt:p
    Las pas wel een tip hier dat je pleisters op je tepels plakt en laat zien en zegt dat je pijn hebt, dus geen drinken hebt, maaar weetniet of ze dat op die leeftijd al snappen?
    Succes!

3. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    Ik lees mee. Hier ook met mijn zoontje. Die drinkt ook vaak nog aan de borst. Hij drinkt ook wel water en mag in t weekend ook een pakje drinken wat hij helemaal geweldig vind maar zodra hij kan wil hij ook de borst. Qua kleding heb ik nu aangeleerd dat stopt met pulken als ik stop zeg. Want een keer in de hema gestaan voor joker. Maar hoor ook graag van andere hoe zij dit gedaan hebben.

4. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Hij gaat 3 dagen per week naar de oppas en dan is het goed. En hij drinkt gewoon tussendoor thuis ook wel iets anders. Maar die 6x per dag borstvoeding blijft hij opeisen. En ook zodra hij me weer ziet ben ik weer zijn wandelende melkfabriek
    En ik heb ook al geprobeert te zeggen dat het op is. Maar dat snapt hij niet of hij wil het niet snappen.

Ik vind het zelfs al zo erg dat ik overweeg om een week van huis te gaan in de hooo dat hij borstvoeding vergeet.

5. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Ik lees mee zoon 17 maanden en krijgt ook 6x per dag

Rrekt ook aan,me kleding en word boos als niet krijgt

Ik wil max 2 jaar ge ven

Wat is de reden dat je wilt stoppen?

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik ben niet gestopt, maar het lukt op zich wel om te beperken. Ben op een gegeven moment alleen nog thuis op bed voor slaapjes gaan voeden, dus als we ergens anders zijn dan daar vraagt hij er bijna nooit meer om. Als we een hele dag naar de dierentuin zijn of dergelijke heeft hij dus geen middagvoeding. Verder als mijn man hem naar bed brengt lukt het hem wel in te slapen zonder borstvoeding. Misschien kun je dus beperken door hem op momenten dat hij anders vraagt van huis te gaan of zelf even uit beeld te gaan als je die mogelijkheid hebt.
    'op' begrijpt hij hier wel goed, is hij ook erg mee bezig, zodra hij ziet dat een bord of glas leeg is vind hij het prachtig om 'op' te zeggen. Maar als ik dat zeg wordt hij er wel verdrietig van, dus ik doe dat alleen als ik een alternatief aan kan bieden, niet als hij in de vroege ochtend wakker wordt voor slokje want dan heb ik toch liever slaap dan strijd ;)
    Aan kleren trekken doet hij hier niet, heb in het begin een gebaar aan geleerd, hand op hals/borst leggen, dat heeft hij overgenomen en hij vraagt alleen zo. Maar geen idee of je zoiets nu nog in kan voeren...

7. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had het voor ogen om met 1 jaar te stoppen. Is toch 14 maanden geworden en op eind was er maar een onchtendvoeding overgebleven die ik zelf ook heel erg fijn vond.
    Wel was ik met 9 maanden al rustig gaan afbouwen. Elke maand haalde ik een borstvoedingsmoment uit en verving het met water of pap voor het slapen gaan.

Bij mij was het wel anders, ik gebruikte nooit mijn borst om hem te troosten of hem ermee in slaap te brengen. Het was echt eten altijd, en troosten doen wij lekker knuffelen en kusjes geven.
    Heb wel paar momenten gehad dat hij aan mijn shirt ging trekken, ik heb dat systematisch genegeerd, en hem afgeleid met iets anders. Als je elke keer aan toegeeft dan denkt hij dat het werkt.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik denk dat dit eigenlijk niets met borstvoeding te maken heeft maar met het feit dat je baby nu een dreumes is. Met het gedrag dat daar bij hoort.
    Vervang borst eens met bijvoorbeeld...een koekje. Of tv kijken.
    Ga je daar ook in mee als hij daar om zeurt? Aan je kleren trekt? Of hard gaat liggen huilen op de grond? Oké oké.....hier is je koekje😟
    Hier kreeg zoon 4x per dag de borst (de nacht was er zo goed als af).
    Op tijden die mij uitkwamen. Op vaste tijden gekoppeld aan o.a. slaapmomenten.

Kortom, tuurlijk kan je stoppen, 1,5 jaar is super 😀👍. Maar of je nu stopt of doorgaat op jouw voorwaarden, het gaat er echt om dat jij bepaald hoe dingen gaan.
    Het opvoeden is nu echt begonnen!

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier voed ik vanaf ongeveer 1 jaar op mijn verzoek, dus mijn dochter (14 maanden) vraagt er eigenlijk nooit om (behalve soort van snachts omdat ze dan alleen kalmeert aan de borst). Ze krijgt 3x borstvoeding en als ze erg overstuur is van schrikken of vallen, maar dat is niet zo vaak.
    Dus dat zou mijn advies zijn, alleen voeden op vaste momenten en evt op een vaste plek zodat hij "snapt" dat er gewoon geen melk te vragen valt op andere plekken. Moet je dan wel even doorheen, dus zou dan de eerste dagen wat vaker op een dag op die vaste plek gaan voeden en als dat erin zit, afbouwen naar 2 of 3 keer, wat je fijn vindt. Bij mijn zoon ben ik op anderhalf afgebouwd naar 2x, 2 maanden later naar eenmaal en die laatste (ochtend) heb ik hem zelf laten bepalen, dat voelde voor mij fijn.

10. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Tot 1 jaar op zijn verzoek gevoed, daarna op mijn verzoek (rondom het slapen en 's nachts).
    Als je de borstvoeding koppelt aan vaste momenten zal hij dat op een gegven moment wel gaan snappen. Het kan even duren, maar geduld loont!

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik denk dat het tijd wordt om hem te leren dat hij niet aan je kleren moet trekken.
    Ongeacht of hij borstvoeding krijgt, dat soort gedrag kan je best afleren.
    Dus je gaat je niet extra dik aankleden, maar als hij aan je shirt trekt dan zeg je nee. Je kan hem ook leren hoe hij wel netjes vraagt of hij wat mag drinken. Bijvoorbeeld met een gebaar of een geluid. Dat is echt wel aan te leren met 1,5.

Keihard huilen omdat hij iets niet mag...tja dat zal hij nog wel vaker doen, zeker als hij nu leert dat het werkt.

Als je echt af wil bouwen dan zou ik het volgende doen.
    Kies de momenten waarop je nog wel voeding wil geven.
    Als je bijvoorbeeld niet meer met de lunch wil geven dan zou ik dat duidelijk zeggen tegen je zoontje en je daar ook aan houden.
    Zeggen dat het op is lijkt me alleen handig als je dat doet als je helemaal geen voiding meer wilt geven. Want als het het ene moment op is en het andere moment niet dan lijkt me dat verwarrend.

Ik heb dat pas gezegd toen ik afgebouwd had naar 1 voeding per dag (de avondvoeding voor het slapen gaan) en toen ik die niet meer wilde geven. Hij was toen iets ouders dan jou zoontje nu, maar hij snapte dat prima. Hij keek een beetje sip de dag na de laatste voeding en zei: op? Ik zei: ja op. We hebben gewoon even geknuffeld.

12. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Vandaag ging het best wel goed. Het is me gelukt om het bij 3 voedingen te houden.
    Alleen normaal slaapt hij van 19.00 tot 7.00 en nu is hij opeens wakker. Zou het kunnen liggen aan minder voedingen? Of is dit gewoon toeval.
    Morgen maar weer kijken of het weer lukt om maar 3 voedingen te geven. Ik heb hem nu alleen in zijn eigen kamertje gevoed. Smorgens na het wakker worden. Voor zijn middag slaapje en savonds voor hij naar bed ging. Als dit zo een week lukt. Zou ik dan weer een voeding kunnen laten vallen? Dat hij alleen een ochtend en avond voeding krijgt? Of is dat te snel. Als ik het kan minderen naar alleen in de ochtend en avond wil ik misschien nog wel even blijven doorvoeden. Met het kleren trekken viel het vandaag ook wel mee. Hij heeft het wel geprobeert maar dan zei ik nee en heb ik hem van mn schoot gehaald en op de bank gezet en hem een flesje drinken gegeven. Die heeft hij wel een paar keer boos weg gegooit. Maar later pakte hij hem toch maar.

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik merkte ook dat er steeds meer 'opvoeding' kwam kijken bij de borstvoeding ;), ongewenst dreumes/peutergedrag dat gecorrigeerd moest worden. Mijn dochters waren hier ook heel fel en dwingend in. Wel eens in fasen geprobeerd de nachtvoedingen eraf te krijgen, maar dat stuitte op zeer fel verzet dat ze echt nacht na nacht volhielden. En ik niet :).

Ik zag zelf cold turkey compleet stoppen het meeste zitten, erg duidelijk en ook voor mezelf makkelijker consequent door te voeren. En dat heb ik ook gedaan 2 keer gedaan toen de meisjes 2 jaar waren. Ze dronken op dat moment nog zo'n 6-8 keer per etmaal, waarvan 2-3 keer in de nacht ;).

Dat gaf een paar drama-momentjes en een 2-3 tal nachten moeizaam slapen, maar omdat het zo definitief was (nooit meer, melk is 'op' vertelde ik hun) legden ze zich er vrij snel bij neer. En ik voelde me bevrijd :)... Zo goed als geen stuwing gehad.

Deel Deze Pagina