Wanneer kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Browny89, 4 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Ik geef volledige borstvoeding en het gaat echt prima :) Mijn zoontje is nog maar 1 week en een dag, maar het idee valt me zwaar dat ik zonder de baby niet van huis kan. Graag wil ik daarom beginnen met kolven. Wat is daar een juist moment voor? Ik las iets over dat je eerst 4 weken moet wachten totdat je productie echt op gang is gekomen maar ik vind het wel zwaar dat ik dan niet even boodschappen kan doen ofzo.. Of gewoon even weg zonder de baby. Hoe zijn andere moeders omgegaan met deze periode? Of eerder gaan kolven? Bijvoeding?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Aangeraden wordt om de eerste zes weken niet te kolven of de fles te geven.

    Twee redenen. De eerste is dat je productie nog afgestemd moet worden, en kolven verstoort dat proces. Je creëert overproductie, of remt net af (want stel dat je kolft en dan een paar uur zonder kind erop uit trekt... Dat kan, maar dan moet je dus op verplaatsing ook kolven).

    De tweede is dat je kindje correct drinken nog onder de knie moet krijgen. Aan de borst drinken is anders dan aan de fles. De kans bestaat dat je kindje slecht gaat aanhappen en dat extra miserie oplevert voor de bv.

    Ideaal is het dus niet. Maar als het jou helpt, dan kan je het proberen.

    Ik ging overigens meteen na een voeding even wandelen zonder kind. Veel langer kon ik toch niet aan. Niet zozeer emotioneel, maar omdat mijn borsten dan op springen stonden op die leeftijd :D
     
  3. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Helemaal eens met Shakes. Ik zou echt even de eerste 6wk wachten met kolven en de fles. Na een voeding kan je toch best een uurtje van baby weg? Voeden boeren nog even navoeden navoeden dan baby aan man geven, tas pakken en naar de kapper/ winkel/ stukje wandelen...

    Maar je mini is nog zo klein jullie horen vooral bij elkaar te zijn. Dat is enerzijds best benauwend maar ook weer zo intiem en mooi. Dit kleine wezentje is van jou afhankelijk.

    Mijn jongste is morgen alweer 4wk oud. Nog niet Gekolfd of fles geprobeerd en nog nooit langer dan half uur zonder haar weg geweest. Ik ben 1 keer met oudste dochter naar de Kruidvat en Intertoys gegaan voor een kadootje voor een kinder feest. Verder altijd baby bij me gehad. Moet er ook niet aan denken om haar ergens achter te laten. Ze gaat met alles gewoon mee
     
  4. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Wille nog even toevoegen dat deze fase erg kort duurt na 12wk moet je weer werken, baby hele dag/ dagen bij opvang. Probeer ook van deze fase te genieten. Zo intiem samen zijn is er echt alleen die eerste prille periode. Je "vrijheid" komt in kleine stapjes echt snel genoeg terug
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Jullie hebben inderdaad gelijk. Ik ben wel thuis mama dus ik kan nog heel lang genieten, niet maar 10 weken. Maar toch ze zijn maar zo kort zo klein.
    Het is alleen maar het idee dat ik het benauwend vindt dat hij zo afhankelijk is van mij alleen. Maar eigenlijk ben ik toch altijd wel thuis :)
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Wat hierboven al gezegd is, begin gewoon met even een uurtje de stad in, even weg.
    Ik was helemaal gelukkig als in mijn eentje in de AH xl stond wahahahaa.
    Even een moment voor mezelf.

    Vergeet NIET om een zoogcompres (wat een vreselijke naam eigenlijk) te gebruiken!
    Anders sta je in de Hema, huilt er een babytje en floep! (Yes it happened to me) een leuke
    plek op je topje:D

    En voor later, kan kolven altijd. Ik sprak af met vriendinnen, kolf in je handtas,
    en zorgen dat er op de afgesproken plek een geschikte kolfruimte is. Even 15 minuten je terugtrekken en je kan weer verder. Dat lijkt ingewikkeld maar het gaf mij vrijheid!
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Het officiële advies is inderdaad om niet te kolven voor vier weken in verband met eerder genoemde redenen. Maar ik zou zelf gewoon kijken naar wat werkt voor jou. Ik heb toen mijn baby 10 dagen oud was al een aantal keer gekolfd, omdat ik toen heel veel pijn bij het voeden had en kolven geen pijn deed. Ik kolfde vlak voor de voeding en gaf meteen daarna de voeding met de fles. In jouw geval zou dat niet zoveel opleveren, omdat je dan nog niet weg kan. Wanneer je baby ouder wordt is het gebruikelijk om ‘s ochtends na de eerste ochtend voeding te kolven omdat je dan vaak nog wel melk over hebt. Dat is misschien met deze leeftijd minder handig, maar goed het moet wel werkbaar voor jou blijven. Succes!
     
  8. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Bij mijn oudste na drie dagen al gekolfd vanwege tepelkloven. Nu bij de derde bij vijf weken geen enkele behoefte aan. Maar ik ga ook na een voeding iets voor mezelf doen. Een dutje. Even met de bakfiets rommel wegbrengen. Naar de kapper. Of gewoon in bad.
     
  9. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Nu kolven is vrij snel, maar het kan wel hoor. Ik koos zelf toen ik begon met kolven om te kolven voordat ik 's avonds naar bed ging. Dat deed ik dan in de vriezer of als ik wist dat ik het meteen nodig had in de koelkast. Het is handig om steeds kleine beetjes in te vriezen in plaats van grote hoeveelheden in 1x.
     
  10. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    327
    166
    43
    Ik ben met een week of 6 begonnen met kolven. Met name omdat ik erg gestresst was als ik even boodschappen ging doen of iets met dochter. Als hij dan honger zou hebben zou er iig iets in de koelkast staan.

    Als jij denkt dat je er klaar voor bent zou ik het gewoon proberen!
     

Deel Deze Pagina