Gisteren afscheid genomen van de geweldige kraamhulp. Manlief blijft nog een weekje extra thuis, maar ik ben bang om in een zwart gat te gaan vallen. Verveel me nu al af en toe thuis (zit al vanaf mijn 31e zwangerschapsweek thuis). Wil er het liefste op uit en leuke dingen gaan doen. Maar geef op het moment borstvoeding en kom veel ondergeschikte mensen van het werk tegen in de stad die ik niet openlijk mijn borsten wil tonen. Daarnaast werken mijn vriendinnen allemaal overdag. Wat hebben jullie gedaan om niet in een zwart gat te vallen en de dag op te vullen?
Een zwart gat heb ik echt niet gehad met een jonge baby in huis, als je man werken is dan moet je het helemaal alleen gaan doen, ik had daar best mijn handen aan vol de eerste weken. Sowieso zou je wat dingen in huis kunnen doen waar je anders niet snel aan toekomt als je je echt verveelt. Sowieso werk ik niet aangezien ik 100% afgekeurd ben dus ben gewend aan altijd thuis zijn.
Hier geen borstvoeding maar moest wel kolven dus ook thuis zijn. Je kan prima tussen de voedingen door op pad. Ik deed kolven, voeden en dan de deur uit. En een uurtje of 3 later was ik dan weer thuis voor de volgende ronde. Met de auto ben je zo op pad. Ging lekker winkelen of boodschappen doen etc
Hier ook bv, neem een doek of deken mee als ik een hele ochtend of middag wegga, maar wanneer je voed heb je 3uur speling en als jekindje slaapt kan je wel een half uurtje speling houden.. Maar een zwart gat had ik bij mijn eerste totaal niet, ik was toen huismoeder al vanaf 21 weken zwangerschap ...
Het verlof voor de geboorte vond ik vreselijk. Teveel tijd en kon te weinig ondernemen. Na de geboorte had ik tijd te weinig. Baby lekker in mijn armen laten slapen en er uren naar kunnen kijken... Wel ging ik meteen de tweede week boodschappen doen met haar (wandelend met de kinderwagen) omdat ze toen naar buiten mocht. Dat plande ik tussen de voedingen door (ik kolfde en nam afgekolfde 'verse' melk mee omdat die het langst buiten de koelkast houdbaar was voor als ze toch honger kreeg). Bij borstvoeding kun je gerust een sjaal over het hoofdje leggen. Icm een voedingsshirt en bh ziet niemand wat! Ik ben nu sinds 2 weken weer aan het werk en het verbaast mij dat ik het afschuwelijk vind om mijn dochter bij iemand anders te laten! Iedereen is daar anders in natuurlijk, maar je kunt gewoon de deur uit als je wilt zonder je zorgen te hoeven maken over de voeding. Een zwart gat wegens het thuiszitten heb ik zeker niet gehad, terwijl ik normaal niet stil kan zitten en al 14jaar fulltime werk
Je kunt toch ook prima voeden zonder dat bekenden je borsten zien? Ik zou lekker op pad gaan hoor! En als je moet voeden, lekker ergens gaan zitten met een sjaaltje of doek erover, niemand die iets ziet!
Ik geef zelf fv, maar mijn tip is ook om er gewoon op uit te gaan. Terrasjes, winkels, lange wandelingen: je kunt echt heel veel gewoon doen. Natuurlijk is niet elke locatie geschikt, maar veel wel! En ik vind zelf vrouwen die ergens een beetje discreet voeden (dus idd met sjaal oid) echt prima kunnen, heb zelf het idee dat niemand daarop let. Probeer te genieten, voor je het weet zit je weer op je werk...
Oh ja en hier ook weinig vriendinnen met vrije dagen in de buurt, maar ik ga gewoon in m'n eentje in een café of een park zitten lezen meestal
Ja, ik herken dat zwarte gat wel hoor. Ik heb 2 winterbabies, en vloog echt tegen de muren aan. Mijn man was de hele dag aan het werk. Bij de eerste werkte ik bij mijn ouders, dus die hadden het megadruk toen ik met verlof was en ik kon daarom ook niet even koffiedrinken bij mijn moeder. Vriendinnen waren aan het werk. Het was winter, koud, nat en donker en mijn baby maar huilen de hele dag... Van ellende ben ik na 3 weken weer 1 dag per week gaan werken, zodat ik in elk geval even iets anders kon doen dan thuiszitten en naar dat gehuil luisteren. Achteraf natuurlijk zonde, zo'n relaxed verlof als bij je eerste kind krijg je nooit meer. In deze tijd van het jaar kun je wel lekker naar buiten. Ik zou als ik jou was elke dag minstens een uur gaan wandelen, goed voor jou en de baby. Verder elke middag even meeslapen, nu kan het nog nu je verlof hebt. En idd wel gewoon de stad in of naar vriendinnen als het kan. Voeden kan heel discreet als je dat fijn vindt (thuis ff oefenen).
Toen ik nog niet zo zelfverzekerd was over voeden in het openbaar, ging ik ook wel eens in bv een hotel wat drinken en vroeg dan of ik daar ergens even afgezonderd mocht voeden; nooit een probleem geweest. Ik mocht bv in de ontbijtzaal zitten of ik vergaderruimtes erc, ideaal! Nu kan ik heel discreet voeden zonder allerlei capes en doeken, is echt een kwestie van handigheid krijgen.
Ik ben 4weken geleden bevallen en heb soms ook wel last van een zwart gat... Iedereen is aan het werk, ik heb geen auto en heb graag mensen om me heen.(en heb dan soms ook nog eens last van m'n hormonen...zucht hahaha) Ik zou graag het lef willen hebben om er alleen echt op uit te gaan. Ik wandel graag elke dag en doe dat ook zeker maar zit toch ook aan de voedingstijden vast.
Je kunt prima voeden zonder aan Jan en alleman je boobies te flashen hoor Waarom neem je niet even een swaddle of xxl-hydrofiel mee en bedek je je daar wat mee? Of trek je een voedingsshirt aan? Dan zie je ook weinig tot niets. Hier zou ik me niet door tegen laten houden hoor. Lekker op pad gaan met de kleine!
De eerste weken was ik sowieso erg bezig met een ritme zoeken, kindje leren kennen, de dagen vlogen voorbij zonder iets noemenswaardigs gedaan te hebben. Knuffelen, slapen, beetje huishouden. Ik probeerde wel elke dag even naar buiten te gaan. Tussen de voedingen door even rondje lopen en een koffie halen of de stad in. Verder ging ik regelmatig naar een vriendin en daar lunchen en dan gewoon de baby daar laten slapen.
Ja eigenlijk moet ik het gewoon doen!! Ik had niet verwacht dat die hormonen mij zo onzeker zouden maken. Had gedacht dat ik wel iets sterker zou zijn...maar ik moet dat gewoon de tijd geven en inderdaad zelf actie ondernemen!!!
Echt doen hoor! In het begin spannend maar het is zoveel leuker dan alleen maar thuis zitten! En let maar eens op, als je erop let zie je overal vrouwen met babies voeden, babies die huilen, etc: niemand let er zo op als jij nu zelf denkt. Veeeel plezier, het is zo voorbij en dan baal je (echt!!)
Ik heb voornamelijk binnen op de bank gezeten na de bevalling, baby op de arm, dvd's kijken zoonlief wilde niets liever dan doezelen op de arm. Terwijl ik fv gaf. Het was in mijn verlof het grootste deel superheet buiten, en wij hebben geen balkon of tuin aan ons appartement. Ik vond het veel te warm voor ons kleintje in een snikhete auto zonder airco, en we wonen ver van de winkels en terrasjes af. Ik ben wel iedere dag gaan wandelen, maar in een klein dorpje heb je datzelfde rondje op den duur ook wel gezien... Als ik nu nog een kindje zou krijgen zou ik het heel anders doen. Veel meer erop uit, niet zo onzeker over warmte en over de (on)mogelijkheden van voeden en verschonen. Gewoon flesje mee, in een cafeetje in de magnetron, huppakee! Ik was laatst op kraamvis bij mijn collega, 3e zoon, ze deed het hele huishouden, ging met oudsten naar de speeltuin, kwam op de koffie, alles met de kleine op 1 arm. Totaal anders als ik was in het begin. Maar vorig jaar was ik nog heel onzeker of ik het allemaal wel goed deed. Ik heb echt de klok vooruit zitten kijken daar op die bank met een stapel dvd's...
Bedankt voor jullie berichtjes Eva en Lumiere Ik ga een poging doen om gewoon te gaan ja!! Ik loop nu ook elke dag bijna hetzelfde rondje in het dorp en ben bijna klaar met alle seizoenen van Friends
Als je graag binnen wilt blijven kun je misschien een fotoboek maken of netflix kijken. Ik ging in mijn verlof iedere dag lekker wandelen en ging dan in de stad ff koffie drinken (ook vaak alleen). Vond het in het begin ook niet prettig om bv te geven in het openbaar maar het helpt. Bij ons heb je overigens ook iedere woensdag (of het us een paar x per maand dat weet ik niet zeker) een borstvoedingscafe (bij de v en d). Daar kun je ervaringen uitwisselen en kletsen met andere moeders.