Ervaring stoppen met werken?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Blijdorp, 18 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Geen idee of dit op de juiste plek staat, maar ga het toch proberen.
    Vanavond gaan manlief en ik uitrekenen of het financieel (tijdelijk) haalbaar is dat ik stop met werken.

Heb er twee redenen voor:
    1 mn werk is vreselijk (deels: rare sfeer, rare organisatie en rare collega's, maar wel leuke studenten);
    2 wil mijn dochter liever van kdv af hebben.

Er zijn wel wat dingen die me tegenhouden. Financiën, ik heb nooit thuisblijfmoeder willen zijn en we willen graag een tweede.

Dus ik ben op zoek naar ervaringen en tips :)

LolaBloem vindt dit leuk.
  2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik heb hier nu 1,5 jaar thuis gezeten. Ook nooit de ambitie gehad maar zo gelopen omdat de gastouder stopte we geen andere opvang konden vinden. Dus eerst een half jaar ouderschapsverlof. Dat was heerlijk. Geen geregel met opvang huishouden en boodschappen. Daarna was ik zwanger dus ook thuis. Pas sinds juni werk ik weer twee weekenden in de maand. Dus eindelijk nog veel thuis.
    Opzich heel rustig, maar ook behoorlijk druk met drie kleintjes. Geen wekker die vroeg gaat dus we staan rond 7.30 op. Geen haast om ze gekleed en gevoed te krijgen ed. Nadeel: als ze een rot dag hebben is het geen leuke dag. En ik heb niet een groot sociaal netwerk dus veel thuis. Nu na 1,5 jaar vind ik het leuk geweest. Ik ga over twee weken weer werken, week op week af. Kijk er naar uit maar zie er met de gebroken nachten ook tegen op Haha. Maar zo met twee peuters kan ik niet altijd meer even geduldig zijn dus is weer gaan werken vast goed voor ons. Maar wel met gemengde gevoelens Haha.
    Dus zo mijn ervaring ;)

3. Blijdorp

Thnx @Iris86 helaas kan ik t niet eerst doen met ouderschapsverlof want ik moet dan alles terug gaan betalen (deels doorbetaald). Kan me ook voorstellen dat het niet fulltime leuk is :) Het niet meer regelen met ziek zijn en huishouden enzo zie ik ook echt als voordeel!
    Klinkt wel alsof je fijn werk hebt gevonden! Succes ermee :)

Ben nog benieuwd naar andere ervaringen :)

4. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb na geboorte van oudste een jaar thuis gezeten door ontslag.
    Wat heel fijn was, was dat ik echt lekker de tijd kon nemen om mama te worden (moest daar enorm aan wennen)
    Nadeel was dat ik moest solliciteren. Daarom heb ik de kleine ook vanaf 4 mnd naar kdv gebracht voor 1 dag. Als ik dan werk vond waren we daar dan in elk geval allebei aan gewend. En voor een dag erbij krijg je voorrang tov nieuwe kindjes.

Als je het financieel kunt hebben zou ik het zeker doen. Tip is wel om niet alleen maar moeder en huisvrouw te willen zijn. Ga er iets bij doen wat bij je past. Of waar je je ei in kwijt kunt.

5. Blijdorp

Thnx voor de tip! Denk erover om om te scholen dus dat zou dan in ieder geval een dag stage betekenen en wat studie.

6. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier nu bijna 2 jaar thuis. Dit omdat we het met de opvang niet meer geregeld kregen. Ik werkte onregelmatig en man maakt lange dagen dus was niet altijd in staat om de kinderen op te halen wanneer ik late dienst had.

Aan de ene kant bevalt het erg goed. Voor de kinderen is het super fijn. Ze weten waar ze aan toe zijn,wie er altijd is. Ik kan ook ontzettend van ze genieten. Maar soms vind ik het ook ontzettend pittig en roep ik wel eens nu ga ik weer werken. Maar dat komt meer doordat de jongste heel erg toe is aan school. Dus op het moment is het niet zo gezellig thuis. Maar toch zou ik niet snel anders willen.
    Zorg er wel voor dat je ook echt nog tijd voor jezelf hebt zonder kinderen!

Ik ga straks wel weer werken als ze allebei op school zitten maar dan wel onder schooltijd zodat ik geen opvang nodig heb.

Blijdorp vindt dit leuk.
  7. Blijdorp

Dank je! Het lijkt me inderdaad voor de kids echt fijn. Merk nu al aan mn dochter dat ik haar iedere woensdag moet "resetten" (raar om over een kind te zeggen) omdat het op het kdv niet lekker loopt en ze dan van slag is.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere baan waar het wel leuk is. Werk geeft afwisseling, sociale contacten en je ontwikkeld jezelf. Ook wil ik niet afhankelijk zijn van een ander voor geld. Je man kan natuurlijk ook werkeloos of ziek worden. Of je kunt uit elkaar gaan. Dan is een 2e inkomen wel heel fijn!

Daarnaast weet ik niet wat voor werk jij doet. Maar bij veel werkgevers kan je na jaren afwezigheid niet zomaar meer instromen (ivm verouderde kennis of liever jong personeel). Een vriendin kon bijvoorbeeld na jaren thuis alleen nog eenvoudig werk vinden terwijl ze altijd een goede baan had gehad. Ze moest dan een dure en intensieve bijscholing volgen (deels op eigen kosten).

Ook zal jou netwerk erg klein worden aangezien iedereen werkt overdag. En je kinderen gaan nog lang niet naar school.

En van de opvang halen lijkt mij ook niet goed. Als ze ouder worden hebben ze er steeds meer aan. Leren veel van andere kinderen, materialen en aanbod dat je thuis niet hebt. Als dit kdv niet bevalt kan je daar beter wat aan doen (gesprek of ander kdv zoeken).

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.541
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou niet stoppen met werken maar op zoek gaan naar een andere baan.
    Ik zou echt dood ongelukkig worden om altijd maar thuis te zijn en je hebt toch niet voor niets een opleiding/studie gedaan om uiteindelijk 24/7 thuis met je kinderen te zitten?
    Als jezelf geen betaalde baan meer hebt ben je gewoon een afhankelijke vrouw en dat lijkt me anno 2017 echt niet meer nodig.
    Ik zou het niet doen en gewoon uitkijken naar een andere werkgever.
    Ik ken best wat tbm in mijn omgeving maar die zijn uiteindelijk allemaal weer buitenshuis gaan werken omdat de muren op ze af kwamen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Dat het anno 2017 niet meer nodig is volgens jou, wil niet meteen zeggen dat het voor iemand anders niet toch een goede keuze kan zijn.

Bovendien zie ik dat heel anders. Ik zie het als afspraken die je samen maakt over hoe je het beste jullie gezinssituatie opvangt.

Jouw kleine stukje staat gelijk zo bomvol oordelen over thuisblijfmoeder, jakkes. Prima dat het niet jouw ding is, maar ze vroeg toch naar ervaringen? Lijkt mij dat jij die in elk geval niet hebt.

p.s. ik werk overigens wel

Momisake, Dana1989, Marbloempje en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Toen mijn oudste een maand of 8/9 was had ik even een dipje op mijn werk en ook wat betreft haar naar het kdv brengen, ik heb er toen serieus aan gedacht om te stoppen met werken. Uiteindelijk wel blijven werken en nooit spijt van gehad :)

Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Sinds mijn zwangerschap werk ik niet meer. Dus wij leven ook van 1 salaris, en moet zeggen dat dat echt perfect gaat.

Ik werkte niet fulltime trouwens. En wij hebben nog geen kindje.
    Onze aankomende baby heeft echt de mooiste spullen. (Done by Deer, Koeka, Baby's Only etc) en een mega voorraad luiers etc. (Dat zeg ik niet om op te scheppen ofzo, maar meer om te laten zien dat we nergens op hebben hoeven te besparen ondanks dat we leven van 1 salaris)

Het is denk net hoe je met geld omgaat.
    Als je graag regelmatig naar een pretpark/uit eten gaat is het denk wel iets lastiger.

Wij eten trouwens niet biologisch of vegetarisch. (Wat denk ook weer wat in kosten scheelt)

Ook hebben wij nog geen auto, wat ook weer geld per maand bespaart.

(We hebben wel twee hondjes en een kat. Die kosten ook wel wat geld per maand)

We houden zelfs geld over om te sparen.
    Om 3 paar schoenen te kopen per maand, of om andere leuke dingen te kopen.

Mijn vriend heeft trouwens een gewoon oké salaris. Niet echt heel hoog.

Ik ben wel van plan om weer af en toe aan het werk te gaan als de baby is geboren.
    Ik mis mijn werk en collega's behoorlijk. ;)

Misschien kun je ergens op flexbasis gaan werken. Dan kun je zelf bepalen wanneer en hoevaak je wilt werken.

Blijdorp vindt dit leuk.
  13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113

Die afspraken stellen natuurlijk niets meer voor als je relatie uitgaat. En als je partner ziek wordt, werkeloos of minder opdrachten (zzp) dan heb je er ook niets aan. Dan heeft TO niet zomaar weer een nieuwe baan. En dit zijn hele normale dingen die heel veel gebeuren! Jezelf afhankelijk maken van het geld van een ander is onverstandig. Lijkt mij ook geen goed voorbeeld wat je kinderen wilt meegeven in deze tijd.

Los daarvan staat je eigen ontwikkeling stil, bouw je een gat op in je pensioen en CV.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Daarover verschillen we dan van mening. Ja er kan altijd wat gebeuren, maar om nu te zeggen dat je thuisblijfmoeder geen goed voorbeeld aan je kinderen geeft...

En die ontwikkeling vind ik altijd zo slap geluld. Er zijn meer manier om aan je zelfontwikkeling te werken (als je daar behoefte aan zou hebben), dan door betaald werk.

LolaBloem, lies276, NiekeKris en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Blijdorp

Bedankt voor de reacties, ook van de werkende moeders. Ik besef heel goed wat het doet qua geld en afhankelijkheid en mijn c.v. Aangezien jullie geen zicht hebben op mijn werk(verleden) en toekomstplannen hierin neem ik de opmerkingen erover gewoon ter kennisname aan.

Zou graag nog wat meer ervaringen van tbm lezen (ook negatieve zijn welkom).

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Oké.. Mijn ontwikkeling staat dus stil? Ik ben geen goed voorbeeld voor mijn kinderen? Dank je wel.

Ts. Ik ben nu bijna 2 jaar thuis. En ja af en toe mis ik het wel om te werken. Het was mijn ding. Mijn manier van er even uit zijn. Nu doe ik sinds kort pilates 2x per week en Ik vind het heerlijk. Had mezelf eigenlijk nooit meer bij een sportschool gezien. Ik vind dat als het financieel uit kan dat je het gewoon moet doen. Ik had er zelf niet aan moeten denken dat het eerste woordje/ stapje van mijn dochters bij een go of kdv had geweest. Dat ik dat gemist had. Zorg idd wel dat je toch wel wat voor jezelf gaat doen zonder dat je daar een kind bij hebt mee te slepen. Een hobby, sport of vrijwilligers werk. Maak afspraken met je man over wat jullie van elkaar verwachten als je straks fulltime thuis bent. Mijn oudste vind het hartstikke fijn dat er iemand thuis is als ze uit school komt. ik heb na de geboorte van de oudste een aantal jaar alleen snachts gewerkt. Dat werd op een gegeven moment dus middag/avond omdat ergens anders ging werken waar ik het meer naar mijn zin had. Ze vond het verschrikkelijk dat ze na school naar een oppas moest tot haar vader thuis was. Het heeft hier uiteindelijk veel meer rust gebracht.

DastyQueen en Blijdorp vinden dit leuk.
  17. kierie

kierie Lid

19 apr 2010
    44
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hier een tbm.

Ik ben 4 jaar geleden gestopt met werken, toen ons 2e kindje kwam. Ik vond het best even wennen, omdat de maatschappij er erg opgericht is dat moeders (ook) werken.

Maar nu 4 jaar verder zou ik niet anders meer willen. Ik vind het heerlijk om er altijd te kunnen zijn voor de kinderen, bij de oudste 2 (ben inmiddels zwanger van de 4e) te kunnen helpen op school.

Tuurlijk zijn er ook dagen dat de muren op je af komen, zeker als de kinderen nog heel klein zijn en je meer gebonden bent aan tijden voor de voeding en slaapjes.

Bij ons thuis brengt het Veel rust, het geeft mijn man ook de gelegenheid zich volledig te richten op zijn werk omdat hij weet dat ik het thuis regel.

Financieel afhankelijk, ik ervaar dat niet als een probleem. Ik hoef echt niet elke uitgave te verantwoorden en echt grote aankopen doen we toch in overleg (dat was toen ik nog wel werkte ook).

Tijd voor jezelf moet je inderdaad wel zelf creëren, maar ja dat moet je ook als je wel buitenshuis werkt.

Ik hadden van te voren ook nooit gedacht dat het wat voor mij zou zijn fulltime thuis bij de kinderen, maar ik geloof niet dat je er spijt van krijgt als je er (tijdelijk) voor kiest.

Succes met het maken van je keuze!

Uuz en Blijdorp vinden dit leuk.
  18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben 3 jaar thuis geweest (heb in die tussentijd wel gewerkt maar als freelancer). Toen onze middelste 5 maanden was, ben ik 4 dagen gaan werken. Voor mij was dat echt een verademing. Ik had geen groot sociaal netwerk (verhuisd naar een ander land) en zat toch wel wat te verpieteren. Ik ondernam gerust dingen, maar het was niet je van het.

Nu ben ik thuis met onze jongste. Zwangerschapsverlof en straks drie maanden ouderschapsverlof. Ik begin weer met werken in maart, en dan neemt mijn man ouderschapsverlof.
    Dit omdat we haar niet direct naar de creche wilden brengen. Als ze straks gaat is ze al 1 jaar.

Dus nu ben ik nog een tijdje thuis. Voor de meiden is het fijn, ik kan ze altijd op tijd van school halen, en ik ben zelf veel relaxter.

En toch kijk ik er ook heel erg naar uit weer te gaan werken. Thuis blijven is fijn, maar voor mij niet in de eeuwigheid. Ik ben liever een werkende moeder. Dan gaat het niet eens om mijn 'ontwikkeling' (die houd ik bij op andere manieren) of de angst dat we ooit eens uit elkaar zouden kunnen gaan (die instelling is niet bepaald positief), maar iets anders om handen hebben dan alleen maar thuis zitten en het huishouden doen. Ik heb die uitdaging nodig.

Marchella en Blijdorp vinden dit leuk.
  19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    [QUOTE="cactusje, post: 21004834]Ik had er zelf niet aan moeten denken dat het eerste woordje/ stapje van mijn dochters bij een go of kdv had geweest. Dat ik dat gemist had. [/QUOTE] Ik ga me verder niet mengen in de discussie want ik zou knettergek worden als tbm. Maar bovenstaande vind ik altijd zo'n gek argument. Je kon dat toch ook gemist hebben terwijl je naar de winkel was, of in bad zat?

Roos12, cowgirl80, Riverdale87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Blijdorp

Ik ga me verder niet mengen in de discussie want ik zou knettergek worden als tbm. Maar bovenstaande vind ik altijd zo'n gek argument. Je kon dat toch ook gemist hebben terwijl je naar de winkel was, of in bad zat?[/QUOTE]
    Vind t sowieso grappig dat t een discussie werd want ik vroeg alleen naar ervaringen. Knettergek worden is ook een ervaring toch? ;)

cactusje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina