Hee hallo, Zouden jullie me kunnen vertellen vanaf welke week dat wat ik eet ook bij het kindje terecht komt? Ik ben nu 5 weken zwanger en heb afgelopen dinsdag per ongeluk een half rauw vleesproduct gegeten. Ik weet dat de kans dat niet al het (half) rauwe vlees besmet is, maar ik maak me toch behoorlijk ongerust. Nu ving ik pas ergens op dat er de eerste 6 weken(?) nog geen "bloedcontact" met de vrucht is en deze de voedingsstoffen nog niet via de moeder krijgt. Mocht het zo zijn dat het al wel kwaad zijn en het vlees niet in orde was, wanneer zou dat eventueel naar voren komen tijdens de ontwikkeling van het kindje? Ik hoop dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen.
Hoi Amiek, wat je schrijft klopt inderdaad. Zo vroeg in de zwangerschap is de kans heeel klein dat je kindje ermee in aanraking is gekomen, áls het al besmet vlees was. Geen zorgen meer maken dus! Gewoon niet meer doen. Een kindje dat in aanraking is geweest met toxoplasmose in het eerste trimester kan afwijkingen vertonen. Meestal wordt een vruchtje dan verstoten omdat het dan niet levensvatbaar is. Groetjes Brigitte
Hartstikke bedankt Brigitte. Ben gelukkig een beetje gerust gesteld! Ga proberen zoveel mogelijk te genieten al is het na twee weken nog steeds allemaal een beetje onwerkelijk. Zodra ik door de eerste 10-12 weken heen ben ga ik me denk ik wat meer zeker voelen dat het vruchtje blijft zitten!