Gespannen, opgefokt en niet kunnen ontspannen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ana leigh, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hoi iedereen,

Na lang twijfelen besluit ik toch maar een topic te openen.. ik vraag me af of meiden tips voor me hebben of misschien zelfs iets soortgelijks kennen.

Ik ben bekend met de psychiatrische hulpverlening, en sinds 3,5 jaar gaat dit zo ontzettend bergopwaarts, het gaat echt heel goed met me. Vandaar dat we ook besloten hebben dat we klaar zijn voor een kleintje.

Ik heb problemen met emotiebeheersing, een pestverleden (achterdochtig etc.), en kan nogal doorslaan in gedachten. Dit ging dus heel erg goed, maar sinds ik zwanger ben (hormonen?!) zijn de buien/stemmingswisselingen weer heftiger, dit heb ik al jaren niet meer zo heftig ervaren, best lastig. En áls het al eens een keer wat minder ging (1x per 2 maanden) nam ik eenmalig een kalmeringstabletje.

Nu kan ik uiteraard niets meer innemen. Ik wordt een beetje wanhopig dat ik niets kan vinden wat me rustig kan maken, me kan afleiden.

Mijn vraag is dus: wie heeft er tips die zouden kunnen helpen qua afleiding? Ben zo niet gewend om hulp te vragen, maar kom er alleen (en met VL samen) niet zo goed meer uit.. :)

Liefs,

2. papa270113

papa270113 Actief lid

31 mei 2013
    226
    0
    0
    Enschede
    Weet niet of het een optie is maar misschien kun je dit met je verloskundige of huisarts bespreken. Misschien weten zij een optie/ medicatie die je wel eventueel zou mogen nemen als het even te veel wordt.

Stres is natuurlijk niet bevorderlijk voor de zwangerschap maar dat hoef ik denk ik niet te zeggen. Misschien dat zwangerschap`s yoga, zwemmen, etc. iets voor je is.

Probeer je zo veel mogelijk op je kleine te concentreren waar je het voor doet. Als het even te veel worde even alleen gaan zitten, handen op je buik en denken aan het geen waar je het voor doet.

succes

3. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Heel vervelend voor je! Ken je de remedies van dr. Bach? Deze mag je gewoon innemen tijdens de zwangerschap en bij mij helpt het heel goed. De rescue remedy kun je kopen bij de drogist en apotheek en je kunt ook een persoonlijke remedie laten maken door een bach consulent, want er zijn ruim 30 remedies voor verschillende emoties. Sterkte!

4. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sporten en yoga zijn perfecte ontspanners (mits je het kunt hebben tijdens je zwangerschap). Ik heb op Amazon.uk.co de work-out DVD gekocht van 'What to expect when you're expecting' en daar staan work - outs op van ieder 10 minuten. Sommige zijn wat pittiger dan de anderen. Daar staat ook een stukje yoga op. Ik heb net 2 work - outs gedaan en als laatste yoga van de DVD. Voel mij nu heerlijk ontspannen.

Verder helpt gezond eten ook heel erg goed. Ik heb in het verleden ook gekampt met angsten en heb ook eens overspannen thuis gezeten, dus ik ken het wel. Ik heb op dit gebied veel geexperimenteerd en dit zijn dingen die voor mij absoluut helpen.

Succes meid. :)

5. Sproetepetoet

Sproetepetoet Actief lid

18 jul 2013
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Wat vervelend dat je je zo voelt.
    Om je een beetje hoop te geven; het zou best nog wel zo kunnen zijn dat je je over een paar weekjes spontaan wat beter gaat voelen.
    Ik heb me het eerste trimester best heel veel down maar ook gespannen gevoeld... dat is zo rond 17 weken echt enorm opgeknapt. Voelde me vanaf toen eigenlijk heerlijk in mijn vel. Maar dat is bij iedereen en bij iedere zwangerschap weer anders natuurlijk.

In mijn vorige zwangerschap heb ik ook een periode van veel mentale onrust ervaren. op een bepaald moment kon ik zelfs helemaal niet meer slapen omdat ik zo onrustig en gespannen was.
    Ik heb toen 's nachts in tranen de huisartsenpost gebeld omdat ik er helemaal door hen zat.
    Uiteindelijk werd me aangeraden 3 x per dag 20 druppels valeriaan in te nemen (kruidvat) Het werkt niet zo wereldschokkend als een kalmeringstabletje, maar toch... toen ik het netjes 3 maal daags in ging nemen werd ik toch rustiger, ontspannener en kon na een paar dagen ook weer slapen... op natuurlijke verantwoorde wijze.

Ik heb het 3 maanden in mijn zwangerschap gebruikt en toen afgebouwd.
    het kan helemaal geen kwaad voor je kindje.

Heel veel sterkte, liefs xxx

6. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    in het psychiatrisch centrum waar ik heb gewerkt is er een speciale afdeling voor moeder en kind,dus ook voor aanstaande mama's die het evn zwaar krijgen en de meesten hadden hier veel hulp en steeun aan,ook aan elkaar....ik woon in belgie dus weet niet of ze in nederland ook zo een afdeling hebben?het is geen opname hoor maar een praatgroepje

7. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Dit is iets wat je wel met je VK moet en kan bespreken, als het goed is weten zij van je verleden en zouden ze je nu ook kunnen helpen. 'Gelukkig' weet je dat het nu door je hormonen komt, maar vervelend is het natuurlijk wel..

8. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Bedankt iedereen, voelde me zo stom...

Ik ga het in ieder geval aangeven bij de VK, heb donderdag mijn eerste afspraak en dan zal ik het zeker ten spraken brengen.

Dat klinkt wel mooi, ga ik proberen aan te denken. :)

@ Sproetepetoet: ik heb nog valeriaan liggen van KV, dat mag ik gebruiken las ik net, ik ga dat eens proberen, bedankt!

Voordat ik wist dat ik zwanger was, had ik al last van mijn hormonen, blijkt nu. Heb 1,5 week voor het positief testen een rotweek doorgemaakt en ook alweer contact opgenomen met GGNet *dat was rond 17 oktober*, gelukkig kan ik 4 februari 'al' voor het eerst langskomen... ;)

Weet in ieder geval dat ik een stuk sterker in mijn schoentjes sta dan 4 jaar geleden! :)

Liefs,

9. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Heb na aanleiding van dit topic het nog aangeven bij de intake van de VK, maar moet zeggen dat ze niet echt 'onder de indruk' was, vind ik niet heel erg, eerlijk gezegd, ben geen apart geval ofzo, maar om het nu gelijk helemáál toe te schrijven aan "ja, dat heeft zo ongeveer iedere zwangere vrouw", vond ik ook niet echt prettig.

Nouja, we houden het in de gaten, en sindsdien gaat het weer goed! ;)

Liefs,

10. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou je hoeft je echt niet stom te voelen hoor. Het is gewoon heftig dat zwanger zijn, hormonen, emoties, alles neemt een loopje met je. En probeer de positieve dingen in te zien, net wat je zegt je merkt dat je steviger in je schoenen staat dan 4 jaar geleden, super knap!

Goed dat je het hebt aangegeven. En als het niet lekker gaat bespreek het ook met je huisarts, die hebben net een wat andere invalshoek en meer expertise dan de vk. Nog een fijne zwangerschap gewenst!

Deel Deze Pagina