Wanneer komt men in aanmerkingen voor vruchtbaarheidsbehandelingen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door SiepG, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SiepG

SiepG Lid

7 jun 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag lieve mensen,

Na onze eerste miskraam zei mijn vriend ineens: 'ik wil graag ook dat IVF proberen of zoiets'.

Ik heb ergens eens gelezen dat de IVF, IUI (en andere behandelingen) alleen voor vrouwen zijn die niet 'vanzelf' zwanger kunnen worden.
    Nou is het bij ons twee keer vanzelf gelukt, maar het is beide keren niet blijven zitten. Zouden wij toch nog in aanmerkingen kunnen komen voor een dergelijke behandeling?

Het lijkt me dat zo'n behandeling niets uithaalt als je wel zonder hulp zwanger kunt worden. Het gaat er tenslotte om dat het kindje ná de bevruchting blijft zitten.

Wie kan me hier meer over vertellen?

2. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Het ligt er o.a. aan hoe lang jullie bezig zijn. Ivf is niet iets wat je zomaar probeert, er moet een goede rede voor zijn. Jullie zullen eerst onderzoeken krijgen, dan wordt er gekeken wat de volgende stappen zijn.
    Ben je al bij een gynaecoloog geweest?

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Omdat je vriend ''graag IVF wil gaan proberen of zoiets'' is geen indicatie om te gaan IVF'en, net zoals dat je 2 miskramen, hoe verdrietig ook (!) hebt gehad, is geen indicatie.

Je kunt beter een onderzoek laten doen naar de oorzaak van de miskramen ipv dingen te 'willen' waar je je probleem niet mee op lost.

Succes!!

4. nina28

nina28 Actief lid

26 sep 2011
    223
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet om bot te doen, maar vruchtbaarheidsbehandelingen zijn onzettend duur. Er wordt zelf nu over gesproken dat dit alleen maar 1x wordt vergoed (2013/2014).
    Er zijn stellen die jaren bezig zijn zonder succes, IFV/ICSI is dan een uitkomst...
    Als iedereen zomaar een IVF mag wordt het onbetaalbaar, jullie hebben in ieder geval bewezen dat jij zwanger kan worden!

Maar goed, je kan het natuurlijk altijd aan de Gyn vragen.

5. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Beetje vreemde opmerking, mijn haren gingen ervan overeind staan...
    Ivf is namelijk niets iets wat je zomaar 'even' probeert... ;)

Verder sluit ik me bij de bovenstaande reacties aan.

6. SiepG

SiepG Lid

7 jun 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is punt is alleen dat we alle onderzoeken naar de miskramen al hebben gehad.
    De fertiliteitsarts zei heel droog: 'miskramen zijn voor de medische wereld een groot grijs vlak'. Er zijn enkele redenen voor een miskraam te vinden, maar meestal niet. Betekent niet dat er dan ook niets aan de hand is, lijkt me.

Ik snap best dat je een dergelijk behandeling niet zomaar probeert, maar het is logisch, dat als het twee keer misgaat, je toch gaat kijken naar andere oplossingen.

We zijn inmiddels een dikke anderhalf jaar bezig. Nog niets, vergeleken met anderen, dat weet ik. Ik stap ook zeker niet morgen al naar het ziekenhuis. Deze vraag is puur orienterend. Ik neem aan dat geen van jullie allen, zonder na te denken en rond te vragen, met de behandelingen is begonnen..

Dank!

7. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Heeft de arts gezegd dat jullie nu nog een tijdje zelf moeten proberen? Of mochten jullie wel verder met behandelingen? Welke onderzoeken heb je gehad?

Er is zeker niks mis met orienteren, tis meer de opmerkingen die wat vervelend overkomt. Of ivf niks voorstelt. Maar denk dat je dat niet zo bedoeld.

8. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Alsof ivf peanuts is damn.... Ga eerst eens naar de gyn om te praten... En ivf is geen wondermiddel tegen miskramen ofzo....

9. Grotebabywens

Grotebabywens Fanatiek lid

18 jul 2011
    2.238
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Siep. Hmm, misschien Second Opinion vragen als je er geen vertrouwen in hebt. Je stelt het idd wel heel simpel, maar dat bedoel je inderdaad vast niet zo! Welke onderzoeken heb je allemaal gehad? Liefs, Elvi

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Ik denk niet dat je alle onderzoeken al gehad hebt.
    Althans, heb je in NL de onderzoeken gehad?? In NL zijn de onderzoeken naar herhaalde miskramen zeer beperkt.

Als je toch echt actie wilt ondernemen zou je eens kunnen informeren bij Labor Benrath in Dusseldorf of dokter Pfeiffer oa. je immuunsysteem eens wil nakijken. Dit word in NL namelijk niet gedaan, dus als je alleen hier onderzoeken hebt gehad, en je meer wilt ondernemen, is dit misschien een optie.

Maar onthoud ook: sommige vrouwen hebben 'gewoon' pech gehad en 2 miskramen gehad en blijven bij een volgende zwangerschap wel zwanger.

--

Welke onderzoeken zijn allemaal gedaan?
    Waar is je bloed overal opgeprikt?
    Wat zijn de waardes??

Misschien kunnen we toch ff met je meedenken?

11. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    beste siepG:
    ten eerste wil ik je even laten weten dat ik het heel erg voor jou/jullie vind dat jullie (al) twee miskramen hebben gehad! Dat is niemand gegund!!!

om je vraag te beantwoorden :
    Wanneer je in aanmerking komt voor ivf,... dit wordt bepaald na vele onderzoeken ed. het "nadeel" voor jullie is dat je hebt bewezen dat je wel zwanger kan worden. ivf is eigenlijk een behandel methoden voor stellen die niet op een natuurlijke wijze zwanger kunnen worden.
    Omdat jij wel zwanger bent geweest, is ivf misschien uitgesloten. maar ik begrijp jou en je man wel dat je naar andere methoden wil zoeken/kijken/informeren omdat je na 1.5jr toch verwacht dat het wel eens gelukt zal zijn. Er zijn echter wel andere behandel methoden die in sommige situaties bij herhaaldelijke miskramen worden toegepast. maar dit is ook afhankelijk van in welke periode van de zwangerschap het mis gaat. Je kunt misschien wel utrogestan voorgeschreven krijgen , dit bevorderd de innestelling maar je weet natuurlijk niet bij welke "klus" je zwanger bent en je zou dit dat misschien maanden moeten gebruiken. das wel lastig. al heb ik wel eens gehoord dat dames het voorgeschreven kregen op de dag van positief testen.
    misschien kan je je niet op ivf orienteren maar op andere behandel methoden of zoals hierboven vermeld werdt, andere onderzoeken. en wat ook al is vermeld,...al is dat iets wat je niet wil horen natuurlijk,....soms hebben stellen gewoon "pech".

ik wil jullie iig heeeeel veel succes wensen!!!!!

en voor de andere dames,...ik geloof niet dat ivf als makkelijk wordt gezien, maar begrijp heeeeel goed dat er gezocht word naar andere mogelijkheden en dat er dus ook vragen zijn of ivf misschien mogelijkheden kan bieden!

daarbij moet ik toch even vermelden dat mijn nichtje nooit zwanger werdt/bleef en ook de ivf molen in is gegaan, met ook in de ivf rondes herhaaldelijk miskramen,...uiteindelijk heeft ze nu 2 gezonde kindjes!

12. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.881
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat je bedoelt dat je de onderzoeken naar chromosomen en stolling hebt gehad. ALLE onderzoeken betekent de beroemde lijst van Suus die je hier kunt vinden: Herhaalde miskramen - over de weg naar een effectieve zwangerschap » Suus, 5 miskramen
    en ik kan me haast niet voorstellen dat je al die onderzoeken al hebt gehad. Denk wel dat je voor het merendeel naar belgie of duitsland moet.

Qua behandeling: mijn gyn zei dat we pas in aanmerking komen als we 2 jaar niet zwanger zijn geweest. je laatste mk was in juni 2011 dus reken maar uit. waarom? omdat de meeste vrouwen in de tussentijd weer zwanger raken en het voldragen.
    eerlijkheidshalve vind ik dit zelf een heel moeilijk gegeven maar goed, dat is het nederlandse protocol.
    ik denk dat je je beter kunt concentreren op onderzoeken naar de mks.

13. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Mag ik vragen na hoeveel weken je de miskramen hebt gehad? Was het al vroeg in de zwangerschap?
    Was er al een kloppend hartje?
    Hoeveel tijd zat er tussen de miskramen in?
    Hoe lang was je bezig toen je de eerste keer zwanger werd?
    En de keer erop?
    Welke vitamines slik je?
    Komt het in de familie (je moeder/zussen) voor?
    Wat is je leeftijd?
    Hoe is je cyclus?
    En: zijn de zaadjes van je vriend / man al eens getest?

Er zijn voor een goede bevruchting en zwangerschap vele factoren die een rol spelen.

Voor je voor IVF in aanmerking komt, zal eerst je eigen cyclus en je vorige zwangerschappen besproken worden. IVF is in principe voor vrouwen die niet op natuurlijke wijze zwanger kunnen worden. Niet voor vrouwen die herhaaldelijk miskramen hebben gehad. Sterker nog, de kans op een miskraam is absoluut NIET kleiner als je IVF doet...

Verder sluit ik me aan bij de meeste meiden hier!

Succes!

14. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je al twee miskramen hebt gehad. Maar ik begrijp niet zo waarom je IVF wil proberen omdat je al een paar miskramen hebt gehad. Het is een bevruchtingsmethode, geen garantie dat je zwanger blijft en geen miskramen krijgt. :(
    Ik zou inderdaad zoals eerder ook al is aangegeven meer willen weten waarom je miskramen krijgt.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel begrijpelijk dat je na meerdere miskramen gaat kijken of er andere mogelijkheden zijn. Een miskraam is (weet ik uit ervaring en dan heb ik er 'slechts' 1 gehad) vreselijk als het verlangen naar een kindje groot is.
    Ik sluit me echter wel bij de rest aan. 1,5 jaar is nog helemaal niet zo extreem lang en ik zou me eerst richten op een mogelijke oorzaak van de miskramen. Nu zijn 2 miskramen nog helemaal niet zo veel (nogmaals, wil niets afdoen aan de impact daarvan) en mogelijk heb je 'gewoon' pech gehad en is er geen oorzaak. Dan is de kans groot dat je gewoon op de normale manier weer zwanger wordt en het kindje voldraagt.

IVF is voor jou nog ver van je bed. Meestal wordt er na een jaar zonder zwangerschap pas de eerste onderzoeken gedaan. En dan moet je idd wel verzwijgen dat je in de tussentijd even zwanger bent geweest. Afhankelijk van wat er uit de onderzoeken komt kun je eventueel starten met IUI, maar dan ben je al snel 1,5/2 jaar verder (of de uitslagen moeten heel erg tegenvallen, maar je kunt zwanger worden, dus dat verwacht ik niet). IVF komt daarna pas. Het is een erg dure behandeling, dus proberen ze eerst al het andere. Mogelijk dat ze in het buitenland hier makkelijker mee omgaan, maar in NEderland dus niet.

Ik hoop dat er snel uitkomst is voor jullie!

16. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.034
    6.138
    113
    Happyland
    De kans op een miskraam is met IVF juist iets groter helaas, omdat je op 'kunstmatige' manier zwanger bent geraakt.
    Vaak moet je na een mk zelf nog een poos proberen omdat je hebt laten zien dat je zwanger kunt raken. Ben btw benieuwd hoe lang je zwanger was bij beide miskramen...
    Wij moesten 2.5 jaar zelf proberen voodat we in aanmerking kwamen voor vruchtbaarheidsbehandelingen, omdat er bij ons niks gevonden werd. Eerst krijg je IUI. IVF moet je niet onderschatten. Als je al geen last hebt van de hormonen, lichamelijk, heb je nog te maken met het psychische gedeelte.Plus dat de slagingskans, in tegenstelling tot g wat een hoop (onwetende) mensen denken, niet erg hoog is...
    Ik hoop echt voor je dat je dit niet nodig zult hebben...

17. sjak

sjak Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de bovenstaande dames... Maar ook mijn haren gingen omhoog bij de zin: willen IVF proberen!

Twee miskramen is niet iets waar je je al zorgen over hoef te maken, gelukkig. Er zijn meiden die er herhaaldelijk één hebben gehad en na alle onderzoeken te horen kregen dat het een speling van de natuur is.
    Het schijnt dat bijna alle vrouwen een miskraam krijgen, alleen merken ze het niet, omdat het vroege miskramen zijn. Ik ben ook wel benieuwd na hoeveel tijd je de miskramen heb gehad.
    IVF is een erg zwaar traject met lichamelijk en psychisch veel hindernissen voor jezelf en je relatie! Het is niet iets wat je "er zo even bij doet", helaas!
    Na vier IVF/ICSI behandelingen zijn we zwanger en helaas ook twee keer een VMK meegemaakt, nu zit ik thuis, omdat ik het hele traject toch wel erg zwaar vond (icm fulltime voor de klas).

Veel succes bij het zwanger worden

Deel Deze Pagina