Ik heb het al elders in een topic genoemd, maar ik stel de vraag toch nog even hier apart... Ik heb de kliniek gebeld en heb binnenkort mijn eerste afspraak. Bij het telefonische gesprek vroeg ik of mijn cyclus er nog toe deed. Niet voor de intake, maar een onderzoek werd juist gedaan tijdens de menstruatie, zei ze. Ik had dat nog nooit gehoord en eerlijk gezegd ben ik nu nog nerveuzer dan eerst. Ik voel me behoorlijk vies tijdens mijn menstruatie. Niet voor mezelf, maar ik moet dan even geen gedoe aan mijn lijf. En dan hoef ik zeker mijn man niet mee bij het onderzoek... Is het gebruikelijk om dat tijdens je menstruatie te doen? En slepen jullie je man/vriend bij alles mee of houden jullie het intieme gedeelte voor het leuke samenzijn en doe je het medische gedeelte met de arts? Ik ben vrij panisch voor ziekenhuizen en vind de stap ook erg groot om mijn intieme delen bij een arts te moeten laten checken door mijn verleden. Alleen daarom al vind ik het op dit moment vooral nog ontzettend belastend om uberhaupt naar de kliniek te gaan. Dit zal vast wennen, en ik ga het ook heus wel doen, want we willen nu eenmaal graag een kindje. Ik begreep dat ik de intake met een andere arts (gynaecoloog) heb dan die ik daarna voor een mogelijke behandeling ga zien (fertiliteitsarts). Ik heb al weinig behoefte om iemand in vertrouwen te nemen over mn verleden en mn gevoelens, als ik die persoon nooit weer zie. Kortom, veel angst al voor er uberhaupt iets gebeurt. Hoe ging dat bij jullie?
Hey Thauma, Hier deed de gyn dat juist niet tijdens de menstruatie. Maar ik heb het wel vaker gehoord. Het lijkt mij ook vervelend om juist dan te gaan. Ook al hoef je je natuurlijk absoluut niet te schamen o.i.d. voor de gynaecoloog. Ik nam mijn man wel zo veel mogelijk mee, en dan vooral in het begin. Later liet ik hem tijdens follikelmetingen wel thuis, want dat was zo klaar, en ik was helemaal over mijn schaamte heen. Ik weet niet waarom je er precies tegenop kijkt, omdat je zegt dat het met je verleden te maken heeft. Maar ik zag er ook zo ontzettend tegen op, dat ik de mmm bijna een jaar heb uitgesteld. Het leek me vreselijk al die mensen die zo aan je intieme delen zouden gaan zitten. Ook de behandelingen keek ik tegenop, maar ik vond een inwendig onderzoek een vreselijk idee. Maar na, of eigenlijk al tijdens die eerste keer vond ik het ineens helemaal niet erg meer. De gynaecoloog was heel lief, en het is toch echt haar (of zijn) dagelijks werk. Ze zien zo veel vrouwen op die manier! Kun je bij de gynaecoloog niet aangeven van te voren dat je er erg tegenop kijkt, en waarom? Ze hebben vertrouwensfunctie, en je zult de eerste niet zijn die dat meldt! Kunnen ze er rekening mee houden. In ieder geval heel veel succes met alles! Hopelijk ben je heel snel zwanger, en valt alles je mee!
Hoi thauma, volgens mij herinner ik me je uit een eerder topic, klopt het dat je vaginisme hebt/had ook? Over de onderzoeken: het verschilt denk ik per ziekenhuis, maar bij mij was tijdens de onderzoeksfase geen echo tijdens mijn menstruatie. Wel willen ze bloedprikken op dag 3-5 (dus tijdens je menstruatie) voor je hormoonwaardes. Het zou goed kunnen dat ze daarop doelen. Wel had ik een inwendige echo bij de intake. Ik had in het verleden vaginisme en vond het wel erg spannend. Ik heb dat tegen de arts gezegd en die was heel lief en hield er rekening mee. Het ging heel erg goed en ik heb er nu echt geen problemen meer mee (vaginisme was wel ook al 2 jaar over). Ik zou je dan ook aanraden om de situatie gewoon uit te leggen aan de arts bij de intake. Vaak kunnen ze bij speciale omstandigheden wel meer rekening met je houden en misschien zorgen dat je toch steeds met dezelfde arts afspraken hebt. Bij ons was het ook niet gegarandeerd, maar als je aangaf dezelfde te willen kon dat meestal wel (bij de diagnostiekfase). Soms duurt het dan alleen wat langer voor je een afspraak kunt krijgen. Op zich hoef je natuurlijk ook niet direct heel inhoudelijk op je verleden en problemen in te gaan. Je kunt ook volstaan met uitleggen dat je je een belast verleden hebt en wat de gevolgen van je verleden voor nu en voor het behandeltraject zijn. Dat je het dus extra eng vind, dat je eigenlijk vooral 1 arts wil/ nodig hebt en dat ze rustig aan moeten doen. Dat begrijpen ze echt. Over je man wel/ niet meenemen: als het jou niet prettig lijkt, gewoon niet doen. Die van mij ging in het begin niet mee, maar nu bij de iui's probeert hij dat juist wel. Ik vond het wel even gek, voor het eerst inwendige echo met hem erbij, maar ook wel ok en zo voelt het meer samen. Maar het is echt niet raar als hij in de wachtkamer of om de hoek wacht. Wat ook helpt is dat meestel het scherm hangt zodat je zelf ook mee kunt kijken. Dat betekent dat hij het beste naast je hoofd kan staan en dus niet recht "overal in kijkt". Thauma, heel veel succes met alles, geloof me het valt echt mee! Gewoon goed voor jezelf zorgen en aan geven wat je nodig hebt. Je stelt je echt niet aan en de meeste artsen zijn heel begripvol.
Hoi Thauma, De eerste keren zul je het vreselijk genant en wellicht ook eng vinden als ze een inwendige controle moeten doen. Helaas is het wel noodzakelijk om de boel ff goed te onderzoeken. Als je echt heel veel problemen hebt met mannen aan je onderkantje, zou je kunnen proberen te regelen dat je voorlopig alleen door vrouwelijke artsen gezien gaat worden?? Als je dat prettig zou vinden zou je wellicht dat ff kunnen bespreken, als je ze nog ff belt. Verder is het zo dat echo's tijdens je menstruatie 'uitgangsecho's' worden genoemd: men bekijkt dan hoe je eierstokken en baarmoederslijmvlies er bij start van een behandeling en je cyclus dan uitziet. Ik heb zelf bij de onderzoeken eerst geen echo's gehad tijdens de menstruatie. Dat kwam bij mij pas toen er meer ellende aan het licht kwam en uiteraard bij de IVF's. Maar ik denk dat je voorlopig niet bang hoeft te zijn voor echo's tijdens je mentruatie. Veel succes!!
beste Thauma, ten eerste wil ik je natuurlijk even laten weten dat ik het vervelend voor je/jullie vind dat je misschien de mmm in moet. maar wie weet biedt dit jullie uitkomst! en kan me je angst ook wel voorstellen hoor (zelfs buiten je verleden om, wat jezelf aangeeft.) maar ,...das echt nergens voor nodig hoor!! geloof me maar! zelf lopen mijn man en ik al sinds oktober 2009 int ziekenhuis. eerst kregen we een gesprekje over het hoe en wat. wat onze wensen en "problemen" zijn , hoelang we al bezig zijn enz. daarna verteld hij de mogelijkheden en wat ze allemaal vanplan zijn! dit gaat allemaal heeeel ontspannen. en hierin kan je eventueel ook aangeven wat je niet prettig lijkt ed. Voorbeeld: als hij zegt,..dan maken we een inwendige echo en dan daarna,..blablabla dan kan jij aangeven: die echo: hoe gaat dat in zijn werken?! ik ben daar namelijk beetje bang voor. en dat kan je bij alles wat ze je vertellen!!! Deze mensen zitten er niet om je te plagen! ze gaan je helpen bij je droom/wens en hebben het beste met je voor! en tot nu toe is er geen 1 arts die ik echt niet lief vond!!! eerst zullen jij en je man bloed moeten prikken, en een zaad onderzoek krijgen, vervolgens kan het zo zijn (aan de hand van de uitslagen) dat je man nog een keer moet, of dat ze bij jou een kweekje willen nemen en je eierstokken even willen bekijken! dit is de eerste keer dat je met de billen bloot moet maar dan heb je al kennis gemaakt met je arts en zal je je misschien al meer op je gemak voelen!! (tijdens deze gesprekken/onderzoeken zou ik wel je mannetje meenemen,...omdat je het samen allemaal doet maar ook voor je eigen ontspanning!) ik heb regelmatig echo;s gehad, inwendig. en dit gaat allemaal heeeeel gemoedelijk! je voelt er amper wat van (voor meiden met vaginisme kan ik me voorstellen dt het wat lastiger is natuurlijk) en zodra je aangeeft dat t zeer doet, dan houden ze daar rekening mee! de eerste echo's zal je niet tijdens je mensturaltie krijgen!! dus dan kan je er alvast beetje aan wennen , en dan voel je je misschien bij de echo tijdens je menstruatie al op je gemak! en niet meer beschaamd! mijn man gaat altijd met mij mee! vooral in het begin!! de meeste gynaecologen hebben een beeldscherm hangen waar jij en dus je man op mee kunnen kijken! hij staat gewoon aan je hoofdeind en kan je hand vast houden ! hij gluurt echt niet bij je naar binnen hor om jezelf nog meer op je gemak te voelen en niet zo "bloot" kan je altijd een lang shirtje aantrekken of een jurkje ofzo,..die kan je namelijk aanhouden! nu gaat mijn man alleen mee bij belangrijke gesprekken en de daadwerkelijke behandelingen natuurlijk (hij zal wel moeten) . maar vandaag moet ik weer voor een echo en zit op cyclus dag 2! dit is om te controleren of ik geen cyste heb zitten, en dan kan ik veilig beginnen met de hormonen! (dus die echo heb je pas als je echt in het behandel traject zit) en ik ga hier in mijn eentje heen en zonder problemen! ondertussen kennen ze me ook wel int ziekenhuis en voel me daar gewoon op mijn gemak! geen probleem!!! ik wens je heeeel veel succes!!! en als je vragen hebt,..je mag me altijd een PB sturen!! maar het valt allemaal reuze mee hor!!
Hallo Thauma Wat vervelend dat je er zo enorm tegenop ziet. Ook ik vond het geen prettig idee, maar met jou verleden (wat het dan ook mag zijn), lijkt het me nog zwaarder. Ik begrijp heel goed dat je het liefst niet alles wil vertellen aan een arts die je misschien één keer ziet. Echter, ik denk dat het wel het beste is om alles meteen maar in één keer te vertellen. Ze zetten het dan in je dossier en ben je ervan af, want de andere artsen zullen het daarin lezen en er meteen rekening mee kunnen houden. Dan zit je er tijdens je volgende bezoeken niet meer mee. Over de echo tijdens de menstruatie: die heb ik wel gehad, tijdens mijn tweede bezoek (tijdens mijn eerste bezoek heb ik er ook een gehad voor de diagnose te stellen). Dit noemden ze een 'uitgangsecho' voornamelijk om te kijken hoe het baarmoederslijmvlies eruit zag aan het begin van de cyclus en hoe groot de follikels in mijn eierstokken waren voordat ze eventueel gestimuleerd werden door de medicijnen. Ik vond dat ook maar een vies idee, en netzoals jij laat ik dan zelfs mijn eigen man niet in de buurt. Maar goed, ik heb maar als een soort mantra aangehouden dat een menstruatie eigenlijk heel natuurlijk is en dat die artsen nog veel viezere dingen zien (vooral tijdens hun opleiding). Om mezelf minder vies te voelen heb ik wel alles uitgebreid, gewassen, geschoren, gesmeerd en teennagels gelakt voor mijn eerste bezoek (had ik het idee dat ik er netjes bij lag). Mijn man gaat in principe altijd mee naar het ziekenhuis. We hebben het geluk dat dat met zijn werk en reistijd goed te regelen is. Het zou, zeker voor de follikelmetingen, niet altijd nodig zijn, maar hij ziet kindjes krijgen echt als iets van ons tweeën, wat we samen doen, dus dit ook. Ik zou je zeker aanraden om hem bij de eerste afspraken mee te nemen. Je krijgt veel informatie en uitleg, en het is dan prettig als je niet alleen bent. Mocht je echt niet met je man willen, ga dan met een vriendin/zus/moeder. Zoals de anderen ook zeiden, je man zou tijdens het lichamelijk onderzoek zelf ergens anders kunnen wachten. Maar als hij aan je hoofdeinde plaatsneemt en gewoon op het scherm meekijkt ziet hij er niets van hoor (vooral als hij op een stoel/kruk gaat zitten). Bespreek dit anders vooraf met hem. Ik vind het eigenlijk toch wel prettig dat hij erbij is, want dan kan hij ook zien wat er aan de hand is. Je kan dan de moeilijke, maar ook de leuke momenten meteen delen. Ik wil je heel veel sterkte wensen, en laat je ons nog even weten hoe het gegaan is?
Jeetje wat een lieve reacties. Dat doet me echt veel goed. Dank jullie wel! Ik heb gewoon wat tegen ziekenhuizen, dus wat ik daar ook moet doen, ik voel me altijd slecht op mijn gemak. Ook als ik bij iemand anders op bezoek ga. Maar een onderzoek van intieme delen vind ik echt als uitzicht heel vreselijk. Ik heb op zich wel een uitstrijkje gehad, en een inwendig onderzoek bij de huisarts enzo. En dat deed allemaal ook geen pijn en er was ook niets mis. Ze waren ook heel lief. Maar ik wil nu eigenlijk niet meer naar de huisarts voor 'onbenullige dingen'. Ik had dat vooraf ook aangegeven, maar ze vond het echt nodig dat zij al een inwendig onderzoek deed, helaas. Ik had die trajecten liever gescheiden gehouden, zodat ik me nog prettig zou voelen bij mn huisarts. Het is gewoon heel beladen bij mij. Voor zover bij mij bekend is er medisch niets mis met me. Ik ben alleen bang dat ze zeggen dat ik eerst moet afvallen en dat ik wel eerst uitgebreid ben onderzocht (wat ik dus echt heel erg vind, en waarvoor ik me echt over een enorme drempel - lees: bergrug) moet heenzetten) en dat ze het dan zo af zullen doen. Ik wil dus eigenlijk ook eerst wel wat andere dingen uitsluiten. Bijv. spermaonderzoek. Heeft mijn man geen moeite mee, doet ook geen pijn en wellicht is er dan juist een extra motivatie om wel te onderzoeken, of geen reden meer om het nog te doen. En ik wil inderdaad ook graag tevoren weten of ze het zo zullen afdoen en het toch op afwachten en afvallen gaan gooien, voor ik allerlei onderzoeken onderga. Ik zal dit inderdaad wel aangeven. Ik ben vrij mondig, maar ik vind het moeilijk om mijn hele leven met een vreemde te bespreken, die dan ook nog eens een vreemde blijft, omdat ik daarna - als er een vervolg komt - naar een andere arts zal gaan. Zo heb ik dan bijvoorbeeld liever niet dat mijn man erbij is. Heel stom. Hij weet alles van me. Maar ik wil liever niet 'flippen' waar hij naast zit. Ik flip rustig bij hem in de buurt, maar dan weer liever zonder een vreemde erbij. Een tegelijk, zeg maar. Mijn man wist nog niet of hij er bij wilde zijn. Het maakt hem op zich niet uit, maar hij wil mij graag als zijn vrouw zien en niet als een interessante echo op een schermpje. Niet als een medisch iets, om het maar zo te zeggen. Hoe zien jullie partners dat? Ik word zo moe van mezelf; als ik dit zo opschrijf vind ik mezelf zo'n dramaqueen... en dat terwijl ik anders altijd zo nuchter ben.