Wanneer kon jullie kindje de R goed uitspreken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hester, 14 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hester

Hester Niet meer actief

Zie titel; hier wordt door mijn zoon (3 jr en 1 maand) gevraagd om 'flietjes' en auto's zeggen 'bloem bloem' :D

Ik vind het heel schattig, maar het CB zei dat ik hem telkens moest verbeteren. Was ik absoluut niet van plan om te gaan doen, omdat ik dacht dat kinderen in het algemeen tot een jaar of 4 de R niet goed zeggen.

Op welke leeftijd leerde jouw kind de R goed uit te spreken?

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Nu spreekt ze em alleen goed uit als ie achteraan een woord komt en anders wordt het een j of een s

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    dat sprak ze gelijk al goed uit.
    Esmee zit meer met de v en de ng een vogel is nog steeds een gogel en een jongetje en honger zijn nog steeds jommetje en hommer.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    R is hier ook nog wel een probleem, vooral voor aan een woord. Achteraan of in het midden gaat beter. S is hier ook wel een issue trouwens. Onze kat nurft (snurkt), olifanten hebben een lange nurf (slurf).
    Wat Thijmen nu wel ineens doet is de n op het einde van een woord heel nadrukkelijk uitspreken. En soms ook als er geen n achter moet. Herkennen jullie dit?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Eigenlijk nog nooit een probleem geweest, heeft hij direct goed uitgesproken, maar een ander kindje hier in de buurt wordt bijna 4 en die zegt het ook nog steeds als een l.

6. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ja dit doet mijn zoontje ook, het is minder dan een paar weken geleden maar hij doet het nog steeds.
    De 'R' kan hij sinds een week of 2 zeggen. Nog niet met alle woorden maar zijn zusje heet nu eindelijk Roos in plaats van Hoos.:D

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier ging de 'r' eigenlijk meteen goed.

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Milan pas sinds hij 5 is, Misha doet het nu eigenlijk al goed.

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ook hier hebben we een klein chineesje is huis.

(kip met lijst :) )

Ach, ze had met wel meer klanken moeite en gaat nu steeds duidelijker spreken. Ik dacht overigens ook dat het tot een jaar of 4 iig wel kan duren voordat ze echt de r goed uit moeten kunnen spreken.

10. miranda22

miranda22 Bekend lid

5 jul 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    Hier gaat de r wel goed maar de w niet, mijn oma heet wil en dan zegt xander oma dil. Maar als hij gewoon aan het spelen is hier en we vragen het en hij zegt dan oma dil dan zeg ik heel duidelijk de w van oma wwwwwwwwwwwwwwwwwwil en dan zegt hij het wel goed en dat is eigenlijk met alle woordjes die er half of anders uit komen. Gewoon erop oefenen denk ik. Misschien af en toe vanuit het niks rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr er een geluidje van maken en vragen of hij het na doet en als het lukt een woordje gebruiken die begint met een r en zo op bouwen misschien. Heel veel suc6 ermee!!!

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Noah was vier geloof ik, voordat ze de r echt leerde uitspreken. Ze zei altijd dat ze Noah Iwia heette, ipv Noah Iria... Ze heeft het overigens ook heel lang over jommens gehad ipv jongens (die zag ik hier ook voorbij zeilen.)

Bij mijn stiefzoon duurde 't ook even, die zei bijvoorbeeld geen trein, maar tgein.
    Wij moesten bij hem wél de s-en blijven corrigeren, omdat hij echt zwaar sliste. (Kreeg ook oefeningen mee van logopedie etc.)

12. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier de R bij 1,5 jaar. Ik was stom verbaasd dat ze hem zei! Maar de K is nog steeds een probleem (ze is 3 jaa en 1 maand). Het is bij alle kinderen anders, je kunt dat niet vergelijken met elkaar.

13. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ging de R ook meteen goed, maar de "L" is bijvoorbeeld wel weer moeilijk (hij heet nu zelf Mi-jan).

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Oh ja, w is hier ook wel een probleem: wel wordt bel bijvoorbeeld. En tr gaat ook niet, trein wordt kein. Ik probeer nu vaak om het woord dan nog een keer na te zeggen maar dan goed. Dus: ja dat is een TRein... hoop dat het helpt :)

15. Hester

Hester Niet meer actief

Dank voor jullie reacties. Het verschilt dus enorm per kindje! Dat had ik niet verwacht, leuk om te lezen.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

HMm hier gaat het ook niet altijd goed :)
    zo hebben we wel een kRokodil onder de commode... maar moet ik een spLookje voorlezen.
    Niet te vergeten het spLook dat onder de commode zit samen met de Krokodil.

ze kan het wel.. maar sommige woorden gaan structureel fout.
    maar wij zijn ook niet begonnen met verbeteren of iets dergelijks... ze zal in oktober wel weer naar het cb moeten want eind september wordt ze 3
    ben benieuwd :)
    (op de laatste keer na hebben ze hier letterlijk altijd wat te miepen gehad.. dus tja)

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier precies andersom.. anne kon feilloos SASKIA zeggen toen ze nog geen 2 was.. teriwjl ik kinderen ken van 6 die er nog moeite mee hebben zegmaar :)
    maar dat SPLOOK krijgen we er echt niet uit hoor :)

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Hier de R met 1,5 jaar, daarvoor zei ze een soort G. Ze noemde zichzelf Gobbie i.p.v. Robbie (Robin) en nu noemen we haar nog vaak Gobbie :D. Het is nog wel echt zo'n achterkeelse R, maar goed, haar vader en opa kunnen nog steeds niet de R met het puntje van hun tong uitspreken en ik kon het na weken oefenen pas op die manier toen ik 6 was, daarvoor ook alleen achter in mijn keel, dus wie weet komt het nog...of niet.

19. miranda040172

miranda040172 VIP lid

19 mei 2007
    5.605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Hier spreekt hij al meteen goed "r" toen hij 1,5 jaar was.
    Vaak vroeg men mij of hij van de Gooi vandaan kwam omdat hij heel lange "R" kon zeggen.

B.v. trrrrrein, maarrrrr, mirrrrrranda...LOL.

bepaalde "v" en "s" heeft hij moeite met het uitspreken, bv erdrietig... :)

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle kan idd de "r" wel zeggen, maar het veschilt heel erg. Achteraan een woord gaat eigenlijk altijd goed, maar lettercombinaties, bijv "br" kan hij niet. Een broek word dan "een bloek".

En zo heeft hij nog meer van die dingen. De s gaat ook prima, maar als hij gaat slapen zegt hij "tlapen" en een snoepje is een "tnoepje". Terwijl dat in mijn ogen een nog lastiger combinatie is dan "sl" of "sn".

Toevallig hadden we 2 weken terug op de psz het 10minuten gesprek, en daar kregen we ook een opmerking over de "br" uitspraak. Ze vonden dat hij goed praat, goede zinsopbouw en hij begint zelfs al werkwoorden te vervoegen maar die lettercombinatie daar vielen ze toch over. Toen ik vroeg of dat erg was, zeiden ze idd dat hij dat moet kunnen als hij 4 is (gemiddeld hè). Daar heb ik op geantwoord: "Zullen we ons daar dan druk over gaan maken als hij 4 ìs?" :D

Zolang hij mij de oren van de kop kletst en woorden als "rioolwaterzuiveringsinstallatie" bijna foutloos uitspreekt (ja, daar heb je die "r" weer ;) ) kan ik me er niet druk over maken. En voor het geval je je afvraagt hoe we aan dat woord komen... Papa heeft hem verteld dat daar zijn plasje naar toe gaat als hij p de wc plast. Mega interessant, al heeft hij geen flauw idee wat het is. Het klinkt in elk geval beter als "mijn plasje gaat naar de zee" (sassa en toto van het Zandkasteel) :D :D

Deel Deze Pagina