Zie titel; hier wordt door mijn zoon (3 jr en 1 maand) gevraagd om 'flietjes' en auto's zeggen 'bloem bloem' Ik vind het heel schattig, maar het CB zei dat ik hem telkens moest verbeteren. Was ik absoluut niet van plan om te gaan doen, omdat ik dacht dat kinderen in het algemeen tot een jaar of 4 de R niet goed zeggen. Op welke leeftijd leerde jouw kind de R goed uit te spreken?
dat sprak ze gelijk al goed uit. Esmee zit meer met de v en de ng een vogel is nog steeds een gogel en een jongetje en honger zijn nog steeds jommetje en hommer.
R is hier ook nog wel een probleem, vooral voor aan een woord. Achteraan of in het midden gaat beter. S is hier ook wel een issue trouwens. Onze kat nurft (snurkt), olifanten hebben een lange nurf (slurf). Wat Thijmen nu wel ineens doet is de n op het einde van een woord heel nadrukkelijk uitspreken. En soms ook als er geen n achter moet. Herkennen jullie dit?
Eigenlijk nog nooit een probleem geweest, heeft hij direct goed uitgesproken, maar een ander kindje hier in de buurt wordt bijna 4 en die zegt het ook nog steeds als een l.
Ja dit doet mijn zoontje ook, het is minder dan een paar weken geleden maar hij doet het nog steeds. De 'R' kan hij sinds een week of 2 zeggen. Nog niet met alle woorden maar zijn zusje heet nu eindelijk Roos in plaats van Hoos.
Ook hier hebben we een klein chineesje is huis. (kip met lijst ) Ach, ze had met wel meer klanken moeite en gaat nu steeds duidelijker spreken. Ik dacht overigens ook dat het tot een jaar of 4 iig wel kan duren voordat ze echt de r goed uit moeten kunnen spreken.
Hier gaat de r wel goed maar de w niet, mijn oma heet wil en dan zegt xander oma dil. Maar als hij gewoon aan het spelen is hier en we vragen het en hij zegt dan oma dil dan zeg ik heel duidelijk de w van oma wwwwwwwwwwwwwwwwwwil en dan zegt hij het wel goed en dat is eigenlijk met alle woordjes die er half of anders uit komen. Gewoon erop oefenen denk ik. Misschien af en toe vanuit het niks rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr er een geluidje van maken en vragen of hij het na doet en als het lukt een woordje gebruiken die begint met een r en zo op bouwen misschien. Heel veel suc6 ermee!!!
Noah was vier geloof ik, voordat ze de r echt leerde uitspreken. Ze zei altijd dat ze Noah Iwia heette, ipv Noah Iria... Ze heeft het overigens ook heel lang over jommens gehad ipv jongens (die zag ik hier ook voorbij zeilen.) Bij mijn stiefzoon duurde 't ook even, die zei bijvoorbeeld geen trein, maar tgein. Wij moesten bij hem wél de s-en blijven corrigeren, omdat hij echt zwaar sliste. (Kreeg ook oefeningen mee van logopedie etc.)
Hier de R bij 1,5 jaar. Ik was stom verbaasd dat ze hem zei! Maar de K is nog steeds een probleem (ze is 3 jaa en 1 maand). Het is bij alle kinderen anders, je kunt dat niet vergelijken met elkaar.
Hier ging de R ook meteen goed, maar de "L" is bijvoorbeeld wel weer moeilijk (hij heet nu zelf Mi-jan).
Oh ja, w is hier ook wel een probleem: wel wordt bel bijvoorbeeld. En tr gaat ook niet, trein wordt kein. Ik probeer nu vaak om het woord dan nog een keer na te zeggen maar dan goed. Dus: ja dat is een TRein... hoop dat het helpt
Dank voor jullie reacties. Het verschilt dus enorm per kindje! Dat had ik niet verwacht, leuk om te lezen.
HMm hier gaat het ook niet altijd goed zo hebben we wel een kRokodil onder de commode... maar moet ik een spLookje voorlezen. Niet te vergeten het spLook dat onder de commode zit samen met de Krokodil. ze kan het wel.. maar sommige woorden gaan structureel fout. maar wij zijn ook niet begonnen met verbeteren of iets dergelijks... ze zal in oktober wel weer naar het cb moeten want eind september wordt ze 3 ben benieuwd (op de laatste keer na hebben ze hier letterlijk altijd wat te miepen gehad.. dus tja)
hier precies andersom.. anne kon feilloos SASKIA zeggen toen ze nog geen 2 was.. teriwjl ik kinderen ken van 6 die er nog moeite mee hebben zegmaar maar dat SPLOOK krijgen we er echt niet uit hoor
Hier de R met 1,5 jaar, daarvoor zei ze een soort G. Ze noemde zichzelf Gobbie i.p.v. Robbie (Robin) en nu noemen we haar nog vaak Gobbie . Het is nog wel echt zo'n achterkeelse R, maar goed, haar vader en opa kunnen nog steeds niet de R met het puntje van hun tong uitspreken en ik kon het na weken oefenen pas op die manier toen ik 6 was, daarvoor ook alleen achter in mijn keel, dus wie weet komt het nog...of niet.
Hier spreekt hij al meteen goed "r" toen hij 1,5 jaar was. Vaak vroeg men mij of hij van de Gooi vandaan kwam omdat hij heel lange "R" kon zeggen. B.v. trrrrrein, maarrrrr, mirrrrrranda...LOL. bepaalde "v" en "s" heeft hij moeite met het uitspreken, bv erdrietig...
Jelle kan idd de "r" wel zeggen, maar het veschilt heel erg. Achteraan een woord gaat eigenlijk altijd goed, maar lettercombinaties, bijv "br" kan hij niet. Een broek word dan "een bloek". En zo heeft hij nog meer van die dingen. De s gaat ook prima, maar als hij gaat slapen zegt hij "tlapen" en een snoepje is een "tnoepje". Terwijl dat in mijn ogen een nog lastiger combinatie is dan "sl" of "sn". Toevallig hadden we 2 weken terug op de psz het 10minuten gesprek, en daar kregen we ook een opmerking over de "br" uitspraak. Ze vonden dat hij goed praat, goede zinsopbouw en hij begint zelfs al werkwoorden te vervoegen maar die lettercombinatie daar vielen ze toch over. Toen ik vroeg of dat erg was, zeiden ze idd dat hij dat moet kunnen als hij 4 is (gemiddeld hè). Daar heb ik op geantwoord: "Zullen we ons daar dan druk over gaan maken als hij 4 ìs?" Zolang hij mij de oren van de kop kletst en woorden als "rioolwaterzuiveringsinstallatie" bijna foutloos uitspreekt (ja, daar heb je die "r" weer ) kan ik me er niet druk over maken. En voor het geval je je afvraagt hoe we aan dat woord komen... Papa heeft hem verteld dat daar zijn plasje naar toe gaat als hij p de wc plast. Mega interessant, al heeft hij geen flauw idee wat het is. Het klinkt in elk geval beter als "mijn plasje gaat naar de zee" (sassa en toto van het Zandkasteel)