Wanneer kon jullie kindje de R goed uitspreken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hester, 14 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Grappig, mijn dochter zegt voor vogel juist vovel :)

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise sprak de R ook meteen goed uit en echt een rollende R. Sowieso ligt haar interesse erg bij taal dus spreekt ze erg goed en duidelijk. Maar soms draait ze letters om die ze wel goed kan uitspreken zoals bijv. Paprika wordt papikra

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier levert de losse "r' ook geen problemen op.
    De "k" had ze meer moeite mee, maar ze heeft aan tafel een keer zitten oefenen (haar eigen idee hoor ze deed het zelf).

Dochter heeft nog wel moeite met sommige tweeklanken zoals "rf" (slurf is moeilijk, wordt sluret) en "st" (stoep, wordt setoep was eerst poep).

4. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Mijn dochtertje is bijna 3 en bij ons zijn druifjes nog steeds fluifjes, een vogel is een gogel, etc. Ik maak me er niet druk om hoor. Het komt wel met die letters.
    Waar ik me meer druk om maak is dat zij slist. Tong naar buiten als ze de S uitspreekt. :(

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Die tong naar buiten doet Thijmen met de L. Ziet er een beetje vreemd uit :)

6. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Volgens mij (aankomend logopedist) moet de r goed uitgesproken worden als ze een jaar of 5 zijn, het is de lastigste klank. Toch is verbeteren wel handig, anders leren ze niet wanneer er een r gezegd moet worden :)

7. Hester

Hester Niet meer actief

Pas bij 5 jaar? Dat valt goed mee. Gek eigenlijk dat het de lastigste klank is, het is inderdaad wel de enige die hij nog niet helemaal goed doet.

8. taatje85

taatje85 Bekend lid

12 dec 2008
    543
    0
    16
    haarlem
    Hahahaha ik dacht dat mijn kind appart was hahaha
    echt overal gaat een N achter zelfs vogelN en verder inderdaad heel nadrukkelijk die laatste N uitspreken..
    Vind het wel grappig..
    En ook bij ons zijn de zachte letters S V F en harde letter G R
    een probleempje, heb er nog niks over gehoord bij het CB.
    Komt vanzelf wel goed hoor, maak me er allemaal niet zo druk om..
    xxx bloem

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hier nog niet. ;)

En andere letters gaan ook soms mis, maar het ligt eraan waar ze in het woord staan. :D
    Jongens zijn hier ook jommens en vogel is hier vojel. (nouja, meer 'vojew', de L gaat ook niet zo geweldig.;))
    Een snoepje wordt een soepje, maar 'Nee!' kan ze heel goed zeggen. :D

Soms wel lastig, want ze praat hele zinnen en dan begrijpen mensen soms niet wat ze zegt terwijl ik serieus een gesprek met haar aant voeren ben.:D
    Maar dat komt ook vast helemaal goed.;)

Deel Deze Pagina