wanneer konden jullie kinderen goed praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nachtzon, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Met 2,5 jaar hele zinnen en hele verhalen, maar iedereen zegt dat ze daarin voorligt.
    Ze zegt nog wel vaak hij als ze zij bedoelt.
    Niet elk werkwoord correct vervoegd.
    Spreekt niet alles goed uit. Zegt vaak oe in plaats van u.
    Zegt bijv. nog 'saapje' in plaats van schaapje.
    Fouten in de taal is normaal bij peuters en kleuters.
    Maar ze is heel goed te volgen.
    Ik denk dat ik je niet echt help, want mijn dochter loopt voor op dit punt (is gewoon een zegen, ik wil niet opscheppen ofzo).
    3-woordzinnen vind ik wel erg korte zinnen voor een kind van 3 jaar.
    Volg je moedergevoel, en onderzoek het! Neem er geen genoegen mee dat de dokter zegt dat het wel goedkomt.

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

ik ben misschien gek. Maar wat ik tegenwoordig lees en hoor vind ik met 2.5 zinnen en verhalen maken (mijn dochter doet dat ook) niet voor lopen. Ik denk dat het gemiddelde toch omlaag geschroefd gaat worden. Want ik zie/hoor/lees tegenwoordig niet anders dan dat ze met 2 jaar al hele zinnen maken.

(Hier sprak ze met 18 mnd bijv 3 woordzinnen en ik hoor van NIEMAND dat zij toen of nu voorloopt)

ts ik zou me nog niet te veel zorgen maken.
    ieder zijn/haar tempo. Zolang je kind begrijpt komt het wel goed. En informatie bij een logopediste vragen kan nooit kwaad, zij kan jullie informatie geven en tips.

Gaat ze trouwens naar een psz of kdv of speelt ze vaak met kindjes van haar leeftijd ? Dat kan vaak ook al helpen.

3. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Sprak met 1,5 al hele Duidelijke zinnen. Maar die is gewoon erg vlug hier en langzamer in andere dingen..

4. miep84

miep84 Niet meer actief

onze zoon is 22mnd en maakt soms 2 woordzinnen. Maar gebruikt meestal 1 woord. Ken wel heel erg veel woorden. En probeert ook veel van ons te hethalen. Meeste zijn goed te verstaan, sommigen alleen voor ons :)

Dat was prima volgens het CB!

In mijn omgeving praat hij best goed, zijn meerdere kindjes die maar 5/6 woordjes gebruiken die ook nog net geen 2jaar zijn.

5. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dochter van drie praat nog niet, of nou ja, ze zegt Daddy, ei, en iesss maar thats it.
    Zoon van 5 begon ook pas met praten toen hij ruim 3 was, en zelfs nu heeft hij er nog problemen mee.
    Zoon van 7 begon met praten net voor hij 3 werd, en zegt sommige dingen nog verkeerd. Hij spreekt wel vloeiend Engels (en maakt daar in veel minder fouten dan in het Nederlands)

Alle 3 hebben ze autisme, logopedie hebben we bij de middelste geprobeerd maar hij weigerde, en in overleg is toen besloten het zo te laten voor nu. We zijn eerlijk gezegd al blij dat hij uberhaupt praat. (overigens alleen tegen bekenden, niet tegen vreemden!)

Ze verstaan wel alle 3 Engels en Nederlands zonder problemen.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Tussen 1,5 en 2 begon ze met 3 woord- zinnetjes en hele kinderliedjes en nu met bijna 3 jaar hele volzinnnen met woorden als "eigenlijk" en "Ik voel me een beetje verdrietig" :D
    Ik denk dat die van jou dus wel wat achterloopt. En dat het geen kwaad kan om met een professional te bekijken hoe je hem kan stimuleren.
    Merk je wel dat ie alles begrijpt wat je hem vraagt? Sommige kinderen hebben het wel allemaal in hun koppie, maar het komt er gewoon pas uit wanneer ze foutloos kunnen ;)

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje zegt nu hele zinnen. Hij begon ineens goed te praten een maand of 2 voor zijn 2e verjaardag. Zinnen van 3 woorden kon hij toen wel. Nu zinnen van 4 à 5 woorden. Wat me wel opvalt is dat hij thuis veel meer praat dan als we ergens zijn.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier idem. Op de creche is ze nog vrij terughoudend en praat ze niet veel, als ik haar ophaal en we naar huis fietsen begint het geklets. Dan neemt ze de hele dag door, dat ze een banaan heeft gegeten, heeft gespeeld met (naam ander kind), dat we nu naar huis gaan... alles wat ze heeft opgespaard moet er dan uit :D

Ben wel benieuwd wanneer ze ook buitenshuis meer gaat praten.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik bedoel dus op de foutjes na die ik noemde dat mijn dochter vanaf 2,5 jaar zo praat als een volwassene wat betreft zinsbouw. En op het KDV hebben ze mij meermaals verzekerd dat ze heel goed praat voor haar leeftijd en dat ze ongeveer een jaar voorloopt. Ik zeg het er alleen bij zodat TS niet in de stress schiet.

10. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    denk rond 2,5 jaar kan het me niet zo goed meer herinneren.....ze begon met 12 maanden met woordjes en dat is vrij snel overgegaan in zinnetjes.
    Nu ze 3 is kletst ze net zoveel als ons hahaha.....wel gezellig hoor! maar ze begint nu ook wel erg bijdehand te worden.

11. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hier is ze ruim twee en maakt regelmatig drie woord zinnetjes.. geen idee wat normaal is mbt praten maar cb vond laatste keer met 26 mnd dat ze best vlot was..

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze oudste twee praatten al heel jong heel goed. De middelste was nog geen 2 toen wij op vakantie gingen en die maakte toen echt al hele zinnen met moeilijke worden (brandweerkazerne enzo).

Onze jongste wordt andere koek. Hij is bijna 1,5 en zegt alleen nog maar mama en die. Op deze leeftijd kende de middelste al minstens 50 woorden en bakte hij zinnetjes van 2-3 woorden achter elkaar.

13. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste (ruim 4,5) praat nog steeds niet goed. Maar die heeft en spraak-/taalstoornis. Gaat ook naar cluster 2 onderwijs.
    De middelste begint nu echt beter te praten, is inmiddels drie. Maar zegt dingen wel verkeerd om in een zin.Hij praat wel goed verstaanbaar.
    De jongste praat bijna net zo goed als de tweede. Zij wordt in augustus 2.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Mijn zoon sprak op zijn eerste verjaardag 3 woord zinnen en een paar maanden later was het aantal woorden in een zin niet meer te tellen.
    Mijn dochter daarentegen is nu 21 maanden en begint nu pas met af en toe wat 3 woord zinnen. Ik maak me niet druk, praten komt vanzelf wel een keer.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    TS heeft haar topik vergeten denk ik!!!:)

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ging ze ineens los tussen 2 en 2,5 jaar!
    Hele verhalen kwamen er ineens uit en daarvoor ging het van woordjes, naar 2 woorden en 3 woorden...
    Grammaticaal nog wel regelmatig foutjes natuurlijk, maar iedereen kon en kan haar altijd goed verstaan!

17. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Hier exact hetzelfde.
    Ze gaat sinds 1,5 maand ook naar de psz en merk ook dat ze daardoor met sprongen vooruit gaat qua spraak. Kan nu gewoon echt hele gesprekken met haar voeren, ze geeft duidelijke antwoorden op mn vragen enz.
    De jongste zegt nog niets.. Een hoop gebrabbel in dr eigen taal ;)

18. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste was extreem vroeg en hele lange zinnen. De jongste daarentegen zegt alleen mama, papa, die, dit en sinds kort 'eten'. Hij is 19 maanden nu. Hij gaat vanaf 2 jaar en 3 maanden daarom 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal om de achterstand in te lopen. Ik maak me absoluut (nog ) geen zorgen want voor de rest is 'ie buitengewoon pienter. Ik denk dat het gemakzucht is.

19. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Hier kletst ons zoontje van 22 maanden de oren van ons hoofd.
    Hij zegt 4 woordzinnen ongeveer en kan redelijk tot 10 tellen. :)
    Verder is hij ook goed te verstaan. Niet alleen door ons ;)

20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Dochter is deze week twee geworden en kletst volop, al maanden. Ze maakt al een tijdje echte zinnen en is ook voor vreemden meestal goed verstaanbaar. Ze kan tot 10 tellen en het alfabet tot de letter g.

Deel Deze Pagina