Wanneer konden jullie kinderen lezen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamameer, 7 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    #41 mapepejo, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    Ik ben zelf jarenlang juf van groep 3 geweest. Het komt regelmatig voor dat "het kwartje" bij kinderen 'later' valt. Dit kan allerlei redenen hebben, zoals bijvoorbeeld interesse, concentratie, jong in 'doen en laten', jong qua kalenderleeftijd, welbevinden, geheugen, etc!

    Kinderen leren vaak nog in sprongen, waardoor we vaak zeggen dat "ineens het kwartje valt", maar eigenlijk betekent dat, dat de leerling er dan pas qua ontwikkeling aan toe is.

    Blijven oefenen thuis en houdt het lezen leuk! 10/15 min oefentijd is vaak al voldoende. Wanneer kinderen meer/langer willen is dat natuurlijk prima. Sluit aan bij persoonlijke interesse en wissel af in leesactiviteiten. De juf heeft vast veel praktische tips daarover! Zo bestaan er bijvoorbeeld veel simpele spelletjes en activiteiten om tempo lezen te stimuleren. Of om juist een radende lezer correct te leren lezen. etc.
    Begrijpend lezen is nu nog zo van belang. Er wordt al wel wat aandacht aan besteed, maar pas eind groep 3/ begin groep 4 wordt daar verder op in gegaan en meer op geoefend.

    Nu in januari is er nog weinig te zeggen over hoe de leesontwikkeling zich verder gaat ontwikkelen het komende half jaar. Hou het in de gaten en vraag de juf om nog een gesprek rond maart/april om de voortgang samen te bespreken.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Begrijpend lezen begint uiteindelijk ook op woordniveau. Je plakt klanken aan elkaar tot een woord en voila je leest een woord wat iets betekent.

    Daarom kunnen ze nog wel eenvoudige zinnetjes lezen.
    Mijn zoontje zit in groep 2 en kan eenvoudige woordjes lezen. Qua tempo nog lang niet goed genoeg om fatsoenlijk een boekje te lezen maar daarom vindt hij het wel leuk om af en toe een zinnetje te proberen. Daarnaast lezen ze in groep 3 ook vrij snel eenvoudige zinnetjes. Daar wachten ze ook niet tot ze woorden op tempo kunnen lezen.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  3. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik had in groep 2 niet geoefend met letters met mijn dochter. Dit hoefde thuis niet volgens de juf. Achteraf had ik spijt, want begin groep 3 bleek heel moeilijk te zijn voor haar. Telkens met de hakken over de sloot vorig jaar met taal en rekenen. Nu zit ze in groep 4 en het gaat heel goed met lezen. Ze heeft een lekker tempo en verbaas me hoe ze in een jaar tijd gegroeid is. Dus lekker veel samen lezen. Wij lezen doordeweeks elke avond voor het slapen.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    al popt mijn popcorntje als laatste dat kan, natuurlijk! Hij gaat er vast wel een keer komen!

    Toch is het fijn om even wat tips en ervaringen te lezen. Zowel positief, van het komt wel, gewoon lekker rustig blijven oefenen. Tot mijn kind zit nu in groep 6 en is waarschijnlijk dyslectisch. Het is fijn om wat feedback van andere ouders te lezen!
    In de klas van mijn zoon zie ik kindjes die allemaal al zinnetjes kunnen lezen.
    Overigens heb ik ook contact met de juf hierover en zij helpt ons hierbij, met leestips voor thuis en mijn zoon krijgt ook extra eigen lees oefeningen op school.

    heel erg bedankt iedereen met alle ervaringen!
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Oh dat was ook niet (per se) bedoelt voor jouw kind hoor, maar ik vond het mooi om te lezen dat er zelfs 1 op de middelbare school het licht gezien heeft. Ik weet dat mijn zoon er waarschijnlijk altijd moeite mee zal hebben, maar ik heb het idee dat hij nog niet tot zijn volle recht komt. Dat het er ergens wel inzit, maar nog niet eruit komt zeg maar.
    :)
     
    mamameer vindt dit leuk.
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Bedoeld ;):roflmao:
     
  7. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Hier hebben ze in groep 3 het eerste half jaar alle letters gehad
    Het is nu de bedoeling dat hij woorden kan lezen
    Dat gaat steeds vlotter zonder de afzonderlijke letters te hoeven lezen
    Zinnen zo ver Is Hij nog niet
     
  8. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.323
    842
    113
    Mijn zoon kon in groep 2 al goed lezen. Zit nu in groep 4 en leest niveau eind groep 6. Is net zoals mij gek op lezen, bibliotheken en boeken.

    Dochter zit nu in groep 2 en begint nu kleine woordjes te lezen. Ik bijvoorbeeld. Schrijft wel mama, papa etc. Maar zie haar nog niet lezen zoals haar broer deed in groep 2. Maar zij is van september en broer van februari en kleuterde half jaar langer.
     
  9. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Mijn oudste in groep 3 en ging razendsnel.
    Bij de tweede dacht ik dat hij gewoon nooit zou leren lezen. Was een ramp. Hakken, plakken, stotteren tot ver na de pasen. De leesbladen vlogen geregeld door de keet. Toen heb ik alle leesbladen gepakt, ben weer bij kern 1 begonnen en heb hem verboden ooit nog te hakken (tenzij het echt een heel lastig woord was). Hij is nog met een kleine achterstand begonnen in groep 4 en zit nu in groep 5 en leest AVI E6. Het duurde even voordat hij op gang was, maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had, vrrrooeemmmm...
    En de jongste gaat ook goed. Leest inmiddels avi E5/M6.
    Ze zijn alle drie gek op (voor)lezen, zelfs nummer twee.
     
  10. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon zit in groep 2 en hij heeft het lezen aardig door. Op advies van de juf toch maar in sept spelenderwijs begonnen omdat hij er vlg hen aan toe was. Hij kan die eenvoudige AVI-boekjes lezen met korte zinnen en een paar woordjes schrijven. Maar echt het geduld ervoor heeft hij nog niet, daarvoor is hij nog veel te speels. Een boekje lezen vindt hij leuk voor max 10 minuten. En dat is prima, hij zit pas in groep 2!
     

Deel Deze Pagina