Ik vroeg me eigenlijk wat af.... Als je vruchtwater breekt he, hoe krijgt de baby dan nog adem? Want die ademt toch in het vruchtwater? En breekt het voor de weeen of tijdens? beetje vroeg nog voor mij maar ik vroeg het me gewoon af
Je baby ademt toch niet in het vruchtwater? Hij/zij krijgt zuurstof via de navelstreng. Nemen wel slokjes vruchtwater, maar dat is om het hele spijsverteringsstelsel op gang te brengen of te laten oefenen.
Dat kan heel erg verschillend zijn. Bij de één is dat het eerste signaal dat de bevalling begint, dus vóór de weeen! Bij een ander weer breken de vliezen tijdens de weeene of worden de vliezen gebroken door de verloskundige
baby gaat pas zelfstandig ademen als hij geboren wordt, tot die tijd zuurstof via de navelstreng.Door de navelsstreng vindt uitwisseling plaats van zuurstof arm bloed en zuurstofrijk bloed, maar ook van afvalstoffen en mineralen etc.Wij als mam, fungeren dus als levensbron maar ook als afvalcontainer, haha. Als de baby geboren wordt dan ontplooien de longen zich en kan hij ademen.
je lichaam blijft ook vruchtwater aanmaken. In 10% van de bevallingen begint het maar met het breken van de vliezen. Bij mij braken eerst de vliezen je lichaam blijft dan gewoon vruchtwater aanmaken, dus je kindje komt niet droog te liggen ofzo haha