slapen en wakker zijn

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door sdeterink, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Hoi hoi.
    Deze week ben ik voor het eerst echt helemaal alleen.
    De kraamzorg is weg en mijn man is ook weer aan het werk.
    Nu vind ik het nog erg moeilijk om in te schatten wanneer dirk in bedje moet liggen en wanneer hij er uit kan. Ik wil hem wel graag aanwennen dat hij in zijn bedje slaapt.
    Heeft iemand hier nog tips voor. Hoe deden jullie dit?
    Hoe lang duurt het ongeveer voordat een baby een dag en nachtritme heeft ontwikkeld.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In het begin deed ik eigenlijk ook maar wat, geloof ik. Na een tijdje (na 4 weken ongeveer) zijn wij wat meer regelmaat gaan aanbrengen, omdat het zo helemaal niet goed liep.
    Ik gaf dan een voeding, verschoonde mijn zoontje en speelde of kroelde wat met hem. Soms lag hij dan nog even in de box of we gingen een stukje wandelen. Als hij moe leek te worden (gapen, oogjes wrijven, wegkijken), legde ik hem terug in bed. Meestal jengelde hij dan wel even, maar na een paar minuten viel hij dan wel weer in slaap voor bijvoorbeeld 1,5-2 uur. En daarna herhaalde zich dit weer.
    Ik heb veel gehad aan de tips uit het boek Regelmaat en Inbakeren van Ria Blom. Sommige dingen vond ik erg ver gaan, maar veel adviezen bleken in de praktijk echt goed te werken. Mijn zoontje veranderde in een paar weken tijd van een baby die alleen maar huilde in een baby die vooral veel sliep en verder lekker wilde drinken en kroelen. Deze keer gaan we proberen vanaf het begin al gelijk de zaken goed aan te pakken, om onszelf die huilweken te besparen en omdat ik nu ook een peuter heb rondlopen, waardoor ik gewoon niet 24/7 een huilende aandacht vragende baby kan helpen.

3. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Die van ons is morgen 2 weken en begint een ritme te ontwikkelen wat lijkt op een dag en nacht ritme. Dat wil zeggen: 's nachts zitten er meer uren tussen zijn voedingen dan overdag.

Wat betreft wanneer naar bed: wij hebbben het ritme van luierverschonen-voeden-boeren-naar bed. Overdag wil dat boeren nog wel eens uitlopen in een wat langer op de arm houden en vaak gaat hij pas naar zijn bedje als hij op schoot in slaap gevallen is. 's Nachts is het boeren en zodra meneer plat kan liggen zonder te spugen gaat hij in zijn eigen bedje.

4. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Toen onze zoon zo jong was, was het ook ook:
    slapen, verschonen, fles, boertje, slapen. Soms wat extra tijd na de fles om te knuffelen. Wat ik ook regelmatig deed was ukkie lekker op mn borst op de bank in slaap laten vallen.
    Even was ik bang dat hij daar teveel aan zou gaan wennen, maar daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
    Na een paar weken was het over met slapen bij mama! Alleen nog spelen en het slapen deed hij in bed.
    Na ong 3 a 4 weken gaf hij zelf duidelijk een regelmaat aan. Komt vanzelf en vertrouw op wat je ziet en voelt.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan, vanaf dag 1. En ik heb hem ook vanaf het begin in zijn eigen bedje laten slapen, op zijn eigen kamer. En daardoor slaapt hij nu prima, en begint hij nu ook een soort van ritme te krijgen :D

Wat ik nog wilde toevoegen... 's nachts hou ik het eet-ritueel korter dan overdag. Als het even kan verschoon ik zijn luier 's nachts niet (wel als hij echt vies is natuurlijk), en ik ga niet uitgebreid met hem knuffelen of tegen hem praten. Ook laat ik het licht zoveel mogelijk uit. Zo blijft hij een beetje slaperig, en tukt hij na het voeden snel weer verder.

6. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Bedankt voor alle tips.
    Op die manier zijn we wel al een beetje bezig maar ons mannetje is soms zo ongelooflijk wakker.
    Hij heeft gisteren bijvoorbeeld bijna de hele ochtend niet geslapen, vanaf de fles van 07:00 tot aan de fles van 13:00. Dat lijkt me wel vrij lang.
    Hij is ook heel druk met zijn armpjes, ik geloof dat hij zichzelf daardoor wakker houd. Vanaf wanneer kun je beginnen met inbakeren?
    Misschien dat we dat er dan eens bij kunnen proberen.
    Het is allemaal wel spannend. Maar ik word wel elke dag een stukje zekerder van mezelf.
    Gr. Susan

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Inbakeren kun je vanaf het begin al wel doen. Eventueel kun je bij het consultatiebureau hierover advies krijgen en kunnen ze het je leren, want het is wel even een kunstje dat je te pakken moet krijgen.
    Dat helpt wel heel goed tegen het maaien en zwaaien, is mijn ervaring. Wij hebben onze oudste van 6-14 weken ingebakerd en mede daardoor is hij van een drukke huilerd veranderd in een vrolijke rustige slaapkop.

8. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Ik heb gisteren maar even gebeld met het consultatiebureau en ze hebben me uitgelegd hoe ik het moest doen. Maandag gaan we het evalueren.
    Dus we zijn gisteren begonnen met inbakeren. Hij heeft gisteren en vannacht heerlijk geslapen, hij is nu een beetje aan het pruttelen, maar ligt lekker in bedje. Ik heb het idee dat het wel helpt. Afwachten maar.
    Gr. Susan

Deel Deze Pagina