Hallo dames, Mijn vader heeft cll fase 0 vastgesteld door bloedonderzoek. Er is al een ct scan en een echo gemaakt. Daaruit kwam niks bijzonders. De cll heeft geen organen aangetast nog. Hij blijft echter extreem moe. Iets dat niet bij deze fase past. En nu gaan ze een nucleaire pet scan maken. Ik lees op internet alleen info over non hodgkin en pet scans. Kan iemand mij het nut uitleggen van de pet scan bij cll en hoe dat de vermoeidheid kan verklaren? Het is zo ingewikkeld bedankt
Een PET-CT wordt gedaan om te kijken in welk stadium kanker is. Je kunt erop zien hoe groot een tumor is, of hij reageert op behandelingen, of er ergens anders in je lichaam uitzaaiingen zitten. Je krijgt een soort suikergoedje ingespoten. Dat moet een uur inwerken, je moet daarbij zo stil mogelijk zitten en helemaal in rust zijn. In ons ziekenhuis kom je dan in een apart kamertje met een lekkere stoel, een tv. Je mag niet lezen, want dan moet je een boek vasthouden. Het gaat erom dat het goedje niet in je spieren mag gaan zitten, maar zich moet verspreiden door de rest van je lichaam. Dus zo weinig mogelijk bewegen. Na dat uur ga je door de scan. Als de scan je hele lichaam doet, neemt dat een ongeveer 45 minuten in beslag, als ik het me goed herinner. Het kan helaas zo zijn dat de vermoeidheid toch door uitzaaiingen elders veroorzaakt wordt of door de ziekte zelf. Maar vermoeidheid kan ook door de onderzoeken, behandelingen en stress komen. Succes & sterkte!
Dank je wel. Het punt is natuurlijk dat het sowieso in het bloed zit. Dus het is al overal. Spannend. Afwachten