Vitamine b12 tekort

Discussie in 'De lounge' gestart door Jucade, 29 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb vorige week te horen gekregen dat die van mij aan de lage kant zit. Ook mijn foliumzuurgehalte is te laag. Nu krijg ik 1x per maand een injectie. Helaas heb ik er ook een andere variant van Pfeiffer bijgekregen :( Ik kwakkel al 17 jaar met mijn gezondheid en het werd al erger.. Na Pfeiffer en de zoveelste keelangina en schimmelinfectie, minder gevoel in mijn pink en ringvinger aan mijn linkerhand (en uiteraard de extreme vermoeidheid) en andere klachten vroeg ik haar of ze mij wilde prikken op b12. 'Nou, dit komt bijna niet voor hoor' werd mij verteld.. Maar gelukkig heeft ze mij er op laten prikken ;) In ieder geval.. wat ik mij afvraag; heb ik dit al (bijna) mijn hele leven? Heb ik 'mazzel' dat de zwangerschappen goed zijn gegaan? of kan het ook met een bloedtransfusie te maken hebben gehad die ik na die tijd moest? Of met mn blindedarmontsteking? Wat ik vervelend vind is dat men dan zegt.. ach dan neem je toch gewoon wat multivitamientjes, ben je zo weer op de been.. :( en als ik dan uitleg dat vit b 12 een essentiële vitamine is, vragen ze. . hoezo? Nou en probeer jij maar eens in lekentaal aan iemand uit te leggen wat je 'mankeert' op het moment.. vooral als je geheugen je vaak al in de steek laat, je moe bent etc..

Naja iig, ik wilde t ook gewoon even van me afschrijven. Ik ben blij dat er oorzaken zijn gevonden hoor, maar je zit er mooi wel mee.

2. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Hoi, ik ben al jrn b12 patiënte en ik krijg nu nog steeds elke 2wkn een injectie. Met minder gaat het echt niet.
    Als ik jou was zou ik je frequentie van je injecties verhogen.
    Je kan heel veel informatie vinden op: stichtingb12tekort.nl

Het word echt tijd dat je ha die serieus gaat nemen hoor!
    Met je zwangerschappen heb je geluk gehad, niet zo zeer oor je baby's maar voor jou lichaam.
    Je kan je laten doorverwijzen naar een internist en eens goed laten uitzoeken wat er mis is met je. Ze kunnen namelijk achterhalen waardoor het veroorzaakt word, en hoe ernstig het te kort al is geweest.
    Op de site van de stichting staan hulpmiddelen om je arts duidelijk te maken hoe ernstig het is!

Ik zelf zat 4jr geleden bijna in een rolstoel! En ik heb beginnende Alzheimer en daardoor ben ik nu ook afgekeurt.
    Dus het is niet zomaar een vitamine gebrekje....
    En aan je andere klachten te horen gaat het met je afweersysteem ook niet zo heel goed dus het is best mogelijk dat je nog een ander probleem hebt en het is verstandig om dit zo snel mogelijk te laten nakijken.

Ik ben geen arts maar een lotgenood die heel hard heeft moeten vechten om de juiste behandeling te krijgen. Heel veel stertke en als je de naam van mij internist wil ( de beste op site gebied) dan moet je maar een pb sturen :)

3. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Hier ook dochter van 19 had vorig jaar het hele jaar door klachten en viel in 3 maanden 11 kilo af in gewicht.
    Had darmklachten, viel zo in slaap en heel veel andere gekke
    klachten en ze was hondsmoe.
    Heeft darmonderzoeken gehad echo`s van buik en borst,
    rontgenfoto`s ed.
    Later bleek uit haar bloed dat zij een ernstig tekort had aan B12.
    Zij kreeg toen elke 2 weken een injectie. en dit 6x
    Later was het tekort wel wat beter geworden gelukkig.
    Maar op een gegeven moment dacht ik echt dat zij een ernstige ziekte had. Je kan er heel veel ernstige klachten van krijgen dus het is een
    serieus probleem.

4. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Pff, meid wat rot voor je!
    Maar wel fijn dat je nu weet wat het is!
    Ze zeggen dat een vitamine B12 tekort niet veel voor komt, maar ik heb het binnen een week al 3 keer eerder voorbij horen komen bij vriendinnen.

Ik wens je veel sterkte, hoop dat je door middel van die injecties wat beter gaat voelen.

5. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

fijn dat ze wat gevonden hebben, maar idd vb12 gebrek is niet niks, sterkte, ik hoop dat je snel beter gaat voelen en hopelijk een arts die luiterd en niet bepaald hoeveel je moet spuiten, liefst willen ze maar 1 keer in de 6 week spuiten, maar er zijn er genoeg die vaker moeten, een vriendin spuit elke week, en ze mag ze ook zelf spuiten.

forum van vb12 te kort is heel handig en leerzaam

6. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Heeft ze geen injecties meer?

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

De aanvangdosis is altijd 10 injecties in 5 à 10 weken en dan je HELE leven lang 1x per 2 maanden, of op geleide van klachten zoals sloppy zei 1 x per 2 weken. ( zie bijsluiter hydrocobamine van nycomed, is te googelen :) )

Als je stopt met injecteren heb je zo weer een tekort als je een opnamestoornis hebt, vandaar dat je
    het heel je leven moet

mensen met een b12 tekort hebben een verhoogd risico op een miskraam, en een b12 onder de 200 geloof ik, dan heb je 3,5x meer kans op een kindje met een hartafwijking of neutraalbuisdefect.
    Ook kan je kind een b12 tekort ontwikkelen.

Ook had ik er een vitD tekort bij wat veel dezelfde klachten geeft ( spierslapte, moeheid, etc) en omdat ik dit niet tijdens de zwangerschap wist en pas erna, had ik al een erg tekort en mijn zoon nu ook, en moet nu elke dag een hele hoge dosis nemen

ook mag je foliumzuur pas slikken als een vitb12 tekort is aangevuld ivm dat je anders hersenschade kan oplopen als je foliumzuur slikt en een b12 tekort hebt. Als je b12 injecties krijgt is het goed om een vitB preperaat erbij te slikken, dit omdat na de injecties de B vitamines ( foliumzuur is ook een B vitamine, b11 namelijk) gaan dalen, en zo kun je deze op peil houden

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    dat heeft geen zin als het stofje uit je maag is he ;) ze moeten testen of de Intrinsieke Factor uit je maag is (daar zijn testen voor) als deze eruit is kan je geen vitamine B12 uit je eten halen of pillen daarentegen.

Sommige mensen hebben genoeg aan een tijdelijke behandeling (omdat deze wel deze stof nog hebben alleen door ziekte of verkeerde voeding een te lage waarde hebben gekregen.

dat van die miskramen en afwijkingen is mij idd ook verteld en moet voor elke zwangerschap 3/4 maanden van te voren alles laten checken en evt extra op peil brengen en slikken van foliumzuur in hogere doseringen.

Vitamine B12 tekort kan je dus oplopen na een ziekteperiode (bv Pfeifffer is daar een bekende oorzaak van) maar dit kan tijdelijk zijn (en met een periode aanvullen opgelost zijn of voor altijd dan moeten ze kijken naar de stof in je maag of deze er nog is) je schijnt het ook na een zwangerschap over te kunnen houden (vitB12 tekort) dus hoeft niet perse al een hele tijd te hebben maar omdat je al langer klachten heb is dat wel een goed iets wat het had kunnen zijn.

9. SeaShell

Je neemt dan toch wel vitamines zoals b11 (foliumzuur) en andere B's op? Ik heb ook een b12, ijzer en D tekort, maar neem wel een vitamine B preparaat op en vitC etc, ook al neem ik geen b12 op :)

Op de site van stichtingb12 tekort word het ook aangeraden om een vitB complex erbij te slikken als je injecties krijgt, volgens hen neem je het ook gewoon op ook al heb je een b12 tekort ( b12 kan je dan niet opnemen uit de vitaminepreparaten, maar andere vitamine B's wel)

10. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    B12 tekort komt juist héél veel voor! In mijn omgeving ken ik al 7 personen.

11. Loe

Loe Niet meer actief

Wat Daantje zegt, klopt helemaal. Aanvangsdosis is veel hoger. Ik heb neurologische schade tgv b12 tekort.

12. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    dit is net andersom, eerst je foliumzuur waardes weer goed hebben en dan pas beginnen met b12 spuiten.

ik krijg nu een jaar of 6 b12 spuiten, ben met een giga tekort aan b12 en foliumzuur in het ziekenhuis beland omdat ik op instorten stond. Hartslag van 150-160 in rust, dat voelt alsof Tiesto muziek draait in je hoofd.
    Kheb dr anderhalve week gelegen voor mn waardes weer acceptabeler waren. Iedere dag een spuit gehad.
    Nu nog 1x per maand een spuit en 1x per week een foliumzuur pil.

Bij mij heeft het ook zn sporen achter gelaten, tegen de tijd dat ik mn spuit weer moet hebben ben ik net een junk die zn shot komt halen.

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Eerst moest je b12 weer omhoog zijn en dan pas foliumzuur hoor, anders kan het niet goed aflopen.

Ik heb expres nog eens met de huisarts gebeld maar ik krijg gewoon niet meer injecties omdat mijn waardes daarvoor 'te hoog' waren.. raar toch allemaal.

14. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wanneer er ook sprake is van een foliumzuurtekort moet eerst het B12 tekort voldoende behandeld worden, alvorens foliumzuurtabletten (1x daags 0,5 mg) te gebruiken. Wanneer foliumzuur wordt gebruikt wanneer er nog sprake is van een B12 tekort kan dit de neurologische klachten verergeren

15. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    klopt, jullie hebben gelijk :) tis weer tijd voor mn nieuwe shot ;)

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja andere vitamines idd wel maar goed je neemt als gezond mens toch vaak een multivitamine in zit alles in natuurlijk daarnaast neem ik idd B11 in die kan ik wel opnemen maar de rest zit gewoon in mijn voeding en multivit hoef ik niet nog eens extra vitB in te nemen das too much hihi

17. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.446
    1.034
    113
    Vrouw
    Wanneer er een tekort is aan vit b12 én foliumzuur én het Hb is te laag is het ook goed om aan Coeliakie te denken... Vooral in combinatie met buikklachten.
    Hier informatie daarover. Daar bleek bij mij namelijk de oorzaak te liggen.

18. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn hb was iig 8.2 prima dus..

19. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    das wel fijn idd en geeft misschien aan dat je ondergrens toch nog wel meeviel want mij is verteld dat het vaak samengaat als je een ernstig tekort hebt aan B12 en B11 dat bijna automatisch je HB ook laag is bij mij was ie 3, nog wat dat was wel extreem laag... maar door de injecties en tabletten ging het snel weer wat omhoog maar 7 is voor mij echt heel hoog, tijdens mijn zwangerschappen heb ik zelfs een keer 8 gehaald dat was echt mijn "hoogtepunt" haha

20. SeaShell

Mijn HB is 9,5 maar heb bijv wel een groot ijzertekort, maar toch is mijn HB hoog, mede door mijn b12 injecties, dus laat ook altijd even je ijzer erlangs prikken ook al is je HB hoog.

En vitD tekort gaat vaak ook altijd samen met b12 tekort en geeft zoals ik al zei dezelfde klachten

Deel Deze Pagina