Wanneer kreeg jouw kind een mobiele telefoon?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Iertje81, 24 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Het gaat inderdaad om ermee te kunnen bellen. Daar waar een telefoon oorspronkelijk voor bedoeld was :D
     
    Neuzeke en cowgirl80 vinden dit leuk.
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Bellen?! Mijn zoon heeft zijn telefoon echt nog nooit gebruikt om mij te bellen:roflmao: ik ben blij als ik een appje terugkrijg van meer dan 2 woorden:D
     
    Mj89, Zeebra, chrystel73 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Haar eerste telefoon kreeg ze denk ik op haar 6de ofzo? Zonder simkaart, met spelletjes, verder niets. ze heeft sinds haar 10de (vlak voor de zomervakantie) een nieuwe iPhone met eigen nummer en simkaart gekoppeld aan ons abonnement, Red Together.
    ze blijft nu ‘s ochtend weleens even alleen voor school en soms is ze ‘s middags weleens een uurtje alleen en dan vind ik het fijn dat ze mij kan appen dat ze thuis is of dat er iets is. Tegenwoordig neemt ze hem ook mee naar de hockey en de tennis. Ik ga nl niet altijd mee.
     
    cowgirl80 en Iertje81 vinden dit leuk.
  4. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier groep 7. Ze moeten dan op de fiets naar een andere locatie en als er wat is kunnen ze bellen/appen. Ook blijven ze dan een middag alleen thuis en appen ze als ze thuis zijn of ergens gaan spelen.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Ja bellen/appen etc. Ik voorzie ook die dingen die jij zegt :roflmao:
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Hier krijgen ze hem bij Sinterklaas in groep 7. Ik had bij de kennismaking in groep 7 eens bij andere ouders nagevraagd hoe het zat met telefoons en de meeste gaven aan dat ze in dat jaar een telefoon zouden krijgen of net hadden. De kinderen die al een telefoon hadden mochten die over het algemeen alleen thuis gebruiken.
    Een beetje in lijn met wat sommige andere dames hier aangeven, juist eerder dan de brugklas zodat ze al ervaring hebben met een groepsapp en dat ze het normaal vinden om gecontroleerd te worden.
    Op de middelbare school is het echt onmisbaar bij ons, maxi heeft geen agenda, alles gaat vanuit de telefoon.

    Ze zijn bij ons trouwens al eerder alleen thuis, maar thuis hebben we een vaste telefoon, dus kunnen ze ons daarmee ook bereiken. Als ze ergens gaan spelen moet de andere ouder even een appje sturen. Dat is onder de ouders al langer de afspraak (onuitgesproken trouwens).
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  7. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    434
    662
    93
    Vrouw
    Nou hier al vrij jong.. denk dat ze 6 was. Eigenlijk in eerste instantie om met haar.. hoe zullen we hem inmiddels noemen.. verwekker te kunnen appen. Inmiddels heeft ze al 2,5 jaar geen contact meer met hem, maar ook zo raar om hem dan af te pakken. Ze is nu 9 en eigenlijk hebben bijna al haar vriendinnen en de meerderheid van haar klas al wel een telefoon. Sinds kort mag ze ook weleens op de fiets naar het winkelcentrum, een km verderop, om wat broodjes te kopen voor de lunch, of een ijsje ofzo. Dan heb ik graag dat ik haar kan bereiken en zij mij, dus dan mag ze hem meenemen. Gewoon met buitenspelen niet, tenzij ze wat verder dan het schoolplein (= letterlijk voor de deur) gaat. Dan hoef ik niet overal en nergens te zoeken als ik wil dat ze thuis komt. Wij vinden het prima zo, dit werkt voor ons goed.

    Overigens hebben ze wel schermtijd, na school mogen ze van 16u - 17u een uurtje erop, en op de korte dagen 2x 45 min. In het weekend zijn we wat losser :)
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  8. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Hier ergens vanaf groep 7 ongeveer.
    Mijn jongste zit nu in groep 7 en zeurt me de oren van het hoofd over een telefoon. Heel zijn klas heeft er al een, zegt hij. Maar hij is nog maar 9 en ik vind hem er nog wat te jong voor. We hebben wel een tablet thuis waar hij spelletjes op mag spelen, dus echt nodig is het ook niet.

    Qua bereikbaarheid heeft hij wel een GPS-horloge, waar hij ons mee kan bellen en waarmee we kunnen zien waar hij is.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Dit krijgt onze zoon ook, om hem iets meer ‘bewegingsruimte’ te geven. Telefoon hoop ik tot groep 8 uit te kunnen stellen.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    #30 toch3, 26 sep 2022
    Laatst bewerkt: 26 sep 2022
    Wij hebben nu de regel sinterklaas groep8. Eerstxwas het 12e verjaardag maar de 3 meiden worden eind zomervakantie/begin klas 1 pas 12. Stel dat ze snel puberen :confused: dan is corrigeren etc stuk lastiger. Dus nu allemaal sinterklaas groep 8 zodat we in ieder geval ruim halfjaar meer toezicht hebben nog.

    Wel gelijk met abonnement. En family link.


    Edit: we hebben wel een huistelefoon dus ze kunnen me ook zonder eigen mobieltje bereiken als ik weg ben en hun niet
     
    Iertje81 en femkes vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier inderdaad FamilyLink erop en Life360.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Als zoon hier belde was het categorie "mag ik extra tijd?" :roflmao: nu heeft hij wel onbeperkt tussen 7 en 21. Maar bellen is voor noodgevallen :roflmao:
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  13. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Groep 6, ja dat is redelijk vroeg maar ook gedaan omdat ze met ons (gescheiden ouders) makkelijker contact kunnen houden met ons beiden. Gewoon een appje naar je moeder als je bij je vader bent is fijn, of andersom natuurlijk.
    Voordeel is dat ik toen nog veel invloed had op het omgaan met de telefoon, hoe reageer je op appjes, hoe ga je om met social media ed. Ik heb hen beide hierin ook kunnen opvoeden. Dit lijkt mij iets lastiger als ze al lekker aan het puberen zijn.
     
    Mj89 vindt dit leuk.
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ze krijgen een telefoon met hun 11e verjaardag.
    C, L & D zullen dan net in groep 8 zitten en N halverwege groep 7.

    ze hebben nu een gps horloge met belfunctie.
    En dat vind ik voorlopig genoeg.
     
  15. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.329
    842
    113
    Als ze jarig zijn in groep 8. Ze hebben tot die tijd een horloge met gps. Oude mobieltjes krijgen ze niet want ze hebben allebei van hun eigen geld een tablet gekocht. Ze zijn wel eens alleen thuis en dan kunnen ze ook met de huistelefoon ons bereiken.
     
  16. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.646
    113
    Brabant
    Hier ook ip hun 11e verjaardag.
    De oudste zat toen al in groep 8, de middelste nog in 7.
    Maar vonden het niet eerlijk om haar langer te laten wachten.

    Waarom: omdat ze zo nog een jaartje konden oefenen voor t vo.
    Regels die golden in het begin: geen sociale media, alleen whatsapp. Niet in whatsappgroepen.

    Whatsappgroepen mogen vanaf brugklas alleen onder " toezicht", verdere sociale media mag niet.
     
  17. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Sorry maar wat is een Family link of life 360?
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Met Family Link kun je bv. schermtijdlimieten instellen (in totaal en per app), apps goedkeuren (of niet ;)) en bekijken welke apps je kind gebruikt. Life 360 is een 'traceerapp', je kunt dus van je kind zien (en zij jou, als je dat wil - wij hebben het wel zo ingesteld) waar hij/zij is. Ook kun je een aantal plaatsen als favoriet instellen en dan krijg je een melding als iemand uit je cirkel (die je zelf in kunt stellen) daar aankomt of vertrekt. Zo krijg ik een melding als mijn kinderen op school zijn, daar weg gaan en als ze thuis aankomen of weggaan. Vind het wel fijn om te weten dat ze op school zijn aangekomen ed. ;) :)
     
  19. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Dankjewel. Onze dochter zit nu sinds dit jaar op speciaal basis onderwijs, groep 7. Dus nu ze met taxi gaat, vaker alleen op de fiets op mijn werkdag alleen fietsen naar de oppas, wil ik haar ook graag een telefoon geven. Kan ze mij een appje doen dat ze bij oma is. Vind ik wel een geruststellend idee. Heeft ze wat te doen in de taxi als ze zich verveeld. Leuke apps. Dus ben me wat aan het inlezen wat allemaal kan en mogelijk is. Het gaat mij vooral om appen. Bij nood of indien nodig bellen. Apps als rummycub en kleuren op nr vind ze leuk. Dus niet zoveel eisen eerst nog. Kan ze ook zelf contact houden met vrienden van de vorige school.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  20. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Kan dat op alle telefoons? En ook als 1 bijvoorbeeld een Android is en ander iPhone?
     

Deel Deze Pagina