Na aanleiding van het andere topic over je kind alleen thuis laten en de vele reacties daarop over hoe onverantwoord dat wel niet is. Heb ik nu een gedachte over iets anders. En eigenlijk ben ik bijzonder benieuwd wat mensen hier nu van vinden? Vanaf wanneer mag je kind alleen naar buiten? ( en dan heb ik het niet over de achtertuin/voortuin, maar op gemeentegrond. Ik zie hier kinderen van 3 jaar die alleen buiten spelen en ik vind dat persoonlijk bijzonder onverantwoord. Mijn zoon van bijna 5 ,mag nog niet eens alleen naar buiten ,maar dit willen we 1 deze weken wel gaan proberen. Overigens heb ik hier prachtig zicht op een hofje ,met haagjes eromheen ,maar toch in een fractie van een seconde kan een kind weg zijn.
Hier bij ons in de straat mag mijn zoon (nu 4,5) alleen naar buiten zolang ik hem kan zien. Hij fietst dan vaak een rondje over de stoep voor ons huis of speelt met een bal op het grasveldje voor ons huis. We wonen alleen niet echt in een kindvriendelijke straat dus ik houd hem contact in de gaten en hij mag absoluut niet van de stoep af. Dit mag hij overigens sinds een paar maanden en de keren dat hij zo heeft gespeeld zijn op 1 hand te tellen. We hebben wel een redelijk grote achtertuin dus daar speelt hij meestal. Wanneer we op visite zijn bij vrienden of bij mijn zus dan mag hij gewoon buiten spelen met alle andere kinderen. Ze wonen in een dorp en daar is het toch heel anders. De kinderen lopen meestal allemaal naar het speeltuintje iets verderop in de straat enz. Kan voor mijn gevoel prima en daar spelen ook genoeg kinderen van een jaar of 3 buiten.
Ligt aan het kind denk ik.. Wij hebben achter de achtertuin een hofje met een speeltuin en daar speelt mijn zoon sinds hij 3 is alleen.. Hij weet dat hij de poort niet uit mag en hij weet ook zodra ik hem daar zie dat hij dan zonder waarschuwen 7 nachtjes niet meer naar buiten mag.. In 3 jaar is hij nog nooit de poort uit gegaan.. Als zijn oudere vriendje wel gaat komt hij binnen en zegt hij ik kom binnen want .... Gaat naar de weg.. Maar hij is nu 5.5 en er komen ook wel is vriendjes die ik niet vertrouw en dan mag het dus niet..
Onze dochter speelt al sinds ze 4 is alleen op het speelplein, nou ja alleen, met vriendinnetjes dan. We wonen direct aan een groot speelplein met hekken erom heen. En de straat is doodlopend, rijd alleen bestemmingsverkeer. Inmiddels is ze 7 en soms wil ze even met haar broertje op het plein spelen en dan mag dat ook wel van mij.
Hier mag de oudste van de zomer alleen naar buiten maar dan wel met het buurmeisje erbij en hiernaast naar de speeltuin die kan ik zien
Komende jaren echt niet hier in deze buurt, maar hoop binnen een paar jaar toch wel weg te zijn hier. Woon echt in een wijk met allerlei kansloze mensen, totaal niet geschikt voor kinderen.
Mijn dochter speelt (sinds kort) alleen buiten met vriendinnetjes. Ze weet tot waar ze mag en houdt zich daar ook aan. Als ik zelf ook buiten zit mag ze verder de straat in, als ik binnen ben mag ze tot de steeg en tot de tuin van haar vriendinnetje (is een stukje van 6 huizen). Wij wonen in een rustige straat, ze speelt op de stoep en loopt niet in 7 sloten tegelijk. Dat is de reden ook dat ze alleen buiten mag spelen. Ze gaat zelfs de steeg niet in om naar papa te lopen die zijn fiets aan het pakken is (en het dan natuurlijk wel mag).
Hier was het van af een jaar of zes alleen naar buiten. En dan ging hij op het school plein spelen dat ik net niet kon zien maar wel kon horen. Pas nu met zijn 12 jaar mag hij steeds meer. Alleen naar school fietsen met de tram naar oma en en terug. En of opa. Hier elk jaar van af zes dus steeds iets er bij. Voor zijn zesde jaar was ik er eigenlijk ook altijd bij. Dochter is drie die mag van mij echt niet alleen buiten spelen. Pak wel een tijdschrift en gaat met haar in de speeltuin zitten. Dan is ze vrij maar ik blijf er toch echt bij. Hier kan ze niet alleen op de galerij spelen dat vind ik te gevaarlijk. Dus dan ga ik ook mee. Fietsje auto.s badje enzo mag allemaal mee en dan lekker spelen ik pak een stoel en gaat er bij zitten.
wij wonen op een industrieterrein en op zondag komt daar eigenlijk niemand. dan mag mijn dochter skelteren op straat. ze weet tot waar ze mag komen en zal daar ook niet voorbij gaan. 50 meter verderop zitten ook kippen. die gaat ze weleens alleen voeren. ik kan haar dan net zien. mijn dochter is 4
Dat vind ik van hier dus ook. Gewoon geen buurt om je kind alleen te laten spelen. Zoon gaat een wijk verder wel spelen is maar een straat uit daar woont mijn zusje en daar is ook wat meer speelplek maar ja hij is 12 kan hem moeilijk binnen houden.
thnx voor jullie reacties Nu ga ik altijd mee, ook omdat onze dochter natuurlijk nog heel jong is. Maar laatst vroeg onze zoon ,waarom mag ik nog niet alleen hiervoor spelen en kindjes uit mijn klas en anderen die veel jonger zijn wel? Ja lastig dat loslaten. Overigens wonen wij niet aan een drukke weg en is het dus een hofje tussen 4 huizenblokken. Maar goed het is wel een woonerf ,waar toch ook af en toe auto's rijden en helaas niet iedereen houdt zich altijd aan de toegestane snelheid.
overigens wonen wij ook in een prima wijk, dus dat is voor hier ook geen argument, Maar soms vraag ik mij dan af of wij als ouders misschien te streng zijn daarin.
In mijn woonsituatie gaat het nog wel een hele tijd duren, maar om eerlijk te zijn zie ik het probleem van 3-4 jarigen op een hofje niet zo. Als je er goed zicht op hebt kunnen ze rustig buiten spelen. Verdwijnt er een uit het zicht kun je altijd naar buiten rennen. Mijn kinderen (3 en 5) zouden aan een hofje met andere kinderen best buiten mogen spelen zonder dat ik erbij ben. Spreken we wél een paar regels af, en ik check af en toe of ze zich eraan houden. Maar het hangt helemaal af van de omgeving, de mensen daar, het gedrag dat je van je kinderen kent, hoe goed zicht je hebt, hoe relaxed je zelf bent. Ik kan hier echt geen algemeen oordeel over geven.
dochter is net 3 en mag hier echt nog lang niet buiten spelen vlakbij ons zit een enorme vijver en ook zit hier een wijk verderop een ggz instelling en ook nog een soort van tbs achtig iets, soms lopen de meest duistere personen door onze straat (looproute voor deze mensen naar de stad) Dus dat duurt nog wel ff voordat ze los mag buiten spelen.
oh sorry, ik was aan het lezen in baby en dreumes, maar heb ik hem toch per ongeluk in de lounge geplaatst.
Mijn dochtertje mag sinds ze vier is af en toe zelf naar het speeltuintje lopen, was schuin achter ons of een blokje om fietsen, allemaal stoepen, hoeft niet over te steken. Samen met haar broertje mochten ze ook wel in de steeg spelen. Nu zijn we verhuisd en wonen we aan het water. Ze heeft wel haar B diploma, maar het probleem is als ik haar alleen buiten laat spelen, haar broertje heel verdrietig is dat hij nog niet mee mag. Dus laat nog maar even, dit is een tijdelijke woning voor een paar maanden en daarna verhuizen we naar een buurt waar ik haar wel meer buiten laat spelen en mijn zoontje ook als hij zijn zwemdiploma heeft, want er is veel water in de buurt. Ik speelde vroeger met 2 of 3 jaar al buiten, maar we woonden aan een pleintje met veel kinderen en de moeders hielden onderling alles aardig in de gaten, was ook meestal met mijn zussen buiten. Maar mijn moeder zegt ook dat dat een andere tijd was en ze dat nu ook niet al op die leeftijd zou doen.
hier mag onze 3 jarige dochter af en toe vast alleen gaan spelen naast ons huis. Wij wonen op een hoek en naast ons huis is een speeltuintje. Aan het einde van het blok is een grotere speeltuin waar dus ook meer kindjes zijn. Sinds deze week mag ze daar, nadat ze toestemming heeft gevraagd, vast naar toe en dan ga ik er binnen 10 minuten achteraan. Hier hebben ze ieders een bepaald afgesproken gebied waartussen ze mogen komen (die van zoon is groter dan die van dochter) houden ze zich niet aan deze afspraak mogen ze een week lang niet alleen buitenspelen. Maar wij wonen in een zeer kind vriendelijke buurt met veel buurtkinderen en moeders waarvan er altijd wel 1 in de buurt is mocht er iets niet goed gaan. Vaak kiezen de kinderen er ook voor om naar de dichtstbijzijnde moeder/buurvrouw te gaan in geval van nood (lees wc) dan dat ze naar huis komen rennen.
Hier op deze foto kunnen jullie het hofje zien, best wel ruim met veel in/uitgangen er omheen kunnen auto's rijden ( overigens is dit niet mijn huis wat te koop is ,maar ik kijk dus wel hierop uit ) Huis te koop: Van Langenmarke 32 8016 DJ Zwolle - Foto's [funda]