een nieuwe baan en een bijstandsuitkering

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door wilhelmina, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wilhelmina

16 sep 2008
    32
    0
    0
    hallo allemaal

ik zit met het volgende dillemma, heb sinds vandaag een nieuwe baan gekregen, het is wel een 0-uren contract voor 1 jaar.
    maar het niet gezegd dat ik al 17 weken zwanger ben,omdat ik bang was dat ze mij niet aannamen. maar nu krijg ik nog een gesprek met de p&o van het bedrijf zal ik dan vermelden dat ik zwanger en dat ik 26 januari 2010 uitgerekend ben. zal ik dan ook recht hebben op zwangerschapverlof?

en op dit moment heb ik dus ook HELAAS een bijstandsuitkering, moet ik het daar ook vermelden? en als het wel doorgeef,dan ben ik bang dat ik mijn uitkering kwijt ben, omdat mijn vriend wil een vaste baan heeft. maar ik heb het geld wel heel erg hard nodig omdat ik ook nog schulden heb.

zal ik mijn contactpersoon hier over moeten inlichten?

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Als jij daar aan het werk gaat heb je gewoon recht op zwangerschapsverlof hoor, ongeacht of je het nu wel of niet hebt verteld. Ik zou het wel vertellen aan P&O aangezien het zometeen ook wel duidelijk zichtbaar zal worden toch? Ze hebben je nu aangenomen omdat ze van mening zijn dat jij geschikt bent voor die baan, als ze redelijk zijn (ik weet het, dat zijn werkgevers niet altijd) dan maakt je zwangerschap voorlopig in ieder geval niets uit!

Wat betreft je uitkering: natuurlijk moet je je consulent daar over inlichten. En als je vriend nu ook al een baan heeft heb je er sowieso al geen recht op. Sorry voor mijn reactie, maar dit soort acties (bijstandsfraude) kan ik niet heel erg waarderen!

3. wilhelmina

16 sep 2008
    32
    0
    0
    ik woon nog niet bij mijn vriend,maar zou gauw de baby op komst is, ga ik wel bij hem in. dus waar denk je dat ik eindelijk een baan heb gevonden

4. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi Hoi,

In principe heb je recht op een zwangerschapsuitkering als je een nieuwe baan hebt alleen weet ik niet hoe dat zit met een 0 uren contract. Zowieso krijg je je bijstandsuitkering toch ook gewoon als je zwanger bent??? als dat zo is dan zou ik wel aan je nieuwe werkgever vertellen dat je zwanger bent. Stel dat ze echt zouden zeggen dat ze je niet aannemen wat inprincipe helemaal niet mag op grond van je zwangerschap dan heb je in ieder geval je bijstandsuitkering nog. Ik neem aan dat je ook een proeftijd hebt??? stel dat ze er dan achterkomen dan heb je kans dat ze je met andere redenen eruit gooien en moet je weer opnieuw een uitkering aanvragen toch??(ben niet zo heel erg thuis met uitkeringen hoor maar das mijn idee erbij) Ik zou zeker aan gaan geven dat je gaat samenwonen (op het moment dat je dit ook echt gaat doen) als ze er achteraf achterkomen moet je straks alles terug gaan betalen en kom je nog verder in de schulden.

Succes,

Groetjes Lysanne

5. Chickiedenise

Chickiedenise Niet meer actief

HoiHoi.

Aan de gemeente moet je ook doorgeven dat je een bijbaan hebt. Weet niet of je dit al gedaan hebt?

Want als ze erachter komen dat je dubbel verdient, ( waar ze vaak snel achter komen ) dan kan je van alles terug gaan betalen.

Ook zou ik maar wel doorgeven dat je zwanger bent,+ erkenning van het kind aangeven , zodat de baby de vaders naam krijgt. want als ze er veel later achter komen dan kunnen ze moeilijk gaan doen en gaan ze je extra controleren of je fraude pleegt.

Trouwens, als je vriend genoeg verdient dan hoef je je toch geen zorgen te maken ?

Als hij verdient en jij ook nog met een 0 uur contract dan zit je toch aardig goed. Ze gaan er vanuit dat je vriend jou kan onderhouden.

mvg.

6. wilhelmina

16 sep 2008
    32
    0
    0
    hallo
    ik heb het nog niet doorgeven,dat ga ik deze week allemaal regelen, ik doe nou ook vakantiewerk en dat heb ik ook doorgeven.dus dat komt wel goed

mijn vriend verdient wel genoeg ,MAAR hij zit nog een jaar bij de vkb(volkskredietbank) dan is dat ook klaar.
    ik heb zelf ook nog een aantal schulden en dat wil ik zelf allemaal betalen, maar zoals het er nou uit ziet,ben ik daar in februari ookk gelukkig weer vanaf.

ik ga deze week nog langs bij de info-winkel van het maatschappelijk werk. om nog om extra informatie te vragen.

gr.

7. Janne87

Janne87 Fanatiek lid

17 jan 2009
    3.051
    0
    36
    He Wilhelmina,
    Verstandig om ff langs het maatschappelijk werk te gaan. Daar kunnen ze je goed inlichten over hoe en wat. Het is erg vervelend als ze erachter komen dat je en verdient en een uitkering krijgt, dan moet je van alles terug betalen (soms een boete).
    Wat een geregel he!
    Ik zou overigens op je werk nu wel aangeven dat je zwanger bent. Als het goed is doen ze daar niet moeilijk over.
    Succes!

Deel Deze Pagina